دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 317627

"احیای دریاچه ارومیه را باید از حالت نمایش درآورد تا احیای آن واقعی شود، دریاچه ارومیه از ذخایر ماست و احیای آن از دستورات جدی دولت کارآمد ما قرار دارد و احیای آن باید برقرار باشد.

دریاچه ارومیه خاطره می شود!

سلامت نیوز:"احیای دریاچه ارومیه را باید از حالت نمایش درآورد تا احیای آن واقعی شود، دریاچه ارومیه از ذخایر ماست و احیای آن از دستورات جدی دولت کارآمد ما قرار دارد و احیای آن باید برقرار باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،" این مطالب را آیت الله رییسی زمانی که نامزد ریاست جمهوری بودند در گفت وگوی تلویزیونی با مردم آذربایجان غربی اعلام کردند.


ناقوس مرگ دریاچه ارومیه بصدا درآمده است؟
آیت الله رییسی گفت:احیای کامل دریاچه ارومیه در دستور کارجدی دولت من است.این دریاچه باید همواره به عنوان دریاچه ای زنده در منطقه باقی بماند.
اما باوجود آغاز بکار دولت سیزدهم هنوز هیچ اقدامی برای رهاسازی آب از سوی سدها و اتمام پروژه های نیمه تمام دریاچه ارومیه آغاز نشده گویا قرار است از دریاچه فقط خاطره ای باقی بماند. 


رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه متوقف شد
اواسط فروردین سال جاری بود که خبر توقف رهاسازی از سدهای استان به سمت دریاچه از سوی فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام شد.
به گفته وی وزارت نیرو بر خلاف مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه غیرقانونی عمل کرده و به تعهداتش در خصوص دریاچه ارومیه پایبند نبوده است.
سرخوش با بیان اینکه بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال آبی ۹۹ و ۱۴۰۰ باید ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای حوزه آبریز دریاچه ارومیه رهاسازی شود، عنوان کرد: تاکنون تنها ۱۶۵ میلیون مترمکعب آب از سدهای حوزه آبریز به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده که کمتر از تعهدات قانونی وزارت نیرو است.
روند خشک شدن دریاچه ارومیه از اوایل دهه ۸۰ آغاز شد بطوری که به طور متوسط سالانه تراز آن تا اوایل دهه ۱۳۹۰ حدود ۴۰ سانتی‌متر کاهش را نشان می‌دهد.
بنابه گفته مسئولان بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است.
روز به روز تراز و وسعت دریاچه بدنبال کاهش بارندگی و توقف رهاسازی ها کاهش می یابد و پروژه هایی که میلیاردها هزینه شده به اتمام نرسیده است و نگین فیروزه ای شمالغرب کشور رو به فنا است.


کاهش ۶۱ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه 
یاسر رهبردین،مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ۲۳ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه بااشاره به اینکه تعهد آب منطقه ای استان برای رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه ۶۱۲ میلیون مترمکعب بود که پس از رهاسازی ۲۲۰ میلیون مترمکعب رهاسازی متوقف شد،افزود: باتوجه به کاهش بارشها، کاهش آب معادل برف و کاهش حجم آب مخازن سدهای استان،  تداوم رهاسازی به سمت دریاچه ارومیه باعث تبدیل به یک بحران در خصوص تامین آب شرب می شد که این امر خیانت به شهروندان محسوب می شد.
رهبردین بااشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه  تصریح کرد: تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۶۹ متر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۶۱ سانتی متری را نشان می دهد. 
وی ادامه داد:  در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه ۲۱۹۴ کیلومتر مربع است و ۲میلیارد و ۸۶۰ میلیون مترمکعب حجم آب موجود در دریاچه ارومیه است. رهبردین اظهارکرد: آمار مقایسه ای نشان می دهد حجم اب دریاچه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعبی آب دریاچه را نشان می دهد. 


خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی بیش از پنج میلیون نفر را تهدید می کند
عیسی کلانتری،رییس سازمان حفاظت محیط زیست طی سفر به استان در اذر ۹۷ گفته بود خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی بیش از پنج میلیون نفر را در معرض تهدید قرار می دهد، معلوم نیست با خشک شدن دریاچه ارومیه با توجه به تغییرات اقلیم و درجه حرارت از نظر ژنتیکی چه اتفاقی می‌افتد.
به گزارش ایسنا، حال اگر تکلیف اتمام پروژه هایی که میلیاردها تومان هزینه دربرداشته و رهاسازی ها به سمت دریاچه مشخص نشود و دولت سیزدهم فکری به حال نزار این نگین آبی رو به خشکی نکند،  هرآنچه نباید، اتفاق خواهد افتاد. 

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha