در درگیری پیش آمده میان شکارچیان غیرمجاز با محیط بانان پارک ملی گلستان، یک شکارچی غیرمجاز از ناحیه کمربه پایین زخمی و سپس کشته شد.

کشته شدن یک شکارچی غیرمجاز در پارک ملی گلستان/ بقیه شکارچیان فرار کردند

سلامت نیوز: در درگیری پیش آمده میان شکارچیان غیرمجاز با محیط بانان پارک ملی گلستان، یک شکارچی غیرمجاز از ناحیه کمربه پایین زخمی و سپس کشته شد.

 

به گفته مهدی تیموری رییس پارک ملی گلستان ظهر امروز دوشنبه 22 شهریور 1400 محیط بانان پارک، در  حین گشت و کنترل با یک گروه از  شکارچیان غیرمجاز در پارک ملی گلستان  مواجه شدند که اقدام به شکار یک  راس مرال  کرده بودند.

 

او گفت:« در دره "پودینه لی" منطقه "آق سو" شکارچیانی که یک راس مرال شکار کرده بودند با محیط بانان برخورد کردند که در درگیری پیش آمده، یک تن از شکارچیان از ناحیه پایین تنه مجروح شد.»

 

تیموری افزود:« بقیه شکارچیان از منطقه متواری شدند و شکارچی مجروح، براثر شدت جراحات وارده و خونریزی فوت کرد.»

 

رییس پارک ملی گلستان تاکید کرد که اقدامات لازم در جهت شناسایی سایر شکارچیان در دست پیگیری است که خبرهای تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

پارک ملی گلستان قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم ‌نظیر برای حیات ‌وحش است که ۱۳۵۰ گونهٔ گیاهی و ۳۰۲ گونهٔ جانوری، از جمله نیمی از گونه‌ های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت خود جای داده‌است؛ به همین دلیل از سوی "یونسکو" به عنوان "ذخیره‌ گاه زیست‌کره" در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

 

به گفته بسیاری از استادان بنام حیات وحش و محیط زیست، این پارک ملی، ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع حیات جانوری و گیاهی است. تنوع زیستی پارک ملی گلستان حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی عنوان شده که صدها برابر این پارک وسعت دارند.

 

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است. جمعیت قوچ‌ومیش‌های این پارک ملی در دهه ۱۳۵۰ حدود ۱۵۰ هزار رأس برآورد شده‌بود که معادل نزدیک به سه‌چهارم کل جمعیت گوسفندان اوریال دنیا می‌شد.

 

 

از مجموع جانوران موجود در این جنگل ۱۹ گونه در خطر انقراض است که هما، بالابان، گیلان‌شاه خال‌دار و روباه ترکمنی از جمله آن‌هاست. مرال، شوکا، کل و بز، و قوچ و میش هم از جمله گونه‌هایی اند که بیشتر مورد شکار غیرمجاز قرار می‌گیرند.

 

این پارک یکی از کانون های مهم شکار غیرمجاز است که با امکاناتی بسیار اندک و ناچیز و تعداد زیادی ردیف های خالی پرسنلی اداره می شود. دو سال پیش "تاج محمد باشقره" محیط بان این پارک، در حین انجام وظیفه و حمله و شلیک شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha