هر چند روند واکسیناسیون در کشور طی روزهای اخیر سرعت قابل قبولی گرفته است، اما با این مقدار تزریق روزانه نمی توانیم قبل از خیز جدید کرونا به ایمنی جمعی برسیم.

آیا برنامه واکسیناسیون درگیر خیز جدید کرونا می شود

سلامت نیوز:هر چند روند واکسیناسیون در کشور طی روزهای اخیر سرعت قابل قبولی گرفته است، اما با این مقدار تزریق روزانه نمی توانیم قبل از خیز جدید کرونا به ایمنی جمعی برسیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت دولت سیزدهم این نوید را داده است که تا دهه فجر، با پایان یافتن برنامه واکسیناسیون جمعیت هدف، به ایمنی جمعی خواهیم رسید. در همین حال، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفته است که تا قبل از ورود پیک ششم کرونا، جمعیت هدف واکسینه خواهند شد.


آن طور که عنوان می‌شود، احتمال اینکه ظرف ۶ تا ۸ هفته آینده شاهد خیز جدید کرونا در کشور باشیم، دور از انتظار نیست. یعنی اینکه برنامه کشوری واکسیناسیون جمعیت هدف که شامل ۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌شود، باید تا قبل از پایان آبان ۱۴۰۰ به سرانجام برسد. این در حالی است که روند واکسیناسیون روزانه در شرایط کنونی و بعد از افزایش واردات واکسن، به مرز یک میلیون و ۱۰۰ هزار رسیده است.


البته نمی‌توان عدد ۱.۱ میلیون دوز تزریق روزانه را برای تمامی روزهای پیش رو در نظر گرفت. زیرا، به طور مثال در جمعه گذشته کمتر از ۵۰۰ هزار دوز واکسن مصرف شده است. یعنی می‌توان برآورد که در حال حاضر به طور میانگین اگر یک میلیون دوز تزریق روزانه هم داشته باشیم، باز هم به زمان مورد نظر ۶ تا ۸ هفته نخواهیم رسید.


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است که برای ۲ برابر شدن ظرفیت روزانه واکسیناسیون، روند تزریق باید ۲ برابر شود و الان در حال برنامه ریزی برای ۲ برابر کردن افزایش ظرفیت و پایگاه‌های تزریق واکسن هستیم.


رئیسی درباره واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال، اظهار داشت: بین تزریق دوز اول و دوم واکسن کرونا الزاماً چهار تا پنج هفته فاصله نیاز است که ما می‌توانیم برای دوز اول سرعت دهی را بیشتر کنیم ولی تزریق دوز دوم حتماً باید در زمان معین انجام شود.


وی خاطرنشان کرد: هدف اول ما این است که با حداکثر توان تا پایان مهر ۱۴۰۰ حداقل یک دوز را به جمعیت هدف برسانیم که این حدود ۷۰ درصد جمعیت است و می‌تواند به مقابله با خیز بعدی کرونا کمک کند.


با استناد به اظهارات سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، ۳۱ استان داریم که هر استان ظرفیت تزریق روزانه ۱۰۰ هزار دوز واکسن را دارد، حتی اگر در هر استان هر روز ۶۰ هزار دوز واکسن تزریق شود یعنی ظرفیت تزریق روزانه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن در کشور وجود دارد. اگر قبول کنیم که با توجه به روند واردات واکسن به کشور، روزانه بتوانیم ۱.۸ میلیون دوز واکسن به جمعیت هدف تزریق کنیم، یعنی در مدت ۳۰ روز می‌توانیم ۵۴ میلیون دوز واکسن تزریق کنیم که با این حساب می‌توان امیدوار بود جمعیت هدف در پایان مهر ۱۴۰۰ واکسینه شوند. ماه آبان هم فرصتی خواهد بود که واکسیناسیون جاماندگان انجام شود و به این شکل می‌توان گفت که تا قبل از خیز جدید کرونا در پاییز، کشور به ایمنی جمعی برسد.


این در حالی است که هنوز در مرز یک میلیون تزریق روزانه قرار داریم و این، یعنی اینکه شرایط تزریق ۸۰۰ هزار دوز واکسن در روز هنوز فراهم نشده است و فرصت در حال از دست رفتن است.


جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، به روند واکسیناسیون در پایتخت اشاره کرد و اظهار داشت: واکسیناسیون روزانه در تهران تا ۳۰۰ هزار دوز قابل افزایش است و به عبارتی هر سه تا چهار روز می‌توان به حدود یک میلیون شهروند تهرانی واکسن کرونا تزریق کرد.


وی، مهم‌ترین شرط رسیدن به این هدف را تأمین واکسن مورد نیاز اعلام کرد و افزود: با افزایش ساعات کار مراکز تجمیعی و بهره گیری کامل از ظرفیت‌های مراکز واکسیناسیون موجود، به این هدف مهم دست خواهیم یافت.


کوهپایه زاده، تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در استان تهران را بیش از ۱۳۰ مرکز اعلام کرد و گفت: روزانه حدود ۱۰۰ هزار دوز واکسن تزریق می‌شود و رکورد روزانه تزریق واکسن کرونا در تهران به ۱۳۰ هزار دوز نزدیک شده است.


در همین حال، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اظهار داشت: در روزهای آینده تعدادی از مراکز تجمیعی به صورت سه شیفت یا شبانه‌روزی کار واکسیناسیون را انجام می‌دهند که بتوانیم قبل از پیک‌های بعدی کرونا بسیاری از افراد را در مقابل این ویروس واکسینه کنیم.


وی افزود: در روزهای اخیر حجم قابل توجهی واکسن به کشور وارد شده و سبد واکسن وزارت بهداشت در حال افزایش حجمی است.


فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران گفت: مراکز جدید در شیفت‌های صبح کار خود را انجام می‌دهند و مراکز قدیمی‌تر با دستور وزیر بهداشت، موظف شده‌اند به صورت ۲ شیفت کار واکسیناسیون را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha