پس‌ از شتاب‌گیری واکسیناسیون و شکست رکورد چندین باره تزریق واکسن در کشور روند نزولی بیماری کرونا در پایتخت و دیگر شهرها آغاز شده است. یکی از اقدامات مؤثر و اثربخش در تسریع سرعت واکسیناسیون عمومی افزایش مراکز تجمیعی و راه‌اندازی مراکز شبانه‌روزی تزریق واکسن در تهران است.

شب‌های واکسیناسیون

سلامت نیوز:پس‌ از شتاب‌گیری واکسیناسیون و شکست رکورد چندین باره تزریق واکسن در کشور روند نزولی بیماری کرونا در پایتخت و دیگر شهرها آغاز شده است. یکی از اقدامات مؤثر و اثربخش در تسریع سرعت واکسیناسیون عمومی افزایش مراکز تجمیعی و راه‌اندازی مراکز شبانه‌روزی تزریق واکسن در تهران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، به‌طور‌ی که بنابر گزارش وزارت بهداشت دیروز با تزریق یک میلیون و ۵۹۰ هزار و ۲۰۵ دوز واکسن کرونا، رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور برای چندمین بار شکسته شد. همچنین تاکنون ۲۴ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۷۵۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۲ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۹۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۳۶ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۳۴۸ دوز رسید. ناگفته نماند با اعلام افزایش ساعت کاری مراکز واکسیناسیون به‌صورت شبانه‌روزی در پایتخت این امکان برای برخی از شهروندان ایجاد شده که ساعات پایانی شب هم برای تزریق مراجعه کنند اما برخی از گزارش‌ها هم نشان می‌دهد مرکز ۲۴ ساعته در تهران (انتهای اتوبان کردستان) در چند روز گذشته شاهد شلوغی گسترده و تا ساعت سه صبح شاهد صف‌های طولانی بوده است.

از طرفی به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حال حاضر ۱۰۰۸ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در کشور وجود دارد که سهم استان تهران ۱۲۷ مرکز است. از آنجا که نقش مؤثر واکسیناسیون در مهار این بیماری غیرقابل انکار است به یکی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون در تهران سر زدیم و از مراجعان در مورد روند کلی واکسیناسیون پرسش کردیم.

در کمترین زمان واکسن را زدم

پس از ورود به این مرکز از جلوی در راهنمایان با نشان دادن سنگفرش‌ها شما را به‌سمت در سوله و سالن تزریق واکسن راهنمایی می‌کنند. صف بسیار شلوغ است و با وجود آنکه همه افراد ماسک زده‌اند اما فاصله اجتماعی آنچنان رعایت نمی‌شود.

راهنمایان افراد را به نوبت و به تعداد افرادی که از سالن خارج شده‌اند به داخل دعوت می‌کنند. در داخل سالن هم 4 غرفه تعبیه شده تا افراد در آنها تزریق را انجام دهند. آقای شفاییه که همراه همسرش به این مرکز مراجعه کرده می‌گوید: از روند کلی واکسیناسیون راضی هستم بیشتر از 20 دقیقه چه در دوز اول چه در دوز دوم زمان برای واکسیناسیون صرف نکردم.

او که در غرفه واکسن برکت تزریق را انجام داد در پاسخ به اینکه چرا برکت را انتخاب کردید می‌گوید: خب امسال سال تولید و پشتیبانی نامگذاری شده ما هم برای نشان دادن حسن نیت و پشتیبانی از دانشمندانمان این واکسن را تزریق کردیم.

زودتر از اینها باید واکسن تهیه می‌شد

صندلی‌های سفید روبه‌روی غرفه‌ها به‌صورت عرضی بر کف سبز سالن چیده شده‌اند و منتظران واکسن مرتب به ترتیب روی آنها تکیه زده‌اند تا نوبتشان شود.از شیماج که در حال خروج از سالن است می‌پرسم روند کلی واکسیناسیون را چگونه ارزیابی می‌کند؟ پاسخ: من نیم ساعت معطل شدم تا بتوانم واکسن بزنم اما از لحاظ نظم و ترتیب می‌توان نمره خوبی به روند تزریق داد. اما به‌صورت کلی از نحوه و تأخیر در خرید واکسن راضی نیستم. من به‌تازگی پدرم را از دست دادم. اگر واکسن زودتر خریداری می‌شد میزان مرگ و میرها به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کرد و خانواده‌های ما داغدار نمی‌شدند. واقعاً با ورود محموله‌های جدید واکسن حس امیدواری بیشتری در مردم ایجاد شده است و نگرانی‌ها کم شده است.

واکسیناسیون شبانه فرصتی برای مردم

پس از آنکه هر فرد بر اساس نوبت به غرفه مورد نظر می‌رسید پس از تحویل مدارک موفق می‌شد خود را از شر بیماری مصون بدارد. البته به‌گفته کارشناسان، واکسیناسیون به تنهایی کافی نیست و باید رعایت پروتکل‌ها و ماسک زدن همچنان ادامه یابد. مسأله‌ای که در چند هفته اخیر به‌گفته مسئولان میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور به زیر پنجاه درصد رسیده است. براساس اعلام وزارت بهداشت، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور شامل رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت تهویه مناسب از دهم تا هفدهم شهریور ماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۱.۶۹ درصد بوده است.

آقای فرهاد.ج به‌دلیل سن بالا پس از واکسیناسیون چند ثانیه‌ای را روی صندلی می‌نشیند از او می‌پرسم آیا از روند واکسیناسیون راضی بوده یا خیر؟ پاسخ می‌دهد: بیرون صندلی نداشت اما می‌شد در صف جا گرفت و در پارک نشست. تزریق روند سریعی داشت و فقط این چند دقیقه آخر به‌دلیل تعویض شیفت روند کند شد. به‌صورت کلی راضی بودم. ادامه می‌دهم که آیا کمی دیر مراجعه نکرده‌اند؟ می‌گوید:

بله من کمی می‌ترسیدم آن هم نه برای خودم چون علایم داشتم و ترجیح دادم در خانه بمانم تا بقیه نگیرند. منتظر شدم حالم که بهتر شد مراجعه کنم که چنین هم شد. خدا را شکر که حالم بهتر است. به‌نظر شما کسانی که سر نوبت مراجعه نمی‌کنند باعث نمی‌شوند حق دیگران ضایع شود؟ صددرصد همین‌طور است. اگر همه ما مثل این کارکنان که می‌بینید برای واکسیناسیون بسیج شویم میزان مرگ و میرها کم خواهد شد.به‌نظر من مردم زودتر بیایند بهتر از آن است که دیر‌تر بیایند. صف نان نیست که بگوییم اگر کسی زودتر آمد بد است. اتفاقاً آنهایی که به فکر بوده‌اند زودتر آمده‌اند.

 یک ساعت و نیم معطل شدم

نسرین. م از اتلاف وقتش در حین واکسیناسیون آن هم به‌دلیل تعویض شیفت ناراضی است. او در مورد روند کلی واکسیناسیون اینگونه می‌گوید: من دوقلو در خانه دارم و آنها را به امان خدا گذاشته‌ام تا واکسن بزنم.

برای دوز اول چنین مشکلی پیش نیامد. نمی‌دانم شاید شانس من است. وی گفت: در کل همکاری خادمان خیلی خوب و خونسردانه بود و همه راضی بودند. واکسن هم اصلاً درد نداشت و حتی با آنکه بسیاری از دوستانم دچار عارضه شده بودند من علایم جانبی نداشتم. او ماسک نزده است. از او می‌پرسم چرا ماسک ندارد؟ پاسخ: فراموش کردم از داخل ماشین بردارم. همه ما باید در کنار واکسیناسیون ماسک بزنیم و پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha