مطالبه گری ها و اعتراض ها به مصوبه های آسیب رسان به محیط زیست بالاخره نتیجه داد و موضوع برخی مجوزهای پرابهام در این سازمان حساس، مطرح شد. نتیجه اما امیدبخش است؛ مصوبات و مجوزهای ۳ ماهه آخر سازمان محیط زیست دولت دوازدهم در مجلس بازنگری می‌شود.

بازنگری مصوبات و مجوزهای 3 ماه آخر سازمان حفاظت محیط زیست دولت روحانی/ دولت جدید اشتباهات را تکرار نکند

سلامت نیوز: مطالبه گری ها و اعتراض ها به مصوبه های آسیب رسان به محیط زیست بالاخره نتیجه داد و موضوع برخی مجوزهای پرابهام در این سازمان حساس، مطرح شد. نتیجه اما امیدبخش است؛ مصوبات و مجوزهای ۳ ماهه آخر سازمان محیط زیست دولت دوازدهم در مجلس بازنگری می‌شود.

 

به گزارش سلامت نیوز، روز گذشته سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، خبر از بررسی مصوبات و مجوزهای سه ماهه آخر "سازمان حفاظت محیط زیست" دولت دوازدهم در این فراکسیون را به صورت ضربتی داد.

او درباره این مصوبات و مجوزها گفت:« بر این اساس با توجه به عدم استقرار رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست، فراکسیون محیط زیست از هفته جاری با تشکیل کارگروهی ویژه، تمامی مصوبه ها و مجوزهای صادر شده در سه ماهه آخر فعالیت دولت روحانی را بررسی می‌کند».

 

رفیعی با اشاره به برخی پروژه های مخرب از جمله "مارینا پارک خزر" و حذف نقش نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست بر واردات محصولات تراریخته گفت:« از نظر فراکسیون محیط زیست مجلس، چراغ سبز سازمان حفاظت محیط زیست به پروژه‌هایی همچون "ماریناپارک خزر" که موجب استحصال چندین هکتار از سواحل دریای خزر و خاکریزی میلیون‌ها مترمکعب در دریا می‌شود به هیچ عنوان قابل دفاع و تایید نیست؛ از سوی دیگر مصوباتی همچون "حذف مجوز سازمان حفاظت محیط‌ زیست" در خصوص واردات برخی "محصولات تراریخته" که امنیت غذایی، سلامت مردم و ایمنی زیستی و اکولوژیک کشور را به خطر می اندازد، در روزهای آخر دولت دوازدهم احتمالا با هدف تامین منافع عده‌ای خاص صورت گرفته است».

 

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قطعا مجلس انقلابی اجازه نمی‌دهد روزهای پایانی و زمان تغییر دولت، بهانه‌ای برای سوء استفاده برخی افراد در تخریب محیط زیست شود گفت:« کلیه مجوزهای طرح‌های ارزیابی زیست محیطی طی این مدت در مجلس بررسی خواهد شد و تمامی مجوزهای غیرشفاف و شبهه ناک به صورت جدی از سوی مجلس بررسی خواهند شد.»

 

این خبر اگرچه پیام امیدبخشی برای جریان مطالبه گری جنبش محیط زیست ایران است؛ اما در صورتی که قرار باشد همان خطاها در دولت سیزدهم، یعنی دولت آیت الله رییسی تکرار شود؛ تنها یک نمایش سیاسی خواهد بود.

 

 بر این اساس برخی فعالان محیط زیست تاکید دارند همزمان با بررسی دوباره مصوبات 3 ماهه آخر دولت قبل توسط فراکسیون محیط زیست مجلس، این فراکسیون برای مقابله با تکرار همین خطاها و مشابه آن در دولت جدید یعنی دولت سیزدهم نیز هشدار داده و اقدام های لازم را انجام دهد.

 

در روزهای اخیر تاکید وزیر نیروی دولت سیزدهم بر استفاده از آب های ژرف و همچنین اجرای خطوط انتقال آب، این نگرانی را برای کنشگران محیط زیست پدید آورد که علیرغم شعارهای داده شده از سوی دولت جدید، باز هم در بر همان پاشنه بچرخد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha