نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که اگر اغلب احساس استرس دارید، فشار خون شما در طول زمان افزایش یافته و احتمال بروز سایر مشکلات قلبی نیز بیشتر می شود.

استرس موجب افزایش خطر بروز مشکلات قلبی می شود

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که اگر اغلب احساس استرس دارید، فشار خون شما در طول زمان افزایش یافته و احتمال بروز سایر مشکلات قلبی نیز بیشتر می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان دریافتند بزرگسالان دارای فشار خون طبیعی که سطح هورمون‌های استرس شأن بالاست در مقایسه با افرادی که سطح هورمون استرس پایین‌تری دارند، در طول شش تا هفت سال بعد با احتمال بیشتر ابتلاء به فشارخون بالا روبرو هستند.


به گزارش مدیسن نت،دکتر «کوسوکه اینویو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کیوتو ژاپن، می‌گوید: «هورمون های استرس موسوم به نوراپی نفرین، اپی نفرین، دوپامین و کورتیزول می‌توانند با استرس ناشی از رویدادهای زندگی، کار، روابط عاطفی، امور مالی و موارد دیگر افزایش پیدا کنند. و ما می‌دانیم که استرس یکی از عوامل کلیدی در ایجاد فشار خون بالا و حوادث قلبی عروقی است.»


این مطالعه شامل بیش از ۴۰۰ نفر در رده سنی ۴۸ تا ۸۷ ساله بود که در یک مطالعه بزرگ‌تر در مورد تصلب شرایین شرکت کرده بودند.


محققان از طریق آزمایش ادرار، سطح نوراپی نفرین، اپی نفرین، دوپامین و کورتیزول را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. سه مورد اول مربوط به سیستم عصبی خودمختار است که ضربان قلب، فشار خون و تنفس را تنظیم می‌کند. کورتیزول یک هورمون استروئیدی است که در هنگام استرس ترشح می‌شود.


به گفته اینویو، «اگرچه همه این هورمون‌ها در غده فوق کلیوی تولید می‌شوند، اما نقش و مکانیسم‌های متفاوتی برای تأثیر بر سیستم قلبی عروقی دارند، از اینرو مطالعه رابطه آنها با فشار خون بالا و حوادث قلبی عروقی به صورت جداگانه بسیار مهم است.»


تیم تحقیقاتی دریافتند که در یک دوره پیگیری تقریباً ۶.۵ ساله، به ازای دو برابر شدن میزان چهار هورمون استرس خطر ابتلاء به فشار خون بالا ۲۱ تا ۳۱ درصد افزایش یافته بود.


و در طول میانگین ۱۱ سال، به ازای دو برابر شدن سطح کورتیزول خطر ابتلاء به حوادث قلبی یا سکته ۹۰ درصد افزایش داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha