نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که وجود سطوح بالای هورمون استرس در خون با ابتلا به فشار خون بالا و بروز مشکلات قلبی عروقی ارتباط دارد.

ارتباط افزایش هورمون استرس با فشار خون‌بالا و مشکلات قلبی ‌عروقی

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که وجود سطوح بالای هورمون استرس در خون با ابتلا به فشار خون بالا و بروز مشکلات قلبی عروقی ارتباط دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، نتایج این مطالعه که در مجله «انجمن قلب آمریکا» منتشر شده است، نشان می دهد بزرگسالان دارای فشار خون طبیعی که سطوح هورمون استرس بالایی دارند در مقایسه با افرادی که سطح هورمون استرس کمتری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار می گیرند و دچار حوادث قلبی عروقی می شوند.


به گزارش پایگاه اینترنتی نیوز مدیکال، مطالعات نشان داد که قرار گرفتن در معرض استرس های روزانه و قرار گرفتن در معرض استرس های تروماتیک (ناشی از یک ضربه شدید، جنگ و بلایای طبیعی) می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.


تعداد زیادی از تحقیقات به ارتباط ذهن و قلب و بدن اشاره دارد که نشان می دهد ذهن فرد می تواند بر سلامت قلب و عروق، عوامل بروز خطرات قلبی عروقی ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و همچنین پیش آگهی قلبی عروقی در طول زمان تأثیر مثبت یا منفی بگذارد.


تحقیقات قبلی بر ارتباط میان سطح هورمون استرس و  فشار خون بالا یا بروز حوادث قلبی عروقی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا متمرکز بود اما این مطالعات افراد فاقد فشار خون بالا را شامل نمی شد.


اکنون محققان در این مطالعه جدید ارتباط میان افزایش هورمون های استرس و ابتلا به فشار خون بالا را در ۴۱۲ فرد بزرگسال ۴۸ تا ۸۷ ساله که به فشار خون بالا مبتلا نبودند، بررسی کردند.


در این مطالعه، محققان سطوح نوراپی نفرین ، اپی نفرین ، دوپامین و کورتیزول - هورمون هایی که به سطح استرس واکنش نشان می دهند را تجزیه و تحلیل کردند.


سطوح هورمون در یک آزمایش ادرار ۱۲ ساعته اندازه گیری شد.
افراد شرکت کننده در این مطالعه  در یک دوره پیگیری شش و نیم ساله (در فاصله زمانی میان سپتامبر ۲۰۰۵ و ژوئن ۲۰۱۸ ) در زمینه ابتلا به فشار خون بالا و حوادث قلبی عروقی مانند درد قفسه سینه و غیره مورد بررسی قرار گرفتند.


نتایج این مطالعه نشان داد هر بار که سطح چهار هورمون استرس ٢ برابر می شود با افزایش ۲۱ تا ۳۱ درصدی خطر ابتلا به فشار خون همراه است.
محققان همچنین در طول یک دوره پیگیری متوسط ۱۱.۲ ساله متوجه شدند که با هر دو برابر شدن سطح کورتیزول، خطر ابتلا به حوادث قلبی عروقی ۹۰ درصد افزایش می یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha