چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 317726

پزشکیان با انتقاد از تاخیر در روند کنترل بیماری و واکسیناسیون تاکید کرد: باید همان روز اول در قم حکومت نظامی اعلام می‌کردند و بعد که از قم پخش شد یک‌ماه کل کشور را قرنطینه می‌کردند، اما این کار‌ها را انجام ندادند. یوهان در چین ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت داشت. کل جمعیت را قرنطینه کردند، اما شل‌کن سفت‌کن‌ها برای مقابله با کرونا زیاد بود تا جایی که الان آمار مرگ و میر را روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر اعلام می‌کنند.البته آمار واقعی مرگ‌و‌میر روزانه در اثر ابتلا به بیماری کرونا در کشور بالاتر از ۱۲۰۰ نفر است.

آمار قربانیان کرونا واقعی نیست

سلامت نیوز: پزشکیان با انتقاد از تاخیر در روند کنترل بیماری و واکسیناسیون تاکید کرد: باید همان روز اول در قم حکومت نظامی اعلام می‌کردند و بعد که از قم پخش شد یک‌ماه کل کشور را قرنطینه می‌کردند، اما این کار‌ها را انجام ندادند. یوهان در چین ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت داشت. کل جمعیت را قرنطینه کردند، اما شل‌کن سفت‌کن‌ها برای مقابله با کرونا زیاد بود تا جایی که الان آمار مرگ و میر را روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر اعلام می‌کنند.البته آمار واقعی مرگ‌و‌میر روزانه در اثر ابتلا به بیماری کرونا در کشور بالاتر از ۱۲۰۰ نفر است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت نوشت: این روزها مسوولان در حالی به راحتی از اختلاف آمار‌های واقعی و اعلامی فوتی‌های کووید سخن می‌گویند که ۲۰ مرداد سال گذشته «جهان‌صنعت» در گزارشی با عنوان « به آمارهای دولتی اعتمادی نیست» پرده از همین اختلاف آمارها برداشت اما دولت روحانی مستندات این گزارش کارشناسی را برنتافت و در اقدامی فوری روزنامه را به مدت یک ماه توقیف کرد.تا اینکه سرانجام با بررسی‌های قضایی حکم رفع توقیف پس از یک ماه صادر شد اما پس از آن صراحت بیان مسوولان و پزشکان تا جایی شفاف شد که چند هفته پیش کوروش هلاکویی نائینی، استاد آمار و اپیدئولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران مدعی شد که آمار مرگ‌و‌میر کرونا در ایران هفت برابر آمار رسمی است. البته با فشارهای رسانه‌ای، وزیر بهداشت سابق به اختلاف آمار واقعی و آمار اعلامی 2.5  برابری اعتراف کرد. از قضا دیروز هم مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی آمار واقعی مرگ‌و‌میر روزانه در اثر ابتلا به بیماری کرونا را بالاتر از ۱۲۰۰ نفر دانست و در ادامه گفت: «اگر دو درصد مرگ‌و‌میر در تعداد کسانی که مبتلا می‌شوند وجود داشته باشد با ۴۰ هزار مبتلا روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر جان‌شان را از دست می‌دهند آن هم اگر درست درمان و مراقبت کنیم.»


مسعود پزشکیان در مورد واردات واکسن کرونا گفت: این بی‌انصافی است که بگوییم این واکسن‌ها ظرف مدت دو هفته تامین شده است. اگر بخواهیم سفارش بدهیم، شرکت‌های سازنده سفارش ما را بپذیرند و شروع به تولید کنند و بعد بخواهیم وارد کنیم حداقل پنج تا شش ماه زمان می‌برد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قرارداد‌های خرید واکسن در زمان آقای روحانی بسته شده و پول‌ها داده شده بود. معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در دولت قبل اگر جرات دارد در این رابطه حرف بزند و روشنگری کند. امکان ندارد بدون سفارش بتوانیم جنس وارد کنیم حتی اگر پول دست‌مان باشد.


وی ادامه داد: دولت قبل پول را داده بود سفارش‌ها را هم انجام داده بود حالا ممکن است مشکلات گمرکی و حمل‌ونقل بوده و دولت فعلی آنها را حل کرده است و الان وارد می‌شود، اما کالا و سفارشات از قبل وجود داشته و این دولت واکسنی سفارش نداده است. اگر این سفارش را داشتند اعلام کنند اینها قبلا سفارش نشده بود. ما اینها را سفارش دادیم و تولید انجام شده است.


وزیر بهداشت در دولت اصلاحات تاکید کرد: اینکه می‌گویند فلان کارخانه شروع به افزایش سفارشات کرده است، حرف کارشناسی نیست چراکه باید کارخانه‌ای ایجاد شود، بعد تحقیقات انجام شود و پول محققان پرداخت شود و بعد از این مرحله بحث تولید است و بستر و زیرساخت تمامی این مراحل در دولت قبل انجام شد و حالا مرحله تولید است. الان آقایان می‌گویند ما گفته‌ایم شبانه‌روز کار کنند، چه بستر تولید واکسن داخل و چه خرید واکسن از خارج در دولت قبل کارهایش انجام شده بود، هماهنگی‌هایی هم انجام داده‌اند، ولی ما به دلیل مسائل سیاسی برای واردات مقداری دیر جنبیدیم.


نایب‌رییس مجلس پیشین در مورد دلایل سیاسی واردات واکسن گفت: این را باید از کسانی پرسید که در جریان بودند. من که در جریان نبودم و فقط می‌توانم حدس بزنم. بالاخره روندی که وجود داشت روند هماهنگی برای حل مشکل نبود.


پزشکیان با انتقاد از تاخیر در روند کنترل بیماری و واکسیناسیون تاکید کرد: باید همان روز اول در قم حکومت نظامی اعلام می‌کردند و بعد که از قم پخش شد یک‌ماه کل کشور را قرنطینه می‌کردند، اما این کار‌ها را انجام ندادند. یوهان در چین ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت داشت. کل جمعیت را قرنطینه کردند، اما شل‌کن سفت‌کن‌ها برای مقابله با کرونا زیاد بود تا جایی که الان آمار مرگ و میر را روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر اعلام می‌کنند.


وی ادامه داد: البته آمار واقعی مرگ‌و‌میر روزانه در اثر ابتلا به بیماری کرونا در کشور بالاتر از ۱۲۰۰ نفر است. اگر دو درصد مرگ و میر در تعداد کسانی که مبتلا می‌شوند وجود داشته باشد با ۴۰هزار مبتلا روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر جانشان را از دست می‌دهند آن هم اگر درست درمان و مراقبت کنیم.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در مورد وعده‌های مسوولان در این باره که تا اواخر دی و اوایل بهمن روند واکسیناسیون در کشور پایان می‌یابد، گفت: با این واکسن‌هایی که وارد می‌کنند حتی زودتر از بهمن هم می‌توانند واکسیناسیون عمومی را انجام دهند.


با این حال چندی پیش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد آمار واقعی مرگ‌و‌میر ناشی از ویروس کرونا ممکن است سه برابر بیشتر از آمار رسمی باشد، زیرا بسیاری از کشورها برای تخمین و گزارش صحیح تعداد تلفات با چالش روبه‌رو هستند.


از طرفی به گفته مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، از آغاز پاندمی تاکنون حدود ۴۰ درصد کل قربانیان کرونا در این گورستان دفن شده‌اند. سعید خال می‌گوید این تعداد مرگ‌و‌میر در دوران جنگ ایران و عراق هم سابقه نداشته است. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در ادامه گفته بود: «در پیک پنجم شاهد تفاوت معناداری هستیم به شکلی که فوتی‌ها 2.5 برابر افزایش داشته و عدد ۲۱۶ فوتی در روز را تجربه کردیم و ظرف ۱۸ ماه گذشته بهشت زهرا ۴۰ هزار نفر را پذیرش کرده است.» با این حساب باورپذیر نیست که ۴۰ درصد کل قربانیان کرونا مربوط به استان تهران باشد.


با این همه از آنجا که آمار خاکسپاری در بهشت زهرا به نسبت دقیق‌تر است، آمار قربانیان سراسر ایران باید بسیار بیشتر از ارقام رسمی باشد. حتی ماه پیش علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران وزارت بهداشت را به پنهان‌کاری در مورد آمار واقعی قربانیان و دادن اطلاعات غیرواقعی به سازمان بهداشت جهانی متهم کرد


آمارهای واقعی ۲ برابر بیشتر است
در همین رابطه دکتر سیدعلی جمالیان رییس بیمارستان لواسانی به «جهان‌صنعت» گفت: آمارهای دقیق و واقعی را هیچ‌گاه نمی‌توانیم راستی‌آزمایی کنیم. وزارت بهداشت هم به عمد آمارهای اشتباهی را اعلام نمی‌کند. اما با توجه به اینکه افراد بسیاری بر اثر کرونا فوت می‌کنند و به دلیل پاسخ پی‌سی‌آر منفی کاذب، عدم مراجعه به بیمارستان، حتی فقدان شناسنامه و درج عوامل دیگری به غیر از کرونا در گواهی فوت نام آنها در لیست آمارهای فوتی قید نمی‌شود. چه‌بسا آمارهای سکته قلبی هم به صورت دقیق اعلام نمی‌شود. با این حال قطعا آمارهای واقعی از آمارهای که سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود، بسیار بیشتر است. اما مستنداتی برای بیان آن نداریم.


وی افزود: در حال حاضر حاشیه‌نشین‌های کلانشهرها و اتباع دیگر کشورها که در ایران زندگی می‌کنند و فقدان شناسنامه هستند، بسیاری از این افراد جرات ندارند به بیمارستان مراجعه کنند. به همین خاطر این افراد در خفا بر اثر کرونا جان می‌بازند. قاعدتا نام آنها در آمار رسمی اعلام نمی‌شود. به نظرم اینکه برخی می‌گویند آمار‌های واقعی هفت برابر آمارهای رسمی است، غیرمنطقی است. ولی به عقیده من این اختلاف آمار بین یک و شش دهم تا یک و هشت دهم است. بنابراین آمارهای واقعی فوت افراد دو برابر آن چیزی است که وزارت بهداشت به صورت رسمی اعلام می‌کند. ولی مستنداتی برای تایید آن وجود ندارد.


آمارها از روزهای اول واقعی نبود
دکتر محمدرضا ‌هاشمیان فوق‌تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری درخصوص آمارهای واقعی اعلامی از سوی وزیر بهداشت سابق گفت: به طور قطع آمار واقعی فوتی‌های کرونا بیشتر از آماری است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند. از قضا مدتی پیش معاون وزیر بهداشت سابق این اختلاف‌نظر را دو برابر اعلام کرد و چند روز بعد از این اعلام اعضای وزارت بهداشت آمار واقعی را 2.5 برابر اعلام کردند. چنین اظهارنظرهای متناقضی نشان‌دهنده وجود آمار غیرواقعی در ابعاد وسیع است. منتهی مستنداتی برای ارائه آمارهای واقعی وجود ندارد ولی اگر طبق گفته آقای پزشکیان محاسبه کنیم آمارهای واقعی چهار برابر است؛ البته چهار برابری آمار براساس وضعیت موجود دور از انتظار نیست.


وی افزود: به نظرم برای پیدا کردن آمار دقیق فوتی‌های کرونا باید از مسوولان بهشت زهرای پایتخت و یا دیگر مسوولان قبرستان‌های دیگر شهرها راستی‌آزمایی کرد. این‌گونه متوجه رشد فوتی‌ها در شهرهای مختلف می‌شویم، چرا که بسیاری از افرادی که کرونا دارند ولی به دلیل ایست قلبی یا بیماری زمینه‌ای که دارند، فوت می‌کنند نامشان در لیست آمارهای وزارت بهداشت نمی‌رود. از طرفی افراد زیادی در روزهای اول اپیدمی تست پی‌سی‌آر نمی‌دادند به همین خاطر در همان روزهای اولیه آمارهای واقعی فوتی اعلام نمی‌شد. در حال حاضر هم افرادی که در واریانت دلتا به کرونا مبتلا شدند، پاسخ پی‌سی‌آر آنها منفی کاذب می‌شود ولی این فرد بعد از مدتی فوت می‌کند؛ بنابراین در جواز فوت او کووید ذکر نمی‌شود. همین عوامل منجر شد تا آمارهای واقعی و دقیقی از سوی وزارت بهداشت اعلام نشود.


دکتر ‌هاشمیان در خصوص اینکه همان روزهای ابتدایی «جهان‌صنعت» از اختلاف‌نظر آمارهای واقعی گفت اما توقیف شد، اظهار کرد: وزارت بهداشت سابق درخصوص ارائه تمام مستندانی که در روزهای اول پاندمی از سوی پزشکان و رسانه‌ها اعلام می‌شد، تهاجمی برخورد می‌کرد. این در حالی است که از همان روزهای ابتدایی ما و دیگر همکاران درباره راهکارهای درمان و واکسن سخن گفتیم ولی وزارت بهداشت نادیده گرفت. حال امروزه شاهد اجرایی شدن همان سخنان هستیم، چرا که بحث واکسیناسیون شبانه‌روزی را بارها به وزارت بهداشت سابق پیشنهاد دادیم اما گوش شنوایی برای ما وجود نداشت. به نظرم وزارت بهداشت سابق رفتار سرکوب‌گرانه‌ای نسبت به پیشنهادات و حقایق داشت.


آمارهای فوتی و ابتلایان واقعی نیست
همچنین دکتر مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اینکه چرا بعد از ۱۹ ماه هنوز آمارهای واقعی اعلام نمی‌شود، به «جهان‌صنعت» می‌گوید: اینکه اخیرا بحث درخصوص اختلاف آمارهای واقعی و رسمی داغ شده موضوع کذبی نیست. آمارهایی که به عنوان ابتلا و متعاقب آن به عنوان مرگ‌های ناشی از کرونا اعلام می‌کنیم، بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی آنهایی است که تست پی‌سی‌آر مثبت داشته‌اند و این یعنی تست برایشان درخواست شده و نتیجه مثبت شده است و تست پی‌سی‌آر هم به شیوه درستی انجام شده است. با این فرض در یک ماه و نیم گذشته حدود شش یا هفت درصد از تست‌هایمان مثبت می‌شد. یعنی به ازای هر یک مریض ۱۵ یا ۱۶ تست انجام می‌دادیم، در روزهای اخیر این عدد به کمتر از سه تست به ازای هر بیمار رسیده است و این یعنی بیش از ۴۰ درصد تست‌های ما مثبت می‌شود و این اصلا خبر خوبی نیست. این در حالی است که تعداد زیادی از موارد بیماری را تشخیص نمی‌دهیم و به عبارتی موارد ما بیش از چیزی است که گزارش می‌کنیم. از طرفی مرگ‌هایی هم که به عنوان مرگ قطعی کووید۱۹ اعلام می‌کنیم همان‌هایی است که تست‌شان مثبت شده است؛ پس نه تعداد مرگ‌ها و نه تعداد ابتلاها واقعی نیست. البته واقعی نبودن به معنای گزارش جعلی نیست؛ بلکه بر اساس تعریف ارائه شده باید تعداد تست بیشتری انجام می‌دادیم اما به هر دلیلی این اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: این نکته را در گزارش سازمان ثبت احوال هم می‌بینید که تعداد مرگ‌هایی که در سال ۹۹ به کشور اضافه شده، بسیار بیش از مرگ‌های قطعی اعلام شده کروناست و این را هم می‌توان با مراجعه به درگاه رسمی سازمان ثبت احوال مشاهده کرد.
رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در واکنش به اظهارات مسعود پزشکیان در خصوص اینکه این دولت واکسنی سفارش نداده است گفت: از نگاه من، ایشان شوخی می‌کنند.


دولت دوازدهم محافظه‌کاری می‌کرد
دکتر ایرج خسرونیا نیز با اشاره به تزریق روزانه حدود یک تا یک و نیم میلیون واکسن در دولت فعلی، بیان کرد: دولت قبلی سفارشاتی انجام داده بود ولی نه به این شدت. دولت دوازدهم در زمینه واردات واکسن محافظه‌کاری می‌کرد و بیشتر اقدامات خود را در جهت درمان و تهیه دارو متمرکز کرده بود. در دولت قبل غالبا داروهای به دردنخور وارد شد و منافع اقتصادی قابل‌توجهی را به عده‌ای رساند.


وی در خصوص تماس رییسی با رییس‌جمهور چین برای سفارش انبوه واکسن نیز گفت: درخواست واکسن از سمت دولت و سفارتخانه‌ها انجام گرفته است. کشور چین در حال کمک‌رسانی است، برخلاف روسیه که نه تنها به قولش عمل نکرد بلکه واکسن‌های تولید شده در ایران را به کشورش برد.
رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران درباره آمار بیماران و قربانیان کرونا نیز افزود: بسیاری از مرگ‌و‌میرها ممکن است در آمار فوتی‌های کرونایی ثبت نشود. مثل فردی که دچار مشکلات قلبی یا مغزی است و در اثر کرونا فوت می‌شود و یا افرادی که در روستاهای دوردست بیمار می‌شوند و بدون مراجعه به پزشک فوت می‌کنند.


معاون اسبق نظام پزشکی تهران با اظهار تاسف درخصوص نداشتن آمارهای دقیق در مملکت در برخی مواقع، ادامه داد: به دلیل در نظر گرفتن اعتماد‌سازی و یا وابستگی‌های سیاسی مردم و یا بعضی افراد، اعدادی اعلام می‌شود که قابل‌قبول نیست. از نظر من نه آمار ۵۰۰ نفر و نه ۱۵۰۰ نفر فوتی در روز صحیح است و در همین حال هم دولت حدود ۱۰ تا ۱۵ روز پیش اعلام کرد که تعداد فوتی‌ها بیش از تعدادی است که اعلام می‌کنیم.


قم باید از ابتدا قرنطینه می‌شد
خسرونیا در واکنش به اظهارات پزشکیان در خصوص قرنطینه کردن قم در همان ابتدای شیوع بیماری، گفت: در ابتدا قم را باید کنترل می‌کردند ولی زورشان نرسید. وی با اشاره به متفاوت بودن شرایط چین و ایران در بحث قرنطینه، ادامه داد: چین کشور ۱۰۰ درصد کمونیستی است و شرایط آن برای اعمال محدودیت بر شهروندان متفاوت است. این در حالی است که ایران چنین بگیر و ببند‌هایی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha