مسئول اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تاکنون ۸۰ هزارنفر از اتباع قانونی کشور واکسینه شدند، فرایند واکسیناسیون اتباع را توضیح داد.

نحوه ثبت‌نام اتباع خارجی مجاز برای واکسیناسیون کرونا / تامین واکسن رایگان از سبد کووکس

سلامت نیوز: مسئول اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تاکنون ۸۰ هزارنفر از اتباع قانونی کشور واکسینه شدند، فرایند واکسیناسیون اتباع را توضیح داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا نجاری گفت: بر اساس سند ملی واکسیناسیون وظیفه وزارت بهداشت این است که تمامی افرادی که در کشور سکونت دارند و به نوعی خدمات مراقبت سلامت دریافت می‌کنند را واکسینه کند.

وی با اشاره به اینکه در مدت اخیر میزان واکسن قابل توجهی وارد کشور شده است، ادامه داد: واکسیناسیون اتباع خارجی که پرونده سلامت دارند و در واقع اتباع دارای مجوز محسوب می‌شوند از قبل هم انجام می‌شد که حدود ۸۰ هزارنفر از این افراد بر اساس گروه سنی و گروه آسیب پذیر نیز تاکنون واکسن دریافت کردند و این موضوع ادامه دارد.

وی با بیان اینکه اتباع دارای مجوز در کشور ما حدود یک میلیون نفر هستند، اظهار کرد: بر اساس مکانیسم سازمان بهداشت جهانی با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان به کشور‌هایی که دارای تعداد قابل توجه اتباع هستند سهمیه واکسن تعلق می‌گیرد که ایران هم اقدامات و نامه‌نگاری‌های لازم را انجام داده است و قرار است تعداد قابل توجهی واکسن که بتواند پوشش دهی واکسیناسیون این افراد را تکمیل کند در اختیار ایران قرار گیرد؛ اما، زمان این اتفاق هنوز تعیین نشده است. با ورود حجم مورد نظر واکسن، فرایند واکسیناسیون تسریع می‌شود، اما الان هم واکسیناسیون اتباع متوقف نشده است.

وی درخصوص شیوه ثبت‌نام اتباع در سامانه salamat.gov.ir، تصریح کرد: اتباع می‌توانند از طریق شناسه‌ای که دارند اقدام به ثبت نام در سامانه کنند؛ زیرا این افراد برای دریافت خدمات مراقبت سلامت پیش از این هم به سیستم بهداشت و درمان کشور مراجعه کردند و اسامی آن‌ها ثبت شده است و می‌توانند با همان شناسه هویتی که ثبت شده‌اند اکنون هم برای ثبت نام واکسیناسیون اقدام کنند و در پایان فرایند تلقیح واکسن نیز گواهی انجام واکسیناسیون را دریافت می‌کنند.

نجاری ادامه داد: تخمین ما این است که میزان سهمیه واکسن سازمان بهداشت جهانی برای اتباع پاسخگوی نیاز اتباع قانونی باشد اما، برای اتباع غیرقانونی نیز نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفته است که در مراحل بعدی واکسیناسیون اتباع فاقد مجوز قانونی تحت پوشش قرار گیرد.

او با تاکید بر اینکه این واکسن‌هایی که از سوی سازمان بهداشت جهانی به اتباع تعلق می‌گیرد رایگان است، اظهار کرد: این واکسن‌ها مجوز سازمان بهداشت جهانی را دارند و اینگونه نیست که واکسن نامطلوب در اختیار اتباع قرارگیرد. واکسن اتباع هم از طریق سبد کووکس در اختیار کشور‌ها قرا می‌گیرد، ولی متفاوت از حجم خریداری شده کشور‌ها برای شهروندانشان خواهد بود و به شکل اهدایی به اتباع تعلق می‌گیرد.

وی در پایان، افزود: بر اساس سند ملی واکسیناسیون و بر اساس اصل عدالت و همچنین اصول پیشگیری از کووید۱۹ باید تمام افرادی که در کشورمان حضور دارند اعم از ایرانیان و اتباع خارجی واکسن دریافت کنند و این سیاست نظام و وزارت بهداشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha