متخصصان بین المللی ارائه دوز سوم و تقویتی را برای عموم مردم توصیه نمی کنند و سازمان بهداشت جهانی از کشورهای ثروتمند خواسته است که این کار را تا پایان سال میلادی به تعویق انداخته تا کشورهای فقیر یا با درآمد متوسط نیز به واکسن کووید ۱۹ دسترسی پیدا کنند.

دوز سوم یا تقویتی واکسن کرونا برای همه مردم لازم نیست

سلامت نیوز: متخصصان بین المللی ارائه دوز سوم و تقویتی را برای عموم مردم توصیه نمی کنند و سازمان بهداشت جهانی از کشورهای ثروتمند خواسته است که این کار را تا پایان سال میلادی به تعویق انداخته تا کشورهای فقیر یا با درآمد متوسط نیز به واکسن کووید ۱۹ دسترسی پیدا کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، گروهی از متخصصان بین ‌المللی متشکل از متخصصان بهداشت جهانی اعلام کردند که ارائه دوز تقویتی واکسن کووید ۱۹ به همه افراد جامعه توجیه‌ پذیر نیست. آنها با تزریق واکسن کووید ۱۹ به عموم مردم مخالفت هستند چرا که باعث می شود تلاش سایر کشورهایی که با موج جدید این بیماری مبارزه می کنند، بی نتیجه شود.

بر اساس داده‌های بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی آمریکا، همه واکسن‌ها در برابر اشکال شدید کرونا و حتی در برابر نوع دلتا مؤثر هستند بنابراین کارشناسان و متخصصان، دولت ها را به تهیه واکسن و مردم را به تزریق آن تشویق می کنند تا میزان بیشتری از جمعیت جهانی نسبت به این بیماری همه گیر واکسینه شوند.

علاوه بر این، در مقاله ای که به تازگی در مجله پزشکی The Lancet منتشر شد، کارشناسان اعلام کردند که واکسن های فعلی در سراسر جهان با وجود نوع واگیردارتر دلتا، موثر بوده و به ویژه در برابر ابتلا به نوع شدید بیماری و بستری شدن در بیمارستان، همچنان محافظ قوی در برابر ویروس به حساب می آیند.

از آن‌ جهت که این واکسن ‌ها به‌ صورت محدود عرضه می‌ شوند، تزریق آن‌ ها به افرادی که اصلاً واکسینه نشده‌ اند، باعث می‌ شود جان افراد بیشتری نجات پیدا کند؛ بنابراین سازمان بهداشت جهانی استفاده از دوز تقویتی را برای کل جمعیت یک کشور در حالی ‌که کشورهای فقیر قادر به استفاده از آن نیستند، نپذیرفته است.
پس از مطالعاتی که روی افراد مسن واکسینه شده کامل با دو دوز واکسن فایزر انجام گرفت، مشخص شد که آنتی بادی این افراد پس از مدت طولانی (بیش از ۶ ماه) به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این داده ها برخی کشورها را بر آن داشته تا دوز سوم را به عنوان دوز تقویتی به افراد بالای ۵۰ سال ارائه دهند.

کشورهایی مانند فرانسه دوز تقویتی را شش ماه پس از واکسیناسیون کامل به افراد مسن یا افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف تزریق می‌کنند؛ اما برخی دیگر مانند رژیم اشغالگر قدس دوز سوم را پنج ماه پس از واکسیناسیون کامل برای سنین ۱۲ سال به بالا، در دسترس قرار داده است.

در آمریکا ارائه دوز تقویتی از ۲۰ سپتامبر آغاز شده و فعلاً کسانی را که از تزریق واکسنشان زمان طولانی گذشته شامل می ‌شود. بریتانیا هفته گذشته اعلام کرد که دوز تقویتی واکسن کرونا را برای شهروندان ۵۰ ساله و بالاتر در ماه های زمستان پیش رو ارائه می دهد.
پژوهشگران معتقدند که اصلاح واکسن ها برای مطابقت با انواع خاص کووید ۱۹ یک رویکرد بهتر از ارائه دوزهای اضافی واکسن اصلی است.

آناماریا هنائو رسترپو (Ana-Maria Henao-Restrepo) و سومیا سوامیناتان (Soumya Swaminathan) دو دانشمند برجسته سازمان بهداشت جهانی و دکتر ماریان گروبر (Marian Gruber) و دکتر فیلیپ کراوس (Philip Krause)، دو مقام کلیدی در دفتر بررسی واکسن سازمان غذا و داروی ایالات متحده روی این مسئله فعالیت داشتند.

دکتر گروبر و دکتر کراوس از اعلام اخیر دولت بایدن مبنی بر ارائه دوزهای تقویت کننده واکسن کرونا برای برخی از آمریکایی ها از ماه آینده، قبل از اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا زمان لازم برای بررسی مناسب داده ها داشته باشد، بسیار ناراحت هستند.
سازمان غذا و داروی آمریکا در حال تصمیم گیری در مورد توصیه برای تزریق واکسن های کووید ۱۹ به کودکان زیر ۱۲ سال و تقویت کننده واکسن های فعلی برای بزرگسالان آمریکایی، است.به گزارش سیناپرس، ماه گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه کردند که تزریق سومین دوز فایزر یا مدرنا به برخی از افراد با سیستم ایمنی ضعیف انجام شود.
تدروس ادهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، اخیراً از کشورهای ثروتمند خواسته است تا پایان سال از ارائه واکسن های تقویتی کووید ۱۹ خودداری کنند تا از دسترسی کشورهای کم درآمد یا درآمد متوسط به واکسن اطمینان حاصل شود. پیش از این مدیر کل سازمان بهداشت جهانی از کشورهای دارای درآمد بالا و متوسط درخواست کرده بود تا ماه سپتامبر دوز سوم واکسن کرونا ارائه ندهند.

منبع: tvanouvelles

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha