یک استاد جراحی مغز و اعصاب، به تبیین انواع دردهای گردنی و دلایل آنها پرداخت و گفت: گردن متحرک ترین بخش ستون فقرات و دارای دامنه حرکتی متنوع است.

دومین درد شایع ستون فقرات/دلایل دردهای گردنی

سلامت نیوز:یک استاد جراحی مغز و اعصاب، به تبیین انواع دردهای گردنی و دلایل آنها پرداخت و گفت: گردن متحرک ترین بخش ستون فقرات و دارای دامنه حرکتی متنوع است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، علیرضا زالی، افزود: گردن وزن ۶ کیلویی سر را تحمل می‌کند و به دلیل حرکات متنوع در معرض دردهای مختلفی قرار دارد.
وی با اشاره به ساختار و آناتومی مهره‌های گردنی، اعصاب و عضلات گردن، ادامه داد: گردن دارای ۷ مهره اصلی است که در مرکز این کانال استخوانی نخاع قرار گرفته و مقدار زیادی عضلات و رباط‌ها و لیگامان ها در پیرامون آن قرار گرفته که در صورتی که هر یک از این بخش‌ها دچار مشکل شوند ایجاد درد می‌کنند.


به گفته این جراح مغز و اعصاب، گاهی منشأ دردهای گردنی در جای دیگری قرار دارد و فرد ممکن است دارای مشکلات قلبی عروقی و یا مغزی باشد اما در ناحیه گردن احساس درد می‌کند. گاهی نیز مشکلات گردنی باعث بروز درد در نواحی دورتری می‌شوند که شایع‌ترین آنها درد کتف‌ها، دردسر، درد اندام فوقانی و کمربند شانه‌ای است.


زالی با اشاره به ساختار دیسک‌های بین مهره‌ای، افزود: بین دو مهره یک بخش بالشتکی به نام دیسک وجود دارد که نرم و مملو از آب است و در حرکات گردن نقش مهمی را ایفا می‌کند. با افزایش سن افراد آب دیسک کاهش می‌یابد و منجر به بروز مشکلات و درد می‌شود.همچنین در صورت فرسایش مفاصل مهره‌ای اعصاب تحت فشار قرار گرفته و ایجاد درد می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: با افزایش سن و بروز آرتروز، مفاصل مهره‌های گردنی دچار فرسایش شده و به عامل درد مبدل می‌شوند که یکی از دلایل عمده دردهای گردن در افراد مسن و کسانی است که فعالیت‌های سنگین داشتند.


زالی بهترین، مناسب‌ترین و استانداردترین روش تشخیصی در خصوص دردهای گردنی را تجویز MRI توسط پزشک متخصص عنوان کرد زیرا با این روش تشخیصی بافت نرم گردن، نخاع، رشته‌های عصبی و دیسک و عضلات به خوبی نشان داده می‌شود و همچنین رابطه کل این عناصر نیز مشاهده می‌شود.


استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص شایع‌ترین علل درد گردن، افزود: درد گردن دومین درد شایع ستون فقرات پس از کمردرد در ایران است که ممکن است به دلیل ضعف عضلات، کشیدگی رباط‌ها و فشار بیش از حد مجموعه رباط‌ها و لیگامان ها رخ دهد.


به گفته وی، با افزایش سن افراد به ویژه اگر دچار ضعف عضلات باشند بروز دردهای مزمن بیشتر رخ می‌دهد.
این متخصص جراحی مغز و اعصاب عدم رعایت اصول ارگونومی کار، استفاده از بالش نامناسب هنگام خواب، عدم رعایت بهداشت ستون فقرات را باعث کشیدگی رباط‌های گردنی و درد گردن برشمرد که در اکثر موارد با درمان‌های طبی و دارو رفع می‌شود و در موارد ضعف عضلات با کمک ورزش‌های مناسب توسط فیزیوتراپیست ها قابل درمان است.


وی افزود: در صورت عدم درمان دردهای گردنی در برخی بیماران ممکن است به تدریج شاهد بروز بی حسی دست‌ها، از دست رفتن قدرت عضلانی، و در مراحل پیشرفته اختلال در راه رفتن یا حتی اختلالات ادراری باشیم اما خوشبختانه اکثر دردهای گردنی با اقدامات بسیار ساده و رعایت برخی نکات رفع می‌شود.
زالی تاکید کرد: افراد در صورت داشتن دردهای گردنی که بیش از ۲ هفته طول کشیده و شدت آن مرتب افزایش می‌یابد و یا همراه با علائم عمومی نظیر تب بالا، کاهش وزن، کاهش اشتها، بدن درد و لرزش باشد باید برای بررسی‌های بیشتر به متخصص مراجعه کنند.


وی برخی دردهای گردن را مکانیکی نامید که با فعالیت تشدید شده و با استراحت بهبود می‌یابد نظیر آرتروز یا تنگی کانال گردنی اما برخی دردها را هم از نوع التهابی برشمرد مانند بیماری‌های روماتیسمی که با استراحت بدتر می‌شوند.


زالی یادآور شد: دردهای گردنی که به دست‌ها انتشار می‌یابد، همراه با ضعف و لاغری اندام‌های فوقانی است، یا همراه با عدم تعادل و زمین خوردن و علائم پیشرونده عصبی هستند حتماً باید مورد بررسی قرار گیرند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد دردهای گردنی ناشی از اسپاسم و رگ به رگ شدن و عدم رعایت استانداردهای ارگونومیک است که با ورزش و نرمش و درمان‌های ساده بهبود می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha