پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 317779

مسیر جدید ژن درمانی می‌تواند ما را در برابر سرطان و زوال عقل محافظت کند.

درمان سرطان و زوال عقل با کمک ژن درمانی جدید

سلامت نیوز: مسیر جدید ژن درمانی می‌تواند ما را در برابر سرطان و زوال عقل محافظت کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،، محققان دانشگاه شفیلد انگلستان، یک روش ژن درمانی جدید کشف کرده‌اند که مکانیسم نظارتی مهمی را برای حفظ سلامت ژنوم ما آشکار کرده است. این مسیر می‌تواند از ما در برابر بیماری‌های جدی محدودکننده زندگی مانند سرطان و زوال عقل محافظت کند.


به گزارش مدیکال اکسپرس،در حال حاضر، سرطان و تخریب عصبی دو چالش عمده سلامتی هستند که بر افراد تاثیر می‌گذارند و دو روی یک سکه را تشکیل می‌دهند؛ یکی ناشی از تکثیر بی‌رویه سلولی به‌دلیل آسیب ژنوم  و دیگری ناشی از آسیب بیش از حد ژنوم و مرگ سلولی است. این مسیر جدید بر هر دو تاثیر می‌گذارد و فرصت‌های درمانی جدیدی را برای کمک به مبارزه با بیماری‌ها ارائه می‌دهد.


یافته‌های یک تحقیق نشان داد، وقتی سلول‌های بدن ما دی‌ان‌ای (DNA) را برای ساخت پروتئین بازخوانی می‌کند، اغلب اشتباهاتی انجام می‌دهند که می‌تواند به ژنوم ما آسیب برساند و باعث بیماری‌هایی مانند سرطان و زوال عقل شود.


دانشمندان با بررسی چگونگی رفع آسیب در دی‌ان‌ای برای سالم ماندن به مزایای سه پروتئین که به‌صورت گروهی با هم کار می‌کنند، پی بردند. این سه پروتئین که USP۱۱  KEAP۱ و SETX نامیده می‌شوند، دستورالعمل‌هایی را از مربی خود دریافت می‌کنند تا عملکرد خود را در فضا و زمان با هماهنگی قابل‌توجه جهت حفظ سلامت DNA ما هدایت کنند.


دانشمندان می‌توانند با درک اینکه چگونه سلول‌ها در برابر این اشتباهات از خود محافظت و در نتیجه از بیماری‌ها  پیشگیری می‌کنند، رفتار این پروتئین‌ها را برای ارتقاء سلامت و تندرستی افراد تغییر دهند.


یافته‌های این تحقیق دانشمندان را قادر می‌سازد تا آزمایش‌های تشخیصی و داروهایی را برای هدف قرار دادن یک یا چند پروتئین در مسیر تشخیص و درمان زودهنگام انواع خاصی از سرطان و بیماری‌های عصبی ایجاد کنند.


انتظار می‌رود که توسعه داروهای جدید برای تنظیم سطح یک یا چند نوع از این پروتئین‌ها، درمان‌های جدیدی برای سرطان و زوال عقل ارائه دهد.


پروفسور شریف الخمیسی، بنیان‌گذار و معاون موسسه عمر سالم و استاد دانشکده علوم زیستی و موسسه علوم اعصاب در دانشگاه شفیلد می‌گوید: این یافته‌ها مهم و قابل‌توجه هستند، زیرا  اکنون در مرحله‌ای هستیم که می‌توانیم داروهایی را برای کنترل این تغییر بسازیم که در کشتن سلول‌ها مفید خواهد بود، این همان کاری است که هنگام درمان افراد مسن مبتلا به سرطان انجام می‌دهیم. کاربرد دیگر آن کاهش سطح آسیب ژنوم خواهد بود که می‌تواند برای سایر اختلالات مرتبط با پیری مانند زوال عقل مفید باشد.


نتایج این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha