عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از تاخیر در ترخیص کالاهای سلامت محور از گمرک گفت کمیسیون اقتصادی مجلس مامور رسیدگی به این مساله است.

دپوی کالاهای سلامت محور در گمرک پیگیری می‌شود؛ ضرورت تسریع در ترخیص داروها

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از تاخیر در ترخیص کالاهای سلامت محور از گمرک گفت کمیسیون اقتصادی مجلس مامور رسیدگی به این مساله است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، اخیرا موضوع رسوب کالاهای سلامت محور در گمرک، سبب شد تا حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو چند سوال را مطرح کند؛ اول اینکه این کالاها در گمرک رسوب کرده یا انبارهای عمومی؟ اگر در انبارهای عمومی باشد رئیس انبارهای عمومی باید پاسخگو باشد نه گمرک. سوال دوم این است که چرا بعد از اینکه سامانه‌های همه وزارتخانه‌ها به هم وصل شد و سامانه جامع تجارت تشکیل شد، گمرک هیچ وقت حاضر نشده اطلاعات موجودی کالاهایی که در اختیار انبارهای عمومی است را به نهادهای تخصصی مثل وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات و وزارت صمت قرار دهد.

از طرفی حدود یک ماه پیش بود که مسئولان گمرک ایران اعلام کردند حدود ۵۰۰ تن سرم داخل گمرک دپو شده که ۲۵۰ تن آن مربوط به حدود پنج سال پیش و عمدتا تاریخ گذشته بوده و ۲۸۰ تن دیگر نزدیک به یکسال گذشته وارد گمرک شده است. این خبر در شرایطی که کشور به دلیل کمبود سرم، واردات را در دستور کار قرار داده، با واکنش‌های متعددی همراه بود و حتی موضوع در مجلس مورد بحث قرار گرفت و باعث شد تا معاونان دادستان تهران طی بازدیدی از گمرک تهران و انبارهای عمومی، در کنار سایر اقلام به بررسی وضعیت داروهای سلامت محور بپردازند و در همین رابطه جریان سرم‌های تاریخ گذشته و همچنین سرم‌های دارای تاریخ مصرف جهت بیماران دیالیزی نیز مورد توجه قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد.

همچنین بنا به دستور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، کمیسیون اقتصادی موظف شده است موضوع دپوی کالاهای سلامت محور در گمرک را پیگیری کند.

کالاهای سلامت محور نباید مدت طولانی در گمرک بمانند

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره تاخیر در ترخیص کالاهای سلامت محور از گمرک اظهار کرد: برخی کالاها به دلیل طولانی شدن فرآیند بروکراسی اداری مدت‌ها در گمرک می‌مانند و دپو می‌شوند که در این مدت فاصله تاریخ تولید به تاریخ انقضا نزدیک می‌شود. تاکید بر این بوده که محصولات سلامت محور نباید به مدت طولانی در گمرک‌ها بماند.

این نماینده مجلس درباره ماندن سرُم‌های درمانی در گمرک گفت: ماندن کالاهای سلامت محور از جمله سرُم درمانی که این روزها نیاز بیشتری به آن وجود دارد، در گمرک توجیه ندارد و تاخیر در ترخیص کالاها جفا در حق مردم است.

وی با تاکید بر ضرورت تسریع در ترخیص کالاهای سلامت محور از گمرک گفت: زمان‌بر بودن و طولانی شدن ترخیص کالاها قابل پذیرش نیست و شیوه‌ای باید در حوزه گمرک اجرا شود که کالاهای سلامت محور رسوب نکند زیرا این کالاها فاسدشدنی است و حیات مردم به آن وابسته است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha