پزشک ویروس‌شناس گفت: دز سوم واکسن کرونا برای افزایش ایمنی بدن تزریق می‌شود، اما به طور قطعی از ابتلاء به کرونا جلوگیری نمی‌کند، بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا پس از تزریق دز سوم نیز الزامی است.

آیا تزریق دز سوم واکسن می‌تواند از ابتلا به کرونا پیشگیری کند؟

سلامت نیوز: پزشک ویروس‌شناس گفت: دز سوم واکسن کرونا برای افزایش ایمنی بدن تزریق می‌شود، اما به طور قطعی از ابتلاء به کرونا جلوگیری نمی‌کند، بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا پس از تزریق دز سوم نیز الزامی است.

به گزارش سلامت نیوز، مهرداد روانشاد روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس برخی مشاهدات پزشکی مشخص شده پس از تزریق دز دوم واکسن کرونا ایمنی کامل ایجاد نمی‌شود، بنابراین برای افزایش اثربخشی واکسن و همچنین وضعیت ایمنی بدن از دز سوم که تحت عنوان «یادآور» شناخته شده، تزریق می شود.

وی ادامه داد: دز سوم غیروابسته به نوع واکسن کرونا است و ضرورت تزریق باتوجه به پاسخ بدن دریافت کننده و میزان ایمنی بدن پس از تزریق ۲ دز تعیین می‌شود.

روانشاد با اشاره تزریق دز سوم در بیماران زمینه‌ای گفت: ضرورت تزریق دز سوم همچنین باتوجه به بازه سنی و بیماری‌های زمینه‌ای متغیر است، بنابراین توصیه می‌شود که پس از تزریق دز دوم واکسن، وضعیت ایمنی بدن ارزیابی و در صورت عدم ایجاد مصونیت موردنظر دز سوم تزریق شود.

ایمنی بدن در مواجهه با کرونا حداقل ۲ هفته بعد از تزریق دز دوم

روانشاد با تاکید بر این که بدن پس از تزریق واکسن کرونا بلافاصله ایمن نخواهد شد، افزود: ایمنی بدن در مواجهه با این ویروس حداقل n, هفته تا ۲۰ روز پس از تزریق دز دوم واکسن ایجاد می‌شود.

استاد علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: پس از گذشت دو هفته و اثربخشی نیز واکسن نمی‌تواند از عفونت خفیف جلوگیری ‌کند، بنابراین پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا پس از واکسیناسیون هم باید رعایت شود.

تغییر بازه زمانی تزریق ۲ دز واکسن اثربخشی را کاهش می‌دهد

وی ادامه داد: تعیین بازه زمانی برای تزریق دو دز واکسن کرونا براساس تحقیقات پزشکی که در روند آزمایشات به اثبات می‌رسد، مشخص شده و بنابراین توصیه می‌شود، بازه زمانی تزریق دو دز واکسن کرونا تغییر نکند.

روانشاد با بیان اینکه این بازه زمانی همچنین باتوجه به نوع واکسن کرونا اعم از سینوفارم و آسترازنکا متغیر است، تاکید کرد: دز دوم واکسن کرونا قبل از زمان تعیین شده تزریق نشود و تاخیر در تزریق دز دوم نیز می‌تواند اثربخشی واکسن را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین باید هر واکسنی در بازه زمانی تعیین شده استفاده شود.

به گزارش ایرنا، تا کنون ۲۷ میلیون و دو هزار و ۳۲۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۲۹۹ هزار و ۸۵۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۰ میلیون و ۳۰۲هزار و ۱۷۵ دُز رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha