شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 317827

وزش باد شدید، صخره‌ای بودن منطقه، شیب تند، پوشش مرتعی غنی و وجود علوفه و درختان خشک، آتش جنگل‌های «کوه نیر» در بویراحمد را وارد روز چهارم کرد.

200هکتار از جنگل‌های کوه نیر خاکستر شد

سلامت نیوز: وزش باد شدید، صخره‌ای بودن منطقه، شیب تند، پوشش مرتعی غنی و وجود علوفه و درختان خشک، آتش جنگل‌های «کوه نیر» در بویراحمد را وارد روز چهارم کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،برآوردها نشان می‌دهد تاکنون 200هکتار مرتع و جنگل نیر در آتش سوخته است و یک بالگرد و 400نیروی انسانی هنوز نتوانسته‌اند از پس این آتش بزرگ بر آیند و شعله‌های کوه نیر را خاموش کنند.آتش‌سوزی کوه نیر از ساعت17:30 دقیقه روز سه‌شنبه در جنگل‌های بخش لوداب از توابع شهرستان بویراحمد آغاز شد، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد تا عصر دیروز نیز این آتش به‌طور کامل مهار نشده است.

آتش‌سوزی اگرچه در روزهای گذشته در چند مرحله مهار شده، اما وزش باد و پوشش علوفه حدود ۲متری به اعلام مسئولان محلی، اجازه نمی‌دهد زبانه‌های آتش دست از سر مراتع و درختان کوه نیر بردارند. این شرایط موجب شد دیروز عباس حسن‌زاده، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد از مردم و طبیعت دوستان درخواست کمک کند.

البته به‌گفته وی، تا عصر جمعه 4سورتی پرواز برای انتقال نیرو انجام شد. اما آتش، جنگل‌های مشرف بر آبشار یاسوج، تنگ چیتاوه بخش چیتاب، پشت سد جوزار و همچنین جنگل‌های لوداب را درگیر کرد و شرایط منطقه به‌گونه‌ای است که استفاده از هواپیمای آتش‌نشان و آبپاش هم برای مهار آتش جوابگو نیست و تنها به حضور نیروی انسانی بیشتر نیاز است.


مشارکت ۴۰۰ نیرو

از روز سه‌شنبه و همزمان با آغاز آتش‌سوزی، نیروهای مردمی و نیروهای عملیاتی و امدادی، عملیات اطفا را آغاز کردند و تعداد آنها روز پنجشنبه به 400نفر رسید. حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این‌باره به ایرنا گفت: علاوه بر وجود نیروهای پرشمار مردمی و امدادی، بالگرد آبپاش برای مهار کامل آتش اعزام شد. به‌گفته وی، سخت گذر بودن منطقه و وزش شدید باد، کار مهار آتش را دشوار کرده ولی امید است با ورود بالگرد آبپاش، عملیات اطفا پایان یابد.


وسعت و علت آتش

اگرچه دریافت جزئیات آتش‌سوزی منابع طبیعی به زمان و ارزیابی‌های دقیق کارشناسی نیاز دارد، اما بخشدار لوداب می‌گوید در روزهای اخیر، حدود 200هکتار در جنگل‌های این منطقه سوخته است. به‌گفته کورش بی‌نیاز، هنوز به‌صورت دقیق میزان خسارات وارده ناشی از این آتش‌سوزی مشخص نیست و پس از مهار کامل آتش‌سوزی میزان خسارات، ارزیابی و مشخص می‌شود، اما براساس برآورد اولیه تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار جنگل و مرتع کوه نیر در آتش سوخته است و آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد. وی درخصوص علت آتش‌سوزی جنگل‌های کوه نیر تأکید کرد: طبق گفته شاهدان عینی برخی روستاها حدود ساعت17:30 روز سه‌شنبه آتش‌سوزی در یک نقطه شروع شد و با فاصله زمانی کمی در ۵نقطه دیگر نیز آتش‌سوزی رخ داده است که نشان می‌دهد عامل انسانی عمدی علت این آتش‌سوزی است.


20درصد کل جنگل‌های زاگرس

استان کهگیلویه و بویراحمد 1.5میلیون هکتار مساحت دارد که از این میزان یک‌میلیون‌و۴۲۶هزارو۳۰۰ هکتار یعنی حدود ۹۰درصد آن، اراضی ملی بوده که ۸۷۳هزارو۶۰۰ هکتار آن را جنگل و ۵۵۲هزارو۷۰۰ هکتار آن را مرتع تشکیل می‌دهد و در واقع ۲۰درصد جنگل‌های زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. در عین حال این منطقه در سال‌جاری با انواع حریق‌های جنگلی مواجه شده؛ به‌طوری که به گزارش منابع طبیعی استان، از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۳۸ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی این استان خاموش شده که برای اطفای حریق ۱۰مورد آن از بالگرد کمک گرفته شده است.

از سویی امسال 5آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌ها و مراتع شهرستان کهگیلویه رخ داد که در آن جنگل‌های گچساران، بهمئی و بویراحمد هر کدام 4بار شاهد آتش‌سوزی گسترده بودند. در همین مدت در شهرستان چرام ۲فقره و در شهرستان‌های لنده و باشت هر کدام، یک آتش‌سوزی گسترده مهار شد. کارشناسان منابع طبیعی میزان خسارت آتش‌سوزی بر عرصه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در سال‌جاری را ۲۵۰میلیارد ریال برآورد کرده‌اند.


حریق‌های سریالی

امسال عرصه‌های جنگلی و مرتعی کهگیلویه و بویراحمد بارها دستخوش حریق شده و هر بار وسعت آتش چنان زیاد بوده که خسارت بزرگی به درختان زاگرسی وارد کرده است.۲۴خرداد امسال آتش جنگل‌های «کوه حاتم» در گچساران شروع شد و 8روز ادامه یافت. این آتش‌سوزی مرحله به مرحله شکل گرفت تا انسانی بودن عامل آن برای تیم‌های کارشناسی به وضوح مشخص باشد.

18مرداد آتش‌سوزی در جنگل‌های «کوه شره» کهگیلویه آغاز شد و 5روز به طول انجامید و ارزیابی‌ها نشان داد عامل انسانی دارد. نمونه دیگر ۲۹مرداد رخ داد و آتش‌سوزی زنجیره‌ای در جنگل‌های «سرفاریاب»، «شرآبگروه»، «مور میخی»، «جخونه» و «کرَک بناری» شروع شد که همزمانی شروع آن نشان می‌داد به وضوح عمدی است. آتش‌سوزی‌های اخیر کوه نیر نیز همزمان در چند نقطه رخ داده تا نشان دهد به‌احتمال قوی عمدی در کار است.


کاهش حریق در عرصه‌های طبیعی

دیروز فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد که ۱۰۰هزار فقره تجهیزات مهار آتش طی ۲سال گذشته در اختیار استان‌ها قرار گرفته که باعث کاهش ۳۰درصدی مساحت و کاهش ۴۴درصدی تعداد آتش‌سوزی‌ها شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان، سرهنگ رضا اکبری گفت:‌ مهار آتش‌سوزی‌ها فقط محدود به زمان حریق نیست، بلکه دارای 4مرحله پیش‌بینی، پیشگیری، کشف و اطفا است.

در بحث پیش‌بینی، نقشه ریسک و ظرفیت حریق به استان‌ها ارائه می‌شود که احتمال وقوع حریق در ۲۴ساعت آینده را اطلاع‌رسانی می‌کند. در زمینه پیشگیری نیز 1100بلوک برای اسقرار یگان‌های حفاظت تعبیه شده که با حضور نیروها آتش‌سوزی بی‌درنگ خنثی می‌شود. وی تأکید کرد: ناوگان هوایی اطفای حریق نیز با ۲۹بالگرد و ۲هواپیما در اختیار یگان حفاظت سازمان جنگل‌هاست. کاهش حریق‌ها به‌دلیل حضور و گسترش فعالیت اطفای حریق است و در ۲۰روز گذشته تجهیزات انفرادی اطفای حریق در اختیار استان‌ها ازجمله استان سمنان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha