اهدای خون یکی از راحت‌ترین اقدامات برای کمک به سایرین است که فقیر و غنی، زن و مرد، پیر و جوان نمی‌شناسد و همه می‌توانند در این حرکت انسان دوستانه سهیم باشند اما اهدای آن در برخی موارد با محدودیت‌هایی همراه است، اینکه آیا زنان باردار و شیرده نیز می‌توانند خون اهدا کنند؟

آیا زنان در دوران بارداری و شیردهی می‌توانند خون اهدا کنند؟

سلامت نیوز: اهدای خون یکی از راحت‌ترین اقدامات برای کمک به سایرین است که فقیر و غنی، زن و مرد، پیر و جوان نمی‌شناسد و همه می‌توانند در این حرکت انسان دوستانه سهیم باشند اما اهدای آن در برخی موارد با محدودیت‌هایی همراه است، اینکه آیا زنان باردار و شیرده نیز می‌توانند خون اهدا کنند؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،بشیر حاجی بیگی روز شنبه در پاسخ به این سئوال خبرنگار ما گفت: زنان باردار امکان اهدای خون ندارند و چنانچه فرزند آن‌ها از شیر مادر تغذیه می‌کند، تا پایان دوره شیردهی از اهدای‌خون معاف هستند.


وی ادامه داد: اهدای خون برای زنانی که از زمان زایمان آن‌ها بیش از ۶ هفته گذشته باشد و اکنون به نوزاد خود شیر ندهد، منعی ندارد و این زنان می‌توانند با اهدای ‌خون به دیگران کمک کنند اما زنانی که دوران قاعدگی را می‌گذرانند اما دچار دیسمنوره (قاعدگی شدید و دردناک) نیستند نیز می‌توانند خون اهدا کنند.
حاجی بیگی با بیان اینکه در برخی شرایط خاص ضرورت تزریق خون مادر به نوزاد وجود دارد، گفت: چنانچه از زمان زایمان مادر کمتر از ۶ هفته گذشته یا نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند، اهدای خون ضروری است، با درخواست کتبی پزشک معالج و کسب رضایت از همسر و تأیید مدیر پزشکی مرکز اهدای خون امکان اهدای خون و نجات بخشیدن جان نوزاد وجود دارد.


زنان داوطلب اهدای خون نباید در ۶ ماه گذشته سابقه سقط جنین داشته باشند
سخنگوی سازمان انتقال خون در مورد زنانی که سابقه سقط جنین دارند، اما داوطلب اهدای خون و کمک به همنوع هستند، گفت: زنان داوطلب اهدای خون نباید در ۶ ماه گذشته سابقه سقط جنین داشته باشند.


حاجی بیگی در خصوص مادرانی که در حین زایمان و سقط از خون یا فرآورده‌های آن استفاده کرده اند، افزود: این گروه از زنان تا یک سال پس از دریافت آخرین واحد خون و فرآورده‌های تهیه شده از آن معاف از اهدای خون به دیگر همنوعان هستند.


سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: دسترسی به انتقال خون سالم و کافی ضمن پیشگیری از مرگ و میر می‌تواند به سلامت هزاران مادر و نوزاد در سراسر ایران کمک کند و این امر فقط با حضور زنان و مردان داوطلب اهدای خون در سراسر کشور امکان پذیر است.


بانوان از ۱۸ تا ۶۵ سال با حداقل ۵۰ کیلو گرم وزن می‌توانند خون اهدا کنند
حاجی بیگی افزود: هر بانوی سالمی در گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال با حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم می‌تواند خون اهدا کند، بانوان تا قبل از دوران یائسگی می‌توانند حداکثر سه بار در سال و هر بار ۴۵۰ میلی لیتر خون اهدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha