با توجه به تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر حدوداً هشت درصد از جمعیت ایران به سالمندان اختصاص دارد و حتی پیش بینی شده است که تا یکی دو سال دیگر، این آمار به 10 درصد هم خواهد رسید. به طور میانگین کشورهایی که جمعیت افراد سالمند آن‌ها بیش از 7 درصد است، در واقع پا به پیری گذاشته‌اند.

انواع اختلالات روانی در سالمندان با راه های پیشگیری را در گروه آموزشی "منِ حقیقی" بخوانید

سلامت نیوز: با توجه به تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر حدوداً هشت درصد از جمعیت ایران به سالمندان اختصاص دارد و حتی پیش بینی شده است که تا یکی دو سال دیگر، این آمار به 10 درصد هم خواهد رسید. به طور میانگین کشورهایی که جمعیت افراد سالمند آن‌ها بیش از 7 درصد است، در واقع پا به پیری گذاشته‌اند.

از آنجایی که کشور عزیز ما ایران هم آماری بالای هفت درصد دارد، باید توجه و اهمیت بیشتری برای سالمندان قائل شد. برای مثال به منظور ضمانت سلامت آن‌ها اطلاعاتی در رابطه با انواع بیماری‌ های روانی شایع که در این دوره از سنین سالمندی به سراغ آن‌ها می‌آید، در اختیار افراد جامعه گذارد.

به خاطر بی‌توجهی‌های امروزه به این موضوع متأسفانه این آمار همچنان رو به رشد است، البته ناگفته نماند که شیوع کرونا هم روی این آمار بی‌تأثیر نیست. بیماریهای روانی سالمندان نه تنها روی آن‌ها بلکه روی تمامی افراد پیر و جوان منجر به بروز بیماری‌ های روانی شایع گشت.

با وجود همه این مسائل و شرایط تصمیم گرفتیم محتوای مقاله امروز را به معرفی انواع اختلالات روانی در سالمندان اختصاص دهیم و در نهایت راهکارهایی برای درمان آن‌ها معرفی کنیم تا کاربران با کسب آگاهی بیشتر به رسیدگی موضوعاتی از این نظیر اقدام نمایند؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

افسردگی یکی دیگر از انواع اختلالات روانی در سالمندان

صحبت از اختلالات روان شناختی در سالمندان، قطعاً شما را هم همانند بسیاری دیگر از بیماری‌های روان شناختی به یاد بیماری افسردگی می‌اندازد. بیماری که می‌توان آن را در جایگاه رتبه اول مشکلات سالمندان امروزی قرار داد. بعد از شیوع بیماری کرونا هم مشکلاتی همچون دوری از فرزندان و جامعه، افسردگی رنگ بیشتری به خود گرفت.

علائم افسردگی در سالمندی با احساساتی مانند اندوه و غم متفاوت بوده و تأثیر قابل توجهی روی روابط بین فردی، رفاه زندگی، اشتها و الگوی خواب آن‌ها دارد. موضوع مهم دیگر تشخیص و شناسایی زود به هنگام نشانه بیماری افسردگی است تا هر چه زودتر با اقداماتی در راستای درمان افسردگی، سالمند را به زندگی عادی خود بازگرداند.

تنهایی، غم از دست دادن نزدیکان، استرس، کاهش استقلال فردی و توانایی جسمی عواملی هستند که بیش از هر رده سنی روی سالمندان تأثیر می‌گذارد و زمینه‌ای برای افسردگی آن‌ها فراهم می‌کند. علاوه بر این، بازنشستگی یکی از مهم‌ترین دلایل بروز افسردگی در میان سالمندان است؛ چرا که باعث از بین رفتن انگیزه و بی هدف ماندن سالمند می‌گردد.

تحقیقات صورت گرفته توسط سازمان ملی بیماری‌های روانی آمریکا نشان می‌دهد، زنان به علت استرس، تغییرات هورمونی، مراقبت و از دست دادن عزیزان دو برابر بیش از مردان احتمال افسردگی برایشان وجود دارد، بنابراین می‌توان پی برد جنسیت هم روی بروز مشکلات روانی سالمندان تأثیرگذار است.

تحریک‌پذیری و بی‌قراری، گریه‌های بی‌دلیل، کاهش صحبت و فعالیت کردن، اقدام به خودکشی و تفکر درباره مرگ، مشکل در تصمیم‌گیری و تمرکز علائمی هستند که بروز آن‌ها خبر از بیماری افسردگی در سالمندان می‌دهد. اگرچه تفاوت بسیاری میان بیماری آلزایمر و افسردگی وجود دارد، با این حال برخی از علائم آن‌ها با هم مشترک می‌باشد.

پسماندهای بیماری‌ های روانی در سالمندان

ابتلا به بیماری‌ های روانی در سالمندان مثل افسردگی، آثار منفی و برگشت‌ناپذیری را از نظر بعد روانی و سلامت جسمانی فرد به ارمغان می‌آورد. به این ترتیب که ابتدا با تضعیف سیستم ایمنی بدن، سالمند را در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف و خطرناک قرار می‌دهد. افزون بر این دوره زمانی، بهبود بیماری‌ها را به تأخیر انداخته و بیماری‌هایی نظیر سرطان، آلزایمر و دیابت را تشدید می‌کند.

اگر سالمند به بیماری افسردگی مبتلا شود، خودکشی خطرناک‌ترین و جدی‌ترین عواقبی است که باید در نظر گرفت و از آن پیشگیری نمود. جای نگرانی نیست، با حضور گرم خود و حمایت از سالمندان می‌توان مانع از بروز این بیماری شد و حتی به درمان اختلالات روانی در سالمندان پرداخت. برای این کار می‌توانید از مراکز مختلفی مانند موسسه آموزشی من حقیقی کمک بگیرید و از آموزش‌های کارآمد و مفید فراز قورچیان تا حد ممکن بهره‌مند شوید.

آلزایمر در سالمندان

آلزایمر، یک بیماری رایج در سالمندان

یکی دیگر از اختلال روانی در سالمندی که امروزه بسیار شایع است، بیماری آلزایمر می‌باشد. آلزایمر اختلالی پیش‌رونده و برگشت‌ناپذیری است که به کندی حافظه و از بین رفتن مهارت‌های تفکر منجر می‌شود. آسیب‌هایی که بیماری آلزایمر به سلول‌های مغزی وارد می‌کند، تغییرات رفتاری در سالمندان به وجود می‌آورد.

رفتارهایی که تطابق و پذیرفتنشان برای اعضای خانواده و مراقبان سالمند کاری دشوار و ناراحت کننده است. بااینکه نمی‌توان تغییری در این دسته از رفتارها ایجاد کرد، اما می‌توان با آشنایی بیشتر درباره این بیماری رابطه بهتری میان خود و سالمند بیمار برقرار کنیم و روند درمان را سرعت ببخشیم.

تحریک‌پذیری، احساس ناامنی، سندروم غروب آفتاب، پنهان و جمع کردن اشیا مجموعه‌ای از رفتارهای یک سالمند مبتلا به بیماری آلزایمر است. افزون بر این موارد شرایط نامساعد محیط پیرامون حتی می‌توان انتظار رفتارهای غیرعادی و آزار دهنده‌تری از فرد سالمند داشت. سروصداهای زیاد تلویزیون و کودکان، تصاویر ناخوشایند و حضور در جمع‌های خیلی شلوغ، زمینه بروز این‌گونه رفتار رها را ایجاد می‌کند.

اگر نگران فرد سالمند مبتلا به آلزایمر هستید، تنها کافیست با مجموعه‌ای از اقدامات خود برای حال خوب آن‌ها اقدام کنید؛ برای مثال با او صحبت کنید و به او اطمینان خاطر دهید که از آن مراقبت خواهید کرد. تا جایی که ممکن است ناراحتی خود را در حضور سالمند بروز ندهید، بدون تمسخر با آن‌ها شوخی کنید و با استفاده از موسیقی و آواز خوانی روحیه او را افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ارتباط درست و سالم با یک سالمند می‌توانید از موسسه آموزشی من حقیقی کمک بگیرید.

بیماری پارکینسون در سالمندان

بیماری رایج پارکینسون در سالمند

بیماری پارکینسون بیماری رایجی برای افراد بالای 50 سال یا همان سالمندان است که با بی‌توجهی و عدم شناسایی پیشرفت خواهد کرد. این بیماری نوعی اختلال حرکتی می‌باشد که تقریباً تمام فعالیت‌های روزمره و معمول فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مزمن و پیش‌رونده بودن بیماری پارکینسون به این معناست که به مرور زمان می‌تواند بدتر شود. علائم حرکتی مانند نوعی لرزش ریتمیک، کندی حرکت، سفتی عضلات نشانه‌هایی از بیماری موردنظر است. همچنین علائم غیر حرکتی نظیر افسردگی، اضطراب، خستگی، مشکلات خواب و یبوست خبر از ابتلا به بیماری پارکینسون در فرد سالمند می‌دهد.

آمارهایی نشان می‌دهند که تقریباً 10 میلیون نفر در دنیا با این بیماری زندگی می‌کنند. اغلب کسانی که علائم پارکینسون در آن‌ها بروز می‌کند، کمی بعد از 50 سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند. البته این بیماری تنها در سالمندان دیده نشده و با عنوان بیماری پارکینسون شروع زودرس می‌تواند افراد جوان‌تر را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

در حالت کلی بارزترین و آشکارترین علامت این بیماری در سالمندان لرزش تمام دست، انگشت‌ها و یا یکی از دست‌هاست. باگذشت زمان ممکن است همین لرزش دست یا انگشت به سایر بخش‌های بدن مانند لب، پاها و حتی زبان سرایت کند.

5 نشانه پارکینسون؛ شاید برای شما اتقاق بیافتد!

1. حساسیت به دما:

عرق کردن و احساس گرگرفتگی غیرعادی علامت رایجی میان سالمندان مبتلا به پارکینسون است. البته موارد مشابهی همچون گرفتگی و سوزش قسمت‌هایی از بدن به‌ویژه در عضلات پا از شایعترین علائم این بیماری است که مشاهده می‌شود. در نهایت بروز همه این علائم می‌تواند منجر به از دست رفتن قوه فرد برای برقراری هماهنگی میان عضلات، کاهش توانایی بیمار در حفظ تعادل بدن خود و همچنین زمین خوردن‌های مکرر در وضعیت پیشرفته‌تر شود.

2. مشکلات گوارشی:

مشکلات گوارشی یکی دیگر از عوارض و مشکلاتی است که با ابتلا به پارکینسون، ایجاد می‌گردند. بروز این دسته از مشکلات باگذشت زمان از قدرت هضم غذای فرد می‌کاهد و به‌تدریج با کاهش انرژی بدن، به تضعیف بدن منجر می‌شود. یبوست یکی از این مشکلات گوارشی در فرد مبتلا به بیمار پارکینسون است.

انواع اختلالات روانی در سالمندان با راه های پیشگیری را در گروه آموزشی "منِ حقیقی" بخوانید

3. بی‌ثباتی وضعیت:

در دوره‌های بارزتر از این بیماری، بی‌ثباتی وضعیت از جمله عدم توانایی در حفظ حالت ایستاده فرد قابل‌مشاهده خواهد بود. این دسته از مشکلات تعادلی در پارکینسون به عقب یا جلو افتادن فرد می‌توان اشاره نمود؛ به عبارتی دیگر، برقراری فشاری سبک به بیمار پارکینسون، ممکن است به عقب برگردد و یا زمین خورد.

4. لرزش:

همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفته شد، لرزش بدن یکی از بارزترین نشانه‌های بیماری پارکینسون در سالمندان است که به هنگام استراحت آن‌ها رخ می‌دهد؛ در ابتدا با لرزش ریتمیک و آهسته از دست‌وپاها شروع شده و به‌تدریج به کل بدن فرد غلبه می‌کند. به‌عنوان مثال ممکن است چنین لرزشی در زبان، چانه، فک و دهان برقرار شود. البته در برخی موارد افرادی که به این بیماری دچار شدند، لرزش داخلی را احساس می‌کنند که برای اطرافیان قابل‌مشاهده و احساس نیست.

5. فشردگی و سفتی اندام

یکی دیگر از علائمی که در بیماری پارکینسون بروز می‌کند، سفتی و فشردگی بخش‌هایی از بدن فرد است. این مشکل به‌خصوص در دوران ابتدایی بیماری، امکان دارد به علت نداشتن اطلاعات کافی با آرتروز و مشکلات ارتوپدی اشتباه گرفته شود.

سخن پایانی

اختلالات روان شناختی در سالمندان، موضوع مهمی است که باید هر یک از ما کاملاً با آن‌ها آشنا باشیم. موسسه آموزشی من حقیقی با برخورداری از مدرس مجربی به نام آقای فراز قوچیان تمامی اختلالات روانی در سالمندی به شما معرفی کرده و راه‌حل‌هایی جهت درمان هر یک به کاربران خود ارائه می‌دهد. چه خوب است که با مراجعه به مراکزی از این نظیر، سلامت روان سالمندان جامعه خود را ضمانت کنیم تا زندگی جذاب‌تری برای آن‌ها به ارمغان بیاوریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha