شبکه تشکل های مردم ­نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور، با انتشار یک نامه سرگشاده که در اختیار سلامت نیوز قرار گرفت ضمن ابراز نگرانی از جریان­سازی غیرمفید و هدررفت سرمایه­های ملی در ازای نتایجی غیرقابل توجیه فنی و اقتصادی طرح "استحصال آب های ژرف"، آمادگی خود را جهت تشریح موضع مخالفت کارشناسان، صاحبنظران و کنشگران با چنین پروژه­ای اعلام کرد.

مخالفت کارشناسان، صاحبنظران و کنشگران محیط زیست با پروژه "استحصال آب های ژرف"

سلامت نیوز: شبکه تشکل های مردم ­نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور، با انتشار یک نامه سرگشاده که در اختیار سلامت نیوز قرار گرفت ضمن ابراز نگرانی از جریان­سازی غیرمفید و هدررفت سرمایه­های ملی در ازای نتایجی غیرقابل توجیه فنی و اقتصادی طرح "استحصال آب های ژرف"، آمادگی خود را جهت تشریح موضع مخالفت کارشناسان، صاحبنظران و کنشگران با چنین پروژه­ای اعلام کرد.

 

به گزارش سلامت نیوز، در این نامه آمده است:« رویه­ ی آغاز شده از "معاونت علمی ریاست جمهوری" در دولت قبل با همراهی "وزارت نیرو" و برخی نمایندگان مجلس برای هزینه­ کرد چند صد میلیاردی برای استحصال آب های ژرف و انتشار اخباری مبنی بر یافتن شاه­ کلیدی برای رفع مشکلات آبی از طریق "استخراج آب ژرف" از اعماق هزاران متری و دستیابی به رودهایی در زیر ایران، تنها نشان از یک جوسازی و ویژه ­نمایی ناشی از سیاسی ­بازی بوده است.»

 

بخش دیگری از این نامه تاکید کرده است:« وزیر محترم نیرو در دولت سیزدهم، به تازگی بیاناتی در دفاع از این طرح ارائه نموده ­اند که دارای بنیان های پرسش­برانگیز برای متخصصین و دغدغه­مندان آب و خاک این مرزو بوم است و شوربختانه، از هر نوع مستند علمی و فنی قابل اعتنا، تهی است. آیا دلخوش شدن و دل خوش نمودن بهره­برداران به منابع عمدتا تجدیدناپذیر و محدود و بعضا با کیفیتی غیرقابل استفاده برای عموم مصارف، نوعی انحراف از اقدامات اصولی به ویژه در بخش مدیریت مصرف، کاهش برداشت از آبخوان ها، تغییر رویه­های تعادل­بخشی و سازگاری با کم­آبی نیست؟!»

متن کامل این نامه در ادامه منتشر می شود.

 

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

مدیران تشکل های مردم­نهاد تخصصی فعال در حوزه محیط زیست­، منابع طبیعی و مدیریت منابع آبی

اندیشمندان، صاحب­نظران و استادان محترم دانشگاه

کارشناسان زبده، فرهیخته و مستقل مدیریت منابع آبی کشور

 

 با سلام و آرزوی توفیق

پس از سال ها و دهه­ها بی­توجهی به ظرفیت های محدود منابع طبیعی از جمله منابع آبی و خصوصا آب های زیرزمینی، عیان شدن چالش های متعددی، زنگ هشدار را به صدا درآورده و لزوم تغییر رویه و رویکردها را گوشزد کرده است. شنیدن این هشدار و عزم جدی برای اتخاذ تصمیمات سخت در راستای حرکت به سوی مدیریت پایدار منابع آبی، رخداد مبارکی­ست که تلخی چالش ها را تا حدی درمان می­نماید؛ اما بخش تلخ­تر قضیه آن است که در این تغییر سمت و سو، مجددا اشتباه را به گونه­ای جدید تکرار کنیم.

درست است؛ برخی درمان ها خود دردافزا هستند و در بخش مدیریت منابع آب، موضوع آب های ژرف و نیز بخش بزرگی از انتقال آب ها، از این قرارند.

 

رویه­ی آغاز شده از "معاونت علمی ریاست جمهوری" در دولت قبل با همراهی "وزارت نیرو" و برخی از نمایندگان مجلس برای هزینه­کرد چند صد میلیاردی برای استحصال آب های ژرف (مقایسه نمایید با بودجه 400 میلیارد تومانی کل طرح تعادل­بخشی برای نجات بیش از 400 دشت ممنوعه و ممنوعه­ی بحرانی از 609 دشت کل کشور) و انتشار اخباری مبنی بر یافتن شاه­کلیدی برای رفع مشکلات آبی از طریق "استخراج آب ژرف" از اعماق هزاران متری و دستیابی به رودهایی در زیر ایران، تنها نشان از یک جوسازی و ویژه­نمایی ناشی از سیاسی­بازی بوده است.

 

بعضا از سوی مسؤولین اظهارنظرهایی کاملا غیرعلمی به گوش می­رسد که 1500  مترمکعب آب را از چاهی در سیستان از عمق بیش از 2 هزار متری در یک شبانه­روز استحصال نموده­ایم. آیا این میزان را که معادل حدود ۲۱ لیتر در ثانیه، دبی یک چاه است و آن هم از ذخائر غیرقابل تجدید و بسیار محدود، می­توان یک پیروزی قلمداد نمود؟ آیا دستیابی به آبی با کیفیتی در حد آب دریای آزاد و حتی بعضا شورتر از آن را می­توان به عنوان یک دست­آورد، رسانه­ای کرد؟

 

وزیر محترم نیرو در دولت سیزدهم، به تازگی بیاناتی در دفاع از این طرح ارائه نموده­اند که دارای بنیان های پرسش­برانگیز برای متخصصین و دغدغه­مندان آب و خاک این مرزو بوم است و شوربختانه، از هر نوع مستند علمی و فنی قابل اعتنا، تهی است. آیا دلخوش شدن و دل خوش نمودن بهره­برداران به منابع عمدتا تجدیدناپذیر و محدود و بعضا با کیفیتی غیرقابل استفاده برای عموم مصارف، نوعی انحراف از اقدامات اصولی بویژه در بخش مدیریت مصرف، کاهش برداشت از آبخوانها، تغییر رویه­های تعادل­بخشی و سازگاری با کم­آبی نیست؟! آیا در وهله اول، عدم وجود حجم قابل اعتنای آب مورد ادعا و در وهله بعد، هزینه­های سرسام­آور استحصال و معضلات دفع پساب ناشی از شوری­زدایی و همچنین ایجاد وابستگی به منابعی ناپایدار در این مسیر، بدرستی مورد بررسی قرار گرفته و دیده شده است؟!

از وزیر محترم و مدیران، کارشناسان و مشاوران عالی بخش آب، اکیدا درخواست می­شود درسهای آموخته شده و نتایج مستند مسیرهای طی­شده تا اکنون را مدنظر قرار دهند و با رصد دقیق و شناخت درست وضعیت موجود حال و تخمین آینده­ی کشور، از تجربه مسیرهای پرهزینه برای ملت و منابع اصیل و اصلی کشور – هرچند که برای عدهای پرسود بوده باشند – به طور جدی اجتناب کنند و تمرکز بخش آب را بر اقدامات اصولی و غیرنمایشی اما اثربخش، معطوف دارند.

حقیقت آن است که با توجه به مباحث جدی اجتماعی و فرهنگی مرتبط با مدیریت منابع آبی در کشور، به ویژه در استان سیستان و بلوچستان، حرکت به سمت ایجاد اقناع علمی و کارشناسی و فنی و متعاقب آن، تقویت زیرساختهای اجتماعی نیز یکی دیگر از دغدغه­هاست؛ ضمن اینکه در پیگیری اجرای چنین پروژه­ای، بی­توجهی عجیب و دردآور به قوانین و مقررات، به ویژه عدم وجود مطالعات جامع، ارزیابی محیط زیستی و پیوست اجتماعی، خود به عاملی تاییدکننده برای اثبات این مدعا بدل شده است که چنین پروژه­ای بیش از آنکه در سودای تأمین آب پایدار برای بخشی از کشور باشد، یک کارسازی شیک و رندانه برای مصرف اعتبارات و ایجاد پروژه­های پولساز برای عده­ای است.

لذا بدین­وسیله، شبکه تشکل های مردم­نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور، ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از جریان­سازی غیرمفید و هدررفت سرمایه­های ملی در ازای نتایجی غیرقابل توجیه فنی و اقتصادی، آمادگی خود را جهت تشریح موضع مخالفت کارشناسان، صاحبنظران و کنشگران با چنین پروژه­ای و همچنین انعکاس و انتشار دلایل و استدلالهای موافقان این ایده و نیز میزبانی نشستهای کارشناسی در این زمینه و با حضور موافقان و مخالفان اعلام می­دارد.

 توفیق همه خدمتگزاران ایران اسلامی را از خداوند متعال خواستاریم.

 

با سپاس و احترام دوباره

 

شورای هماهنگی شبکه تشکل های مردم­نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور

بیستم شهریور هزار و چهارصد

 

رونوشت: 

-     شورای محترم عالی شبکه ملی )دبیران و نمایندگان محترم شبکه­های استانی) 

-     شورای محترم داوری شبکه ملی

-     اعضاء محترم کارگروه تخصصی آب و انرژی شبکه ملی 

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha