یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 317891

موج پنجم کرونا با غلبه‌ سویه دلتا روزهای آخرش را میگذراند. رنگ بیشتر استان‌های کشور روی نقشه، زرد یا نارنجی شده‌ و خبر از کاهشی‌شدن روند ابتلا و بستری بیماران کرونایی می‌دهد.

روزهای‌آخرموج ‌پنجم

سلامت نیوز:موج پنجم کرونا با غلبه‌ سویه دلتا روزهای آخرش را میگذراند. رنگ بیشتر استان‌های کشور روی نقشه، زرد یا نارنجی شده‌ و خبر از کاهشی‌شدن روند ابتلا و بستری بیماران کرونایی می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،با این حال 3استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی در قله پیک متوقف شده‌اند و هنوز روند کاهشی خود را آغاز نکرده‌اند و همین وضعیت آنها موجب شده نوار شمال غربی کشور همچنان به رنگ سرخ باقی بماند. تزلزل وضعیت در این استان‌ها هر لحظه می‌تواند به نفع یکی از وضعیت‌ها تمام شود و شرایط هریک از این 3استان را به‌شدت تغییر دهد.

از سوی دیگر با کاهش سن گروه‌های مشمول واکسن در بسیاری از استان‌ها شرایط برای دیگر نقاط در حال بهبود است؛ تا جایی که سیستان و بلوچستان پس از ماه‌ها بیشترین شهرهای آبی را به‌خود اختصاص داده است. این شرایط اما ماندگار نیست و همینمسئله نگران‌کننده است.


 ثبات شکننده در کرمانشاه

در کرمانشاه هنوز شهرهای اسلام‌آباد غرب، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب، سنقر، کرمانشاه، گیلانغرب و هرسین وضعیت قرمز کرونایی دارند. به‌گفته مهدی محمدی، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمانشاه 1481بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۲۳۱نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۵۳نفر هم وخیم است.

این آمار در حالی است که پیک پنجم در این استان در قله متوقف شده و هنوز روند کاهشی ابتلا و بستری در این استان آغاز نشده است.سخنگوی ستاد کرونای کرمانشاه  می‌گوید: وضعیت کرونا در استان ما تثبیت شده و بعد از این است که روند کاهشی آغاز خواهد شد.مسعود بهرام‌نژاد با بیان اینکه کرمانشاه در پیک پنجم نسبت به موج‌های قبلی بیشترین ابتلا، بستری و مرگ را داشته است، می‌گوید:مدت زمان رسیدن به قله و وضعیت ثبات هم در این پیک از قبل طولانی‌تر بود. البته با تدابیری که اندیشیده بودیم، چالشی در زمینه درمان و بستری بیماران نداشتیم و در این مدت بیماری بی‌پاسخ نماند.وی با بیان اینکه امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم وضعیت کرونا هر چه سریع‌تر کاهشی‌ شود، می‌افزاید: در کنار این موضوع سرعت واکسیناسیون هم در استان افزایش پیدا کرده است.

همچنین وزیر بهداشت در سفری که روز پنجشنبه 25شهریور به استان داشت، اعلام کرد واکسیناسیون بدون شرط سنی در استان قابل انجام است که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.سخنگوی ستاد کرونای کرمانشاه درباره علل افزایش آمار ابتلا، بستری و مرگ بیماران کرمانشاهی در پیک جدید می‌گوید: همه صاحب‌نظران این نکته را بازگو کرده‌اند که شدت سرایت و تأثیر ویروس در سویه دلتا بیشتر بوده است. در عین حال واکسیناسیون هم در این روند نقش خود‌ را ایفا کرد؛ به‌طوری که هر چه بر تعداد افراد واکسینه شده افزوده شد و واکسیناسیون سرعت گرفت مرگ‌ومیر کمتر و کنترل بیماری آسان‌تر شد.

بهرام‌نژاد با بیان اینکه سیستم درمان استان تلاش می‌کند تا سریع‌تر وارد روند کاهشی شود، میگوید: سویه‌های جدید کرونا ادامه دارد و ما هم احتمالا با آنها درگیر خواهیم شد، اما بیمارستان‌های استان آماده هستند، واکسیناسیون ادامه دارد و اگر مردم‌ در رعایت پروتکلها کمک کنند، می‌توان اوضاع را در آینده بهتر کنترل کرد.وی ادامه می‌دهد: البته تأثیر واکسن بر سویه‌های جدید کرونا هنوز مشخص نیست و آنچه قطعا می‌توان روی تأثیر آن حساب کرد، رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم است.


بحران، بیخ گوش کردستان

کردستان هم مثل کرمانشاه در قله پیک متوقف شده، اما با افزایش دوباره تعداد بستری‌ها در استان به‌نظر می‌رسد در کردستان هر لحظه ممکن است افزایش بیماری به شکلی حاد مشاهده شود. معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان با توجه به وضعیت قرمز استان از افزایش تعداد مبتلایان، بستری‌ها و به تبع آن مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا خبر میدهد و میگوید: متأسفانه ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تکمیل شده است.

صدیق جدیدالاسلامی با ابراز نگرانی شدید از روند افزایشی مبتلایان در استان به‌ویژه شهرستان سنندج می‌گوید: عادی‌انگاری و حضور در تجمعات و دورهمی‌ها ، وضعیت کردستان را به قرمز تبدیل کرده است و درصورت تداوم این روند، وضعیت بحرانی دور از انتظار نخواهد بود.وی وضعیت کرونا در استان را وخیم ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: هر لحظه تعداد مبتلایان و بستری‌ها روبه افزایش و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مختص این بیماران تکمیل شده است.

وی با اشاره به تمهیدات و اعمال محدودیت‌های احتمالی به شهروندان توصیه می‌کند: درصورت داشتن هرگونه علائم مشکوک به کرونا به مراکز پزشکی مراجعه و درمان و قرنطینه خانگی را شروع کنند و از ورود به اجتماع بپرهیزند؛ در غیراین‌صورت روزهای سختی در پیش است.جدیدالاسلامی می‌افزاید: تعداد بستری‌های کرونا در مراکز درمانی استان به بیش از 900نفر رسیده که بالاترین آمار در سال‌جاری است.وی با بیان اینکه 70درصد مبتلایان و بستری‌های استان مربوط به سنندج است، می‌گوید: تاکنون تعداد جانباختگان کرونا در استان به 1577نفر رسیده که 666نفر آنها از شهروندان سنندجی بوده‌اند. بیش از 71هزار نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان به این بیماری مبتلا شده‌اند که در موج پنجم، تعداد بستری‌ها همچنان افزایشی است.


 نوسان در قله پیک پنجم

آذربایجان‌غربی استان سومی است که وضعیتی متزلزل دارد و آمار ابتلا و بستری در آن طی مدت‌زمانی کوتاه، کاهش و افزایشی می‌شود. رئیس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی با تأیید این وضعیت به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون 2167 بیمار سندرم حاد تنفسی در استان بستری هستند که پس از مثبت شدن تست، آنها را بیمار کرونایی محسوب خواهیم کرد.علی احمد آقاپور با بیان اینکه ظرفیت بستری بخش‌های کرونایی آذربایجان‌غربی پر است، ادامه می‌دهد:شدت ابتلا با سرعتی کند در حال کاهش است و گاه همانطور که گفتم افزایشی می‌شود؛ زیرا این موضوع تابعی از رفتار شهروندان است و با رعایت نکردن پروتکل‌ها از سوی آنان رو به وخامت می‌گذارد. در مورد تخت هم با کمبودی مواجه نشده‌ایم؛ زیرا بیمارانی که نیاز به بستری نداشتند در 2بیمارستان امام خمینی(ره) و شهید مطهری ارومیه سرپایی دارو دریافت میکردند.وی می‌افزاید: البته سیستم درمان استان جوابگوی این وضعیت است، اما کاش پروتکلها از سوی مردم و مسئولان جدی‌تر گرفته می‌شد تا فشاری که روی سیستم درمان وجود دارد، برداشته شود.

رئیس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در این استان هم واکسیناسیون به‌عنوان عامل کمک‌کننده به بهبود شرایط سرعت بیشتری یافته است، می‌گوید: در استان همه افراد متولد سال1373به قبل می‌توانند واکسن دریافت کنند. روز پنجشنبه گذشته در استان 70هزارو789نفر واکسن دریافت کردند که این امر سرعت‌یافتن واکسیناسیون در استان را نشان می‌دهد.


***   روند 4موج قبلی کرونا میگوید که وضعیت 3استان شمال غرب و غرب کشور هم به‌زودی به شکل نزولی درخواهد آمد. با این حال همین تجربه نشان میدهد این آرامش پس از موج، آرامش پیش از توفان است و این ویروس هربار با بیماری دشوارتری می تواند بازمیگردد.


شکنندگی یک وضعیت خوب

سیستان و بلوچستان در آغاز شیوع سویه دلتای ویروس کرونا در کشور شرایط سختی را تجربه کرد. آمار ابتلا و مرگ بیماران در استان به‌شدت بالا رفت و کمبود امکانات مشکلساز شد. با افزایش نیرو و امکانات در سیستان‌وبلوچستان و سرعتیافتن واکسیناسیون، کم‌کم بحران کاهش یافت و وضعیت به ثبات رسید. اکنون 10شهر در این استان آبی شده‌اند و هیچ شهر قرمزی هم روی نقشه آن دیده نمی‌شود.

سخنگو و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان با اعلام اینکه در شبانه‌روز گذشته در استان 77مورد مثبت کرونا ثبت شده‌است و 68بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان‌وبلوچستان بستری هستند به همشهری می‌گوید: وضعیت ابتلا، بستری و فوت در استان  رو به کاهش است؛ به‌طوری که در شبانه‌روز گذشته فقط 4نفر در بیمارستان‌های استان بر اثر کرونا فوت شده‌اند، اما این روند کاملا متوقف نشده است. محمدهادی عباسی درباره وضعیت واکسیناسیون در استان هم می‌گوید: از شنبه 27شهریور همچون مناطق روستایی افراد بالای 18سال مناطق شهری هم واکسینه می‌شوند. هرچه گروه سنی پایینتر بیاید و زمان بگذرد مردم بیشتر از واکسن استقبال می‌کنند.

البته سالمندان هنوز اعتماد ندارند و فقط 40درصد افراد بالای 80سال استان واکسینه شده‌اند. وی با بیان اینکه هم‌اکنون از مجموع 26شهرستان استان زابل و سراوان نارنجی، 14شهرستان زرد و 10شهرستان آبی کرونایی هستند، می‌گوید: زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، مهرستان، سنوچ، درگان، قصرقند، کنارک و زرآباد اکنون آبی شده‌اند. شرایط استان در وضعیت بسیار خوبی است.

ما حتی در 2هفته 4روز بدون فوتی داشتیم، اما باید توجه داشته باشیم که این شرایط شکننده است و نوع جهش آن  ویروس و مهم‌تر از آن رفتار ما تعیین می‌کند که در آینده چه اتفاقی رقم بخورد. سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان میافزاید: موج بعدی ممکن است اتفاق بیفتد، اما ما با کارهایی مانند واکسیناسیون می‌توانیم آن را به تأخیر بیاندازیم و تعداد بیماران را کاهش دهیم. از سوی دیگر باید بدانیم که رعایت پروتکلها در هیچ شرایطی تمام نمی‌شود و هیچ واکسنی نمی‌تواند ایمنی کامل ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha