دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران از واکسیناسیون ۶۰ درصد معتادان متجاهر که در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند، خبر داد.

واکسیناسیون ۶۰ درصد معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶/ کمبود ظرفیت ۷۰۰ نفری برای جمع‌آوری زنان متجاهر

سلامت نیوز:دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران از واکسیناسیون ۶۰ درصد معتادان متجاهر که در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند، خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،"سید مصطفی هادیزاده" دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران  درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون معتادان متجاهر گفت: نیمی از ظرفیت مراکز ماده ۱۶ در مراکز فشافویه هستند که واکسیناسیون معتادان متجاهر در این مرکز به صورت کامل انجام شده است.


وی ادامه داد: همچنین واکسیناسیون معتادان متجاهر در مجموعه مهر سروش، هفته جاری انجام می‌شود. واکسیناسیون معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ که توسط بهزیستی اداره می‌شوند نیز در حال انجام است.


دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران خاطرنشان کرد: در مجموع بالغ بر ۶۰ درصد معتادان متجاهر که در مراکز ماده ۱۶ در استان تهران نگهداری می‌شوند دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و مابقی کار نیز در حال انجام است.


هادیزاده با بیان اینکه هماهنگی تزریق واکسن برای مراکز ماده ۱۶ به صورت کامل انجام شده است و دغدغه‌ای در این خصوص نداریم، تصریح کرد: همچنین شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده است معتادانی که در مراکز ماده ۱۵ خدمات دریافت می‌کنند را واکسینه کنند. امروز نیز جلسه‌ای در این خصوص با حضور مسئولان شهرداری، بهزیستی استان تهران و ما برگزار می‌شود تا از ظرفیت شهرداری تهران برای واکسیناسیون مددجویانی که در داخل کمپ‌های ترک اعتیاد ماده ۱۵ هستند، استفاده شود.


وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ هستند، ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ هزار معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ هستند و برآورد ما این است که حدود ۷ هزار نفر در مراکز ماده ۱۵ خدمات دریافت می‌کنند و همانطور که گفتم با کمک شهرداری واکسیناسیون برای آن‌ها نیز انجام خواهد شد.


دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای واکسیناسیون معتادان متجاهری که در پاتوق‌ها هستند و از مراکز دی‌آی‌سی و شلتر خدمات دریافت می‌کنند، دارید؟ گفت: تمام کسانی که در پاتوق‌ها یا خیابان هستند، معتاد متجاهر نیستند عده‌ای از این افراد صرفا کارتن خواب هستند و جا و مکانی ندارند، متولی‌گری این افراد با ما نیست. البته در خصوص واکسیناسیون این افراد یعنی معتادانی که در پاتوق‌ها هستند در حال مذاکره با شهرداری هستیم تا بتوانیم در صورت امکان خدماتی برای این افراد نیز تعریف کنیم. در مجموع برنامه ما این است که در ابتدا واکسیناسیون مددجویان در مراکز ماده ۱۶ انجام شود و پس از آن مددجویان مراکز ماده ۱۵ واکسینه شده و در نهایت به سراغ دی‌آی‌سی‌ها و شلترها برویم و آن‌ها را نیز در مراحل بعدی واکسینه کنیم.


هادیزاده خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در حال حاضر وجود دارد این است که به نسبت معتادان متجاهر و ظرفیت‌هایی که داریم با توجه به پروتکل‌هایی که وجود دارد در نهایت ۷ هزار ظرفیت نیاز داریم. براساس پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت و الزام و تاکیدات وزارت بهداشت نمی‌توانیم در حال حاضر از ظرفیت موجود مراکز ماده ۱۶ به صورت کامل استفاده کنیم، چراکه باید موضوع فاصله‌گذاری در این مراکز به صورت کامل رعایت شود. البته در حال حاضر دو هزار ظرفیت خالی در مراکز وجود دارد اما ما نمی‌توانیم براساس پروتکل‌ها از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم اگر کرونا نبود این جمعیت رها در پاتوق‌ها کمتر می‌شد.


وی درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر در گردنه تنباکویی گفت: پلیس در این مناطق به طور مستمر حضور دارد و عملیات جمع‌آوری را انجام می‌دهند بخشی از افرادی که در اینجا حضور دارند از اتباع بیگانه هستند که پیگیری‌های لازم در خصوص این افراد نیز در حال انجام است.


دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر کمتر از ۱۸ سال گفت: وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی به عنوان متولیان درمان این افراد باید در این خصوص تصمیم‌گیری کنند. بنابراین باید شیوه‌های غربالگری نیز اصلاح شود البته این به معنای آن نیست که شیوه‌نامه غربالگری برای این افراد تعیین تکلیفی نکرده است، اما باید به صورتی باشد که فرایند‌ها امکان‌پذیر باشد.


وی افزود: براساس شیوه‌نامه‌ها درمان کودکان کمتر از ۱۸ سال که درگیر مصرف مواد مخدر هستند نیاز به اجازه پدر و مادر دارد و حضور این افراد در کمپ‌ها ممنوع است و باید در بیمارستان‌ها سم‌زدایی شوند. البته اینکه ما معتادان متجاهر نوجوان را نیز در یک جایی مانند کمپ نگهداری کنیم مورد نظر مسئولان درمان نیست، چراکه امکان آسیب آن ممکن است بیشتر شود ما نیز در این خصوص پیشنهاداتی را به کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه کرده‌ایم معاون درمان وزارت بهداشت نیز رییس این کمیته است و همچنین کمیته هماهنگی و نظارت بر مراکز ماده ۱۶ کشور که رییس بهزیستی کشور مسئولیت این کمیته را برعهده دارد به همراه کمیته درمان ستاد مصلحت‌های درمانی را در خصوص این کودکان در نظر گرفته و در نهایت به ما اعلام می‌کنند تا اقدامات لازم را به دستگاه‌ها ابلاغ کنیم.


هادیزاده درباره مراکز نگهداری معتادان متجاهر زنان گفت: در خصوص زنان نیز ۷۰۰ نفر کمبود ظرفیت داریم و اگر بخواهیم در استان تهران همه این زنان را جمع‌آوری کرده و تحت درمان قرار دهیم ظرفیت‌مان کم است و براساس قانون و دستورالعمل‌ها این ظرفیت‌ها باید توسط بهزیستی و شهرداری ایجاد شود تا پلیس بتواند نسبت به جمع آوری این زنان نیز اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha