شروع واکسیناسیون جوانان اتفاق خوب و امیدوارکننده‌ای در کشور است اما همین گام بزرگ سوالات بسیاری را برای خانواده‌ها از بابت واکسیناسیون افراد زیر 18سال به وجود آورده است.

واکسن مناسب کرونا برای کودکان و نوجوانان

سلامت نیوز:شروع واکسیناسیون جوانان اتفاق خوب و امیدوارکننده‌ای در کشور است اما همین گام بزرگ سوالات بسیاری را برای خانواده‌ها از بابت واکسیناسیون افراد زیر 18سال به وجود آورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است که هم‌اکنون در برخی استان‌های کشور و حتی برخی مراکز واکسن پایتخت جوانان 17ساله هم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اما سوالات بسیاری برای والدین از بابت تزریق واکسن کرونا برای کودکان و نوجوانان وجود دارد. روز گذشته شرکت فایزر هم اعلان کرد که واکسن این شرکت برای کودکان 5 تا 11ساله موثر بوده و توانسته آنتی‌بادی قوی را در بدن آن‌ها به وجود آورد.امروز و فرداست که برخی مدارس کار خود را شروع می‌کنند.

برخی از مدارس برنامه نخست سال تحصیلی را با حضور دانش‌آموزان برگزار می‌کنند و برخی دیگر قصد دارند با نهایی کردن واکسیناسیون کادر آموزشی خود کلاس‌ها را به‌طور کامل برگزار کنند. اما کادر درمانی و مسوولان پزشکی کشور در‌این‌باره چه می‌گویند؟دکتر علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ درباره الزامات رفتن به‌سوی بازگشایی‌ها در کشور با توجه به روند کاهشی بیماری کرونا، به ایسنا گفته است: به‌عنوان‌مثال درباره دانشگاه‌ها اگر سرعت واکسیناسیون در دانشجویان بالا رود، بسیار خوب است.

به‌هرحال بسیاری از دروس دانشگاه‌ها به‌صورت عملی است و آموزش آنلاین چه در دوره دانشگاه و چه در دوره دبیرستان و... خیلی مناسب نیست؛ بنابراین اگر بازگشایی دانشگاه‌ها را به این منوط کنیم که درصد بالایی از دانشجویان واکسینه شوند، خوب است. آنطور که مشاهده می‌شود اکنون تامین واکسن نسبت‌به قبل تحول یافته و در حال واردات واکسن هستیم. وی با بیان اینکه البته یکی دیگر از الزامات بازگشایی‌ها پوشش واکسیناسیون در کل جامعه است، گفت: اگر جامعه پوشش مناسبی نداشته باشد، ممکن است که باز هم در افرادی که غیرواکسینه هستند، شیوع اتفاق بیفتد.

همانطور که در انگلستان یا آمریکا اتفاق افتاد. به‌هرحال واریانت دلتا زیاد گردش می‌کند، قدرت انتقال بالایی دارد و دیده شده که ۹۵درصد از موارد هم در افراد غیرواکسینه است؛ بنابراین اگر بخواهیم جامعه را به حالت عادی بازگردانیم، حتما باید نیم‌نگاهی به پوشش واکسیناسیون داشته باشیم. حتی کشورهایی هم که بیش از ۷۰درصد جامعه خود را واکسینه کردند، باز هم دیدیم که دلتا در آن‌ها شیوع پیدا کرد؛ البته ممکن است شیوع خیلی بالایی نداشته باشد اما در هر صورت این موضوع وجود دارد.

 کودکان چه واکسن‌هایی دارند؟

ناجی در ادامه به مساله بازگشایی مدارس اشاره کرده که مورد توجه خانواده‌هاست، او دراین‌باره هم گفته است: درباره مدارس دو حالت وجود دارد؛ بازگشایی باز هم منوط به واکسیناسیون جامعه و دانش‌آموزان می‌شود. اگر افراد ۱۸سال به بالای مدارس را واکسینه کنیم، می‌توانیم مدارس را ایمن نگه داریم اما واکسیناسیون در کودکان هم مهم است که خوشبختانه درحال انجام است.وی ادامه داد: واکسن‌هایی در ایران داریم که بتوانیم آن‌ها را برای کودکان تزریق کنیم؛ به‌عنوان مثال، واکسن سینوفارم مجوز مصرف در کودکان را گرفته و در چین و امارات هم این مجوز را دریافت کرده است.

درعین‌حال واکسن فایزر نیز برای پنج تا ۱۶سال از سازمان جهانی بهداشت مجوز اضطراری دریافت کرده و مدرنا هم بین ۱۲ تا ۱۷سال را مجوز اضطراری گرفته است. مطالعاتی هم برای واکسن‌های دیگر مانند جانسون و آسترازنکا برای کودکان در جریان است. ما هم واکسن سینوفارم و واکسن سوبرانا را داریم که سوبرانا در کوبا مجوز مصرف برای دو تا ۱۷سال را در آن کشور دریافت کرده و در کشور ما هم این مجوز را گرفت.

ناجی درباره فاصله دوزهای واکسن در بین کودکان هم گفت: باتوجه به اطلاعاتی که از مقاله مربوط به سینوفارم چاپ شده، عوارض همان عوارضی است که در بزرگسالان هم دیده می‌شود. مانند سردرد، تب، بدن‌درد، درد محل تزریق و ... چیزی بیش از آن نیست و فاصله بین دوز اول و دوز دوم در کودکان هم مانند بزرگسالان است و ۲۱ تا ۲۸روز است. درباره پاستور هم همین فاصله ۲۸روزه است و طبق گزارش‌ها عوارض هم همان عوارض معمولی است.اگر افراد ۱۸سال به بالای مدارس را واکسینه کنیم، می‌توانیم مدارس را ایمن نگه داریم اما واکسیناسیون در کودکان هم مهم است که خوشبختانه درحال انجام است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha