چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 318074

هفته گذشته پس از طرح شایعه‌ای درباره بروز آب و هوای پاییزی و باران‌های سیل‌آسا در روزهای پایانی تابستان، سازمان هواشناسی در گفت‌وگو اعلام کرد این موضوع صحت ندارد و وضعیت هوا در شهرهای مختلف عادی خواهد بود.

بارش‌های پاییزی از راه رسید

سلامت نیوز:هفته گذشته پس از طرح شایعه‌ای درباره بروز آب و هوای پاییزی و باران‌های سیل‌آسا در روزهای پایانی تابستان، سازمان هواشناسی در گفت‌وگو  اعلام کرد این موضوع صحت ندارد و وضعیت هوا در شهرهای مختلف عادی خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،با وجود این، استان‌های شمالی کشور در روزهای گذشته شاهد بارندگی‌، رگبار و کاهش نسبی دما و حتی رانش زمین (مازندران) بودند. در روزهای اخیر بار دیگر بازار شایعه‌ها داغ شده و هشدارهایی درباره بارش‌های بسیار شدید و سیل‌آسا دست به‌دست می‌شود.


رانش زمین در مسیر رویان

پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد این‌بار هم نباید منتظر تغییرات آب‌وهوایی شدید باشیم، اما همین باران‌های اندک در شمال کشور طی روزهای گذشته موجب شد آب‌های جاری زیر زمین افزایش یابد و مسیر گلندرود در فاصله بین شهرهای نور و بلده مازندران بار دیگر دچار رانش شود.

محور ۷۵کیلومتری رویان- گلندرود- بلده، پیونددهنده ۲۱روستا و شهر است و هرسال در فصل سرما با هماهنگی نهادها و دستگاه‌های استان به‌خاطر عوامل تهدیدکننده مانند ریزش کوه، بهمن و نیز مه‌گرفتگی دائمی به روی وسایل نقلیه بسته می‌شود. این محور که آخرین‌بار فروردین امسال پس از ۶ماه انسداد بازگشایی شده بود، دوشنبه 30شهریور مجددا به‌دلیل رانش زمین بسته شد.

به‌ گفته رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان نور، رانش زمین در منطقه «اسپی او» رخ داد و موجب فرونشست و شکاف عمیق زمین به عرض بیش از 6متر و به طول حدود ۵۰متر و عمق حدود ۱۰متر شد.  سلمان ایزدی با اعلام اینکه به‌خاطر رانش زیاد زمین در منطقه امکان ترمیم جاده وجود ندارد، میگوید: تیمی از راهداری یک راه فرعی از زمین‌های مردم ایجاد کرده است تا امکان تردد خودروها به‌صورت موقت فراهم شود.

فرماندار شهرستان نور به همشهری می‌گوید: این مسیر از قدیم به‌عنوان یک مسیر لغزنده شهرت داشت و در سال1398 هم یک رانش جدی در آن اتفاق افتاد که موجب تکرار این پدیده در سال‌های گذشته شده است.  علی شادمان با بیان اینکه جاری بودن آب‌های حاصل از بارش زیر این مسیر موجب تکرار رانش ‌شده است، می‌افزاید: برای تثبیت جدی این مسیر 25میلیارد تومان اعتبار گرفته‌ایم، مطالعات این طرح هم انجام شده است و به‌زودی این مسیر تثبیت خواهد شد.وی با بیان اینکه در حادثه روز دوشنبه آسیب شدیدی به این مسیر وارد نشده است، می‌گوید: این مسیر خاکی است و به‌دلیل رانشهای متعدد، آسفالت هم نشده. هم‌اکنون مسیر باز شده است و تردد در آن انجام میشود.


رگبارهای پاییزی

آن‌طور که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد بارش‌ها در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت. کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه روزهای پنجشنبه و جمعه یک سامانه بارشی جدید از سمت شمال غرب کشور وارد کشور خواهد شد می‌گوید: در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل باران خواهد بارید.

کبری رفیعی، با بیان اینکه استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان در این روزها با افزایش دمای هوا هم مواجه خواهند شد، اظهار می‌کند: با این حال از روز جمعه تا یکشنبه دما در این استان‌ها کاهش خواهد یافت. وی ادامه میدهد: شرایط جوی هوای شمال کشور در این روزها به شکل رگبار، رعد‌وبرق و وزش باد شدید موقتی است و سامانه بارشی از روز یکشنبه به بعد تضعیف خواهد شد. هم‌اکنون هشدار سطح زرد برای این استان‌ها صادر شده و وضعیت بحرانی اعلام نشده است.


آمادگی مدیریت بحران

مدیرکل بحران استان‌های گلستان و گیلان هم از صادرنشدن هشدارهای هواشناسی برای این استان‌ها خبر می‌دهد. امیر مرادی، مدیرکل بحران گیلان به همشهری میگوید: مدیریت بحران کشور و اداره کل هواشناسی گیلان تاکنون هشداری به ما نداده‌اند، اما اگر آب‌وهوای استان شرایط غیرعادی پیدا کند آماده هستیم. مدیرکل بحران گلستان هم با بیان همین نکته می‌گوید: اقدامات پیشگیرانه برای سیلابهای تابستانی مرداد و شهریور از 2ماه پیش از مرداد به دستگاه‌های مربوط اعلام شد تا کارهای ضروری و اضطراری مانند لایروبی رودخانه‌ها و مسیرهای آب و ایمنی پل‌ها راانجام دهند.

رسول حسام، ادامه می‌دهد: در این مدت ماشین‌ها و ابزار لازم برای امداد و نجات نیز بررسی و تعمیر شده‌اند تا در هنگام بروز حادثه بتوانیم واکنش سریع داشته باشیم. به‌تازگی نیز دستورالعملی برای آمادگی فصل زمستان ابلاغ شده است که در اختیار همه فرمانداران استان قرار گرفته و این هفته جلسهای هم درباره آن برگزار خواهد شد.


گرد و خاک در جنوب

در شرایطی که استان‌های شمالی درگیر بارش و رگبارهای پاییزی هستند، به‌گفته مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، در 5روز آینده در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و برخی نقاط هرمزگان هم به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رشد ابر، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت مورد انتظار است؛ رگبار و وزش بادی که با گرد و خاک همراه خواهد بود.

صادق ضیاییان ادامه می‌دهد: تا فردا (۳۱شهریور) در شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان در منطقه زابل خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا انتظار می‌رود و همچنین خلیج‌فارس و بخش‌های شرقی دریای عمان مواج و متلاطم ‌پیش‌بینی می‌شود. مدیرکل بحران سیستان و بلوچستان درباره بروز گردوخاک در این استان به همشهری می‌گوید: اخطاری که هفته گذشته و این هفته برای استان صادر شد، اخطار سطح زرد است.

بادهایی از این دست در سیستان‌وبلوچستان نهادینه شده و گردوغبار کیفیت هوای استان را کاهش میدهد. علیرضا شهرکی، میافزاید: ستادهای بحران شهرستان‌ها و فرمانداری‌‌ها امور را کنترل میکنند و هلال احمرو راهداری شمال استان در آماده‌باش هستند تا در صورت بروز حادثه وارد عمل شوند. وی ادامه میدهد: هنگام بروز هشدار سطح زرد توصیه ما این است که ترددهای جاده‌ای به حداقل برسد و افراد سالمند و بیماران ریوی در منزل بمانند تا دچار مشکل نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha