داده های مربوط به بیش از ۵۰۰۰ بیمار نشان می دهد که آگونیست های GLP-۱R ممکن است در برابر بیماری چشمی گلوکوم (آب سیاه) نقش حفاظتی داشته باشند.

ارتباط داروهای دیابت با پیشگیری از بیماری چشمی آب سیاه

سلامت نیوز:داده های مربوط به بیش از ۵۰۰۰ بیمار نشان می دهد که آگونیست های GLP-۱R ممکن است در برابر بیماری چشمی گلوکوم (آب سیاه) نقش حفاظتی داشته باشند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، طبق مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است، یک گروه معروف از داروهای دیابت موسوم به آگونیست های GLP-۱R ممکن است در برابر بیماری چشمی گلوکوم در بیماران دیابتی نقش حفاظتی داشته باشند.


به گزارش ساینس دیلی،محققان داده‌های مربوط به ۱۹۶۱ بیمار دیابتی که از مصرف کنندگان جدید این دسته از داروها بودند را مورد بررسی قرار دادند و آنها را با ۴,۳۷۱ فرد غیرمصرف کننده این داروها در قالب گروه کنترل مقایسه کردند.


پس از حدود ۱۵۰ روز، ۱۰ بیمار در گروه مصرف کننده داروی جدید مبتلا به گلوکوم (۰.۵ درصد) شدند در حالیکه در ۵۸ بیمار (۱.۳ درصد) در گروه کنترل این بیماری تشخیص داده شد.


یافته‌ها نشان می‌دهد که آگونیست های گیرنده GLP-۱ ممکن است خطر ابتلاء به گلوکوم را در بیماران دیابتی به نصف کاهش دهد.


این یافته‌ها بیانگر آن است که آگونیست های GLP-۱R باعث کاهش التهاب عصبی و جلوگیری از مرگ سلول‌های گانگلیونی شبکیه در موش‌ها می‌شود. این دسته از داروها همچنین اثرات محافظتی مشابهی در برابر بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون در مدل‌های حیوانی نشان داده اند و آزمایشات بالینی برای آزمایش داروها در برابر بیماری‌های عصبی در انسان در حال انجام است.


بیماری گلوکوم، دومین علت نابینایی در سراسر جهان است. افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر در معرض این بیماری چشمی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha