در ایران قرار است برای افراد زیر ۱۸ سال هم واکسن سینوفارم تزریق کنند؛ دو دز درست مانند روند واکسیناسیون بزرگسالان. روند واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال و کودکان چگونه است و کشورهای مختلف برای کودکان چه واکسنی تزریق می‌کنند؟

واکسن مناسب زیر ۱۸ سال کدام است؛ فایزر یا سینوفارم؟

سلامت نیوز: در ایران قرار است برای افراد زیر ۱۸ سال هم واکسن سینوفارم تزریق کنند؛ دو دز درست مانند روند واکسیناسیون بزرگسالان. روند واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال و کودکان چگونه است و کشورهای مختلف برای کودکان چه واکسنی تزریق می‌کنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، «فایزر-بیون‌تک» نخستین شرکتی است که مدارک مورد نیاز برای تزریق واکسن به کودکان را در دسترس عموم قرار داده است. حالا برخی از کشورها از جمله اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان تزریق واکسن فایزر برای کودکان را شروع کرده‌اند.

اما کشورهایی مانند چین، ایران و امارات گفته‌اند برای زیر ۱۸ ساله‌ها هم واکسن سینوفارم می‌زنند.


پژوهش‌های علمی چه می‌گوید؟

شرکت‌ داروسازی «فایزر» روز دوشنبه ۲۹ شهریور اعلام کرد که نتایج پژوهش‌های بالینی جدید ثابت کرده که واکسن کرونا محصول این شرکت برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله امن و موثر است و این شرکت به زودی درخواست تایید آن را به نهادهای مسئول ارائه می‌کند.

به گفته این شرکت، واکسن این گروه سنی در مقایسه با واکسن نوجوانان بالای ۱۲ سال حاوی دز کمتری است. این اولین مورد از پایان آزمایش‌های بالینی واکسن کرونا در مورد کودکان زیر ۱۲ سال است، حال آنکه واکسن شرکت «مدرنا» برای کودکان ۶ تا ۱۱ ساله هنوز در مراحل تحقیق قرار دارد.

در این میان اما از میان کشورهایی که واکسیناسیون کودکان در مقابل ویروس کووید-۱۹ را شروع کرده‌اند، برخی هم به واکسن «سینوفارم» روی آورده‌اند.

«چین» که تولیدکننده واکسن «سینوفارم» است، سلامت این واکسن برای تزریق به کودکان ۳ تا ۱۷ ساله را تایید کرده و «امارات متحده عربی» واکسن «سینوفارم» را برای تزریق به همین گروه سنی خریداری کرده است. این در حالی است که در تقریبا تمامِ کشورهای نیمکره غربی، تنها واکسن تایید شده برای کودکان، واکسن «فایزر-بیون‌تک» است.




«سازمان بهداشت جهانی» چه می‌گوید؟

واکسیناسیون همگانی در مقابل کرونا، در عمده کشورهای جهان تاکنون با اولویت بزرگسالان بوده و تنها برخی کشورهای جهان، آن هم به‌تازگی، واکسیناسیون کودکان را شروع کرده‌اند. بر اساس داده‌هایی که به صورت رسمی در سایت «سازمان بهداشت جهانی» (WHO) آمده، دلیل این موضوع این بوده که پژوهش‌های مرتبط با واکسیناسیون، عمدتا روی بزرگسالان انجام شده‌ و حالا که بازدهی واکسن‌های موجود بر سلامت عمومیِ بزرگسالان مشخص شده، پژوهش‌ها برای بررسی اثربخشی واکسن‌ها روی کودکان هم آغاز شده‌اند.

«گروه مشاوره‌ای متخصصان» سازمان بهداشت جهانی، (موسوم به SAGE) هم اعلام کرده که واکسن «فایزر-بیون تک»، برای تمامی افراد بالاتر از ۱۲ سال اثربخش است، بدین معنی که حالا کودکان بین ۱۲ تا ۱۸ سال هم می‌توانند این واکسن را با خیال راحت تزریق کنند. (اینجا)

بر این اساس و به گفته «سازمان بهداشت جهانی»، کودکانی که بین ۱۲ تا ۱۵ سال سن دارد و به دلایل مختلف در ریسک بالاتری در مقابل بیماری کرونا قرار دارند، می‌توانند همزمان با دیگر گروه‌هایی که در اولویت واکسیناسیون قرار دارند، واکسن «فایزر-بیون‌تک» را دریافت کنند.
«فایزر-بیون‌تک» نخستین شرکتی است که مدارک مورد نیاز برای تزریق واکسن به کودکان را در دسترس عموم قرار داده است.

در واقع، «سازمان بهداشت جهانی» این‌طور توصیه می‌کند که با واکسیناسیون گروه‌های حساس در تمام جهان، ایمنی همگانی ایجاد شود، چرا که کودکان به طور کلی کمتر در معرض ابتلای شدید به کرونا هستند و واکسیناسیون آنها هم صرفا با هدف جلوگیری از انتقال بیماری توسط آنها است که مد نظر است.

کشورهای پیشتاز در واکسیناسیون کودکان

اما برخی کشورها (به ویژه در اروپا)، واکسیناسیون کودکان علیه ویروس کووید-۱۹ را همین حالا هم آغاز کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد واکسیناسیون کودکان در کشورهایی مانند «فرانسه»، «ایتالیا»، «اسپانیا»، «هلند»، «آلمان»، «سوئد» و «بریتانیا» آغاز شده و با سرعت هم جلو رفته است.

داده‌های «یورونیوز» نشان می‌دهد در حالی که حدود ۷۷ درصد از تمام جمعیت بزرگسالان در اتحادیه اروپا دست‌کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، اکنون حدود ۸۰ درصد از کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال در «اسپانیا» هم دست‌کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

این نسبت در «فرانسه» به حدود ۶۸ درصد، در «ایتالیا» به ۶۲٫۴ درصد و در آلمان به ۳۶٫۷ درصد می‌رسد.
اسپانیا در زمینه تزریق واکسن کرونا به کودکان پیشتاز است.

در آمریکا هم مطابق برنامه‌ریزی‌ها، کودکان بین ۵ تا ۱۱ ساله قرار است در فصل پاییز در فهرست دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند. این اما در حالی است که واکسیناسیون (چه برای بزرگسالان و چه برای کودکان)، در کشورهای فقیرتر به این زودی به پایان نخواهد رسید و احتمالا گریبان کشورهای ثروتمند را هم خواهد گرفت.


ایران چه خواهد کرد؟

این اواخر و با سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی در مقابل کرونا در ایران، اعلام شد که کودکان هم پیش از بازگشایی مدارس (احتمالا اوایل آبان ماه) واکسینه خواهند شد. ابتدا صحبت از واکسن «سوبرانا-۲» یا «سینوفارمِ» تک دوزی برای دانش‌آموزان بود.

دبیر جمعیت هلال احمر در این مورد گفته بود: «در صورت تائید سازمان غذا و دارو و صدور مجوز، با واردات یکی از دو واکسن «سوبرانا-۲» یا «سینوفارم» در مهرماه، واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ سال آغاز می‌شود.»

همزمان، در حالی که وزیر بهداشت گفته بود برای دانش‌آموزان واکسن خاصی وارد کشور شده، اما حالا خبرها حاکی از آن هستند که واکسنی که برای دانش‌آموزان تزرق می‌شود، همان «سینوفارم» است و دانش‌آموزان باید دو دوزِ آن را تزریق کنند.

علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کووید-۱۹، درباره میزان کارآیی واکسن کرونای دانش‌آموزان به تجارت‌نیوز گفته بود: «واکسن سوبرانا واکسنی کوبایی است که در ایران به نام پاستووک شناخته می‌شود. این واکسن از نوعِ پروتئینی است که مرحله سوم کارآزمایی بالینی آن در کوبا و ایران در حال انجام است. کارآیی این واکسن طبق مطالعاتی که گزارش کرده‌اند، برای دو دوز بالای ۶۰ درصد و برای تزریق سه دوز بالای ۸۰ درصد است.»
تزریق واکسن کرونا در ایران در هفته‌های اخیر شتاب گرفته است.

ناجی ادامه داده بود: «واکسن سوبرانا تایید سازمان بهداشت جهانی را ندارد و فقط مجوز کوبا را دارد. ضمن اینکه کوبا مجوز اضطراری این واکسن را برای کودکان ۲ تا ۱۷ ساله صادر کرده و در حال تزریق آن به کودکان است.»

ایران عقب‌ماندگی‌اش را جبران می‌کند؟

واکسیناسیون همگانی در مقابل ویروس کووید-۱۹ در ایران «بسیار دیر» شروع شد و ده‌ها هزار مرگی که می‌توانستند رخ ندهند، حالا خانواده‌های زیادی را در ایران عزادار کرده‌اند. با این همه، موج جدید واکسیناسیون با استفاده از واکسن‌های وارداتی، حالا در ایران با سرعت به نسبت خوبی به پیش می‌رود.

داده‌های خبرگزاری «رویترز» که میزان واکسیناسیون در کشورهای مختلف جهان را به شکل روزانه رصد کرده و به صورت گرافیکی به نمایش می‌گذارد، حاکی از آن است که در روزهای اخیر، ایران یکی از پرشتاب‌ترین روندهای واکسیناسیون در مقابل کرونا را در جهان داشته است. (اینجا)

بر این اساس، داده‌های یک هفته گذشته نشان می‌دهند که در میان کشورهایی با جمعیت بالاتر از یک میلیون نفر، «کوبا» با تزریق ۲ هزار و ۱۱۹ دوز واکسن «به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در هر روز»، سریع‌ترین روند واکسیناسیون را در جهان داشته است.
سیاست ایران برای تزریق واکسن کرونا به دانش‌آموزان در آستانه بازگشایی مدارس، هنوز روشن نیست.

این شاخص برای «کره‌جنوبی» معادل هزار و ۴۵۰ دوز، برای «نیوزیلند» معادل هزار و ۲۲۴ دوز و برای «ایران» معادل هزار و ۲۲۰ دوز بوده است. به این ترتیب، ایران حالا یکی از سریع‌ترین روندهای واکسیناسیون کرونایی را در جهان دارد. (این موضوع، با «عقب‌ماندگیِ زمانی» در زمینه واکسیناسیون فرق می‌کند.)

به عنوان نمونه، «ترکیه» که بسیار زودتر از ایران واکسیناسیون را شروع کرده و حدود ۶۳ درصد از جمعیتش هم دست‌کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، در هفته گذشته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در هر روز تنها ۶۸۳ دوز واکسن تزریق کرده است.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد ایران ممکن است بتواند تا یک یا دو ماه آینده (در صورت تامین واکسنِ کافی و تداوم روندِ کنونی واکسیناسیون) در این زمینه به رده کشورهای توسعه‌یافته برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha