چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 318108

نتایج بررسی تحقیقی نشان می‌دهد که مصرف یک آنتی‌بیوتیک رایج در دوران بارداری، وزن کم تولد و زایمان زودرس در کشورهایی که بیماری مالاریا، بومی شده است را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از زایمان زودرس با آنتی‌بیوتیک رایج

سلامت نیوز:نتایج بررسی تحقیقی نشان می‌دهد که مصرف یک آنتی‌بیوتیک رایج در دوران بارداری، وزن کم تولد و زایمان زودرس در کشورهایی که بیماری مالاریا، بومی شده است را کاهش می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بررسی اصولی که توسط موسسه تحقیقات کودکان مورداک (MCRI) انجام شد، نشان داد که آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین، وزن کم تولد و تولد زودهنگام در آفریقا و آسیا را کاهش می‌دهد اما مرگ‌ومیر نوزادان، عفونت‌ها و بستری شدن در بیمارستان را کاهش نمی‌دهد.


به گزارش یورکالرت، آزیترومایسین، آنتی‌بیوتیکی ارزان‌قیمت است که به‌طور گسترده برای درمان عفونت‌های قفسه سینه و گوش استفاده می‌شود. در گذشته در دوران بارداری به‌طور خاص برای درمان بیماری‌های مقاربتی و در کنار سایر داروهای ضد مالاریا، برای جلوگیری از پیامدهای نامطلوب مالاریا بر مادر، جنین و عفونت‌های زخم سزارین استفاده می‌شده است.


شایان‌ذکر است، محققان ۱۴ تحقیق انجام شده در کشورهای آفریقایی و آسیایی را بررسی کردند که شامل ۱۷ هزار و ۵۹۴ شرکت‌کننده بود.
دکتر مایو هیوم نیکسون، محقق موسسه گفت: مشخص نیست که آیا آزیترومایسین پیامدهای دوران بارداری و نوزادی را در محیط‌های بومی غیر مالاریا بهبود می‌بخشد یا خیر؟ همچنین اینکه آسیب احتمالی بر میزان مرده‌زایی نیاز به بررسی بیشتری دارد.


دکتر هیوم نیکسون بیان کرد: این یافته‌ها بر اهمیت تحقیقات مشابه موسسه تحقیقات کودکان مورداک که در حال حاضر در فیجی (کشوری در اقیانوس آرام جنوبی) انجام می‌شود، تاکید می‌کند.


وی ادامه داد: نتایج این تحقیق نشان داد که در مورد مزایای بالقوه این مداخله در مرگ، بستری و عفونت نوزادان و اثرات مضر بالقوه بر مرده‌زایی  قطعیت وجود ندارد، باوجود دلایل بیولوژیکی که چرا این مداخله ممکن است مزایایی برای این پیامدها داشته باشد. بنابراین، نتایج تحقیقاتی مانند تحقیق ما در فیجی به درک بهتر تاثیر این مداخله بر این پیامدها کمک می‌کند.


تحقیق مولابولا ماپی ( Bulabula MaPei) یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده است که آزمایش می‌کند اگر آزیترومایسین به زنان در حال زایمان داده شود، از عفونت‌های مادر و نوزاد جلوگیری می‌کند یا خیر.


در سطح جهان، عفونت‌ها باعث حدود ۲۱ درصد از ۲.۴ میلیون مرگ نوزاد در هر سال و ۵۲ درصد از همه مرگ‌های زیر پنج سال می‌شوند که با میزان نامتناسبی در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد. همچنین عفونت‌ها در مادران شایع است و سالانه حدود ۵میلیون مورد عفونت‌های مربوط به بارداری رخ می‌دهد که منجر به مرگ ۷۵ هزار مادر می‌شود.


پروفسور فیونا راسل گفت: آزمایش‌های بالینی بزرگ در آفریقا و آسیا، همراه با آزمایش تحت هدایت موسسه تحقیقات کودکان مورداک در فیجی، شاید سیاست جهانی مرتبط با سلامت کودک و مادر را ارتقاء دهد و امیدوارم برای نوزادان و مادران در سراسر جهان مفید باشد.


وی گفت: «تجویز آزیترومایسین در حین زایمان ممکن است یک مداخله ارزان و ساده باشد که می‌تواند برای پیشگیری از افزایش میزان مرگ‌ومیر نوزادان در کشورهای با درآمد کم و متوسط، در کنار تقویت خدمات بهداشتی کودک و مادر مورد استفاده قرار گیرد. این تحقیق، همراه با سایر آزمایش‌های بالینی بزرگ، به شواهدی مبنی بر در نظر گرفتن دستورالعمل‌های جدید بین‌المللی بهداشت مادر و کودک می‌افزاید.»


لازم به‌ذکر است، محققان دانشگاه ملبورن و بیمارستان رویال کودکان نیز در این بررسی مشارکت داشتند.
نتایج این تحقیق در مجله The Lancet EClinicalMedicine منتشر شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha