معاون بهداشت وزارت بهداشت، در ارتباط با وضعیت واکسیناسیون دانش آموزان و شرایط بازگشایی مدارس، توضیحاتی ارائه داد.

بازگشایی مدارس با واکسیناسیون دانش آموزان ارتباطی ندارد

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزارت بهداشت، در ارتباط با وضعیت واکسیناسیون دانش آموزان و شرایط بازگشایی مدارس، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز، علیرضا رئیسی، در گفتگو با مهر با اشاره به آخرین اخبار در رابطه با واکسیناسیون دانش آموزان اظهار کرد: اکنون واکسیناسیون برای ۱۷ سال به بالا شروع شده است و برای آنها هم از واکسن سینوفارم استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا واکسن سینوفارم تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دارد یا خیر گفت: واکسن سینوفارم مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است اما خیلی از واکسن‌هایی که در کشورها مطرح می‌شوند مجوز سازمان بهداشت جهانی را ندارند بلکه مجوز سازمان غذا و داروی هر کشور را دارند. یعنی همان مجوز مصرف اضطراری.

رئیسی ادامه داد: ما برای واکسیناسیون دانش آموزان فعلاً برنامه‌ای نداریم اما برای ۱۲ سال به بالا تدابیری را اندیشیده‌ایم تا واکسن کرونا دریافت کنند البته این جمله به این معنا نیست که تصمیم نداریم افراد زیر ۱۲ سال را به هیچ عنوان واکسینه نکنیم فعلاً در حال برنامه ریزی هستیم اما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم.

سخنگوی ستاد ملی کرونا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای افراد زیر ۱۷ سال از چه واکسنی می‌شود استفاده کرد گفت: پیش بینی مطالعات ما مبنی بر این است که از واکسن سوبرانا و سینوفارم برای این افراد می‌شود استفاده کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: مطالعات برای واکسینه کردن افراد زیر ۱۷ سال در کشورها متفاوت است به عنوان مثال در آلمان فقط دانش آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند واکسینه می‌شوند در فرانسه تمامی دانش آموزان به صورت تک دوز آن هم با واکسن فایزر واکسینه می‌شوند و برخی کشورها مانند چین از سه تا ۱۷ سال را با واکسن‌های سینووک و سینوفارم به صورت دو دوز واکسینه کرده‌اند.

به گفته رئیسی، در امارات و بحرین از واکسن سینوفارم برای واکسینه کردن دانش آموزان زیر ۱۷ سال استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم ما برای واکسینه کردن دانش آموزان بالای ۱۲ سال برنامه داریم و قرار است اگر واکسیناسیون آنها آغاز شود از سینوفارم به صورت دو دوز و سوبرانا به صورت تک دوز استفاده کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر واکسیناسیون دانش آموزان انجام شود مدارس بازگشایی می‌شود یا خیر گفت: برای بازگشایی مدارس تاکید بر واکسن نداریم، باید ایمن سازی والدین، معلمان و حتی رانندگان سرویس انجام شود. لزوماً بازگشایی مدارس رابطه‌ای با واکسینه شدن دانش آموزان ندارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا احتمال می‌دهید افراد زیر ۱۲ سال را اصلاً واکسینه نکنید، گفت: در تمام دنیا گفته می‌شود اگر ۸۰ درصد مردم واکسن بزنند زنجیره کرونا قطع می‌شود و می‌توان گفت برای ۲۰ درصد باقی مانده خیلی دیگر خطر جدی وجود ندارد به همین دلیل ما هم باید مانند کشورهای دیگر بررسی کنیم آیا عوارض واکسن برای افراد زیر ۱۲ سال با درصد ابتلای افراد زیر ۱۲ سال به کرونا و بعضاً مرگ و میر آنها تفاوتی دارد یا خیر.

وی ادامه داد: هر چقدر عدد این تفاوت بیشتر باشد لزوم واکسیناسیون هم بیشتر می‌شود که البته این تفاوت برای افراد زیر ۱۲ سال چشمگیر نیست چرا که افراد زیر ۱۲ سال خیلی کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند و اگر مبتلا شوند به صورت خفیف می‌گیرند اما هر چقدر سن بالاتر رود این اختلاف معنادار تر می‌شود همانطور که می‌بینید با واکسینه شدن افراد بالای ۷۰ سال آمار مرگ و میر این گروه سنی کاهش یافته است.

رئیسی گفت: زمانی اجازه می‌دهیم مدارس بازگشایی شود که سلامت معلم و دانش آموزان تأمین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha