پزشک ویروس‌شناس گفت: مطالعات اولیه در رابطه با دز یادآور واکسن کرونا نشان می‌دهد، الزاما برند دز سوم نباید با دو دز تزریق شده پیشین یکسان باشد.

آیا دز یادآور واکسن کرونا باید با ۲ دز تزریق شده یکسان باشد؟

سلامت نیوز: پزشک ویروس‌شناس گفت: مطالعات اولیه در رابطه با دز یادآور واکسن کرونا نشان می‌دهد، الزاما برند دز سوم نباید با دو دز تزریق شده پیشین یکسان باشد.

به گزارش سلامت نیوز، مهرداد روانشاد روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: تزریق دز سوم واکسن کرونا که تحت عنوان یادآور شناخته می‌شود، باتوجه به میزان تحریک سیستم ایمنی بدن ضرورت می‌یابد.

وی تصریح کرد: گاه سیستم ایمنی بدن با تزریق دو دز واکسن کرونا تحریک نشده و بنابراین دریافت دز سوم (یادآور) توصیه می‌شود. همچنین برخی از گروه‌های جمعیتی نظیر کادر بهداشت و درمان که در معرض خطر نزدیک با این عفونت ویروسی هستند، باید دز سوم را نیز دریافت کنند.

روانشاد خاطرنشان کرد: این دز سوم الزاما نباید با دو دز تزریق شده قبلی مشابه باشد. به عنوان مثال، در صورت تزریق دو دز واکسن سینوفارم یا برکت می‌توان برای دز یادآور از برند آسترازنکا با فناوری ساخت متفاوت از برکت و سینوفارم استفاده کرد.

وی تاکید کرد: مطالعات علمی در این زمینه محدود و مستلزم تکمیل تحقیقات پزشکی است، اما مطالعات اولیه در این رابطه نشان می‌دهد که می‌توان از انواع متفاوت واکسن استفاده کرد.

این استاد علوم پزشکی ادامه داد: ورود ویروس کرونا در قالب عفونت طبیعی و همچنین تزریق واکسن کرونا به طور مادام‌العمر ایمنی ایجاد نمی‌کنند. به تدریج با گذشت زمان مصونیت در مقابل ویروس از بین رفته و بنابراین احتمال می‌رود، در سال‌های آتی نیز کشورها از واکسیناسیون مجدد بهره گیرند.   

وی توضیح داد: برای استفاده از برخی واکسن‌ها نظیر آسترازنکا و اسپوتنیک-وی که براساس وکتور ویروسی (زیست‌شناسی مولکولی یا حامل برای میان‌گذاری قطعات دی ان ای بیگانه در ژنوم سلول میزبان) ساخته می‌شوند، علیه ویروس حامل واکسن بدن را وادار به واکنش کرده و بر این اساس احتمال می‌رود که در سال‌های آتی به طور مرتب نتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.

روانشاد افزود: اما شماری از واکسن‌ها همچون سینوفارم یا برکت که برمبنای ویروس کشته شده یا پروتئین‌های نوترکیب مثل کووپارس موسسه رازی ساخته می‌شوند، در سال‌های آینده می‌توانند مرتبا تجدید شوند.

آیا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا در درازمدت می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند؟  

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که «آیا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا در درازمدت می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند» گفت: رعایت این ضوابط و استفاده از مواد ضدعفونی و الکل، باکتری‌های سطح پوست را از بین می‌برد، اما این باکتری به دلیل تماس با محیط به سرعت جایگرین خواهد شد. بنابراین نباید نگران ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل استفاده از این مواد و شوینده‌ها بود.  

این پزشک ویروس‌شناس اضافه کرد: باکتری‌های دستگاه گوارش و حفره دهان نیز با استفاده از این مواد ضدعفونی کننده آسیب نمی‌بینند، بنابراین با رعایت این شیوه‌نامه‌های بهداشتی سیستم ایمنی بدن آسیب نخواهد دید.  مردم در برنامه واکسیناسیون مشارکت داشته و با رعایت صددرصدی ضوابط بهداشتی تلاش کنند، به سلامت از این بحران گذر کنیم.  


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha