دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بیماران برخی از کشورها به خصوص کشورهای همسایه، برای پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز به ایران سفر می‌کنند.

بیماران خارجی برای پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز به ایران می‌آیند

سلامت نیوز: دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بیماران برخی از کشورها به خصوص کشورهای همسایه، برای پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز به ایران سفر می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر امیرعلی حمیدیه  افزود: ارمنستان، آذربایجان، عراق، افغانستان، یمن، امارات، قطر، بحرین، سوریه و لبنان از جمله کشورهایی هستند که بیماران شان برای انجام پیوند به ایران اعزام می شوند.


وی ادامه داد: هرچند درخواست زیادی از بیماران خارجی داریم، اما به دلیل ناکافی بودن تعداد تخت های پیوند قادر به پاسخگویی اغلب درخواست ها نیستیم.
حمیدیه بیان کرد: باتوجه به محدودیت های موجود، برطرف کردن نیازهای هموطنان در اولویت اصلی قرار دارد و بعد به دنبال رفع نیازهای بیماران خارجی هستیم.
وی تاکید کرد: باتوجه به تمایل فراوان بیماران کشورهای اطراف ما برای انجام پیوند سلول های بنیادی خونساز در ایران، باید شرایط لازم گردشگری سلامت برای بیماران خارجی فراهم شود.


تعداد مراکز پیوند سلول‌های بنیادی خونساز افزایش یابد
وی ادامه داد: هرچند تعداد مراکز پیوند در کشور نسبت به سال های قبل افزایش یافته و تعدادی از استان ها دارای مراکز پیوند هستند، اما این مراکز باید افزایش پیدا کند.
حمیدیه، تعداد مراکز پیوند فعال در کشور را ۱۸ مرکز اعلام کرد و گفت: حداقل ۱۲۰۰ پیوند سلول های بنیادی خونساز سالانه در این مراکز انجام می شود که این تعداد باید افزایش یابد.


وی افزود: جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی ایران، به بیش از ۲ هزار پیوند سالانه در کشور نیاز دارد. به همین دلیل شرایط پذیرش بیماران خارجی زیادی را نداریم. این روند باید در اسرع وقت تغییر پیدا کند و شرایط برای پذیرش تمام بیماران اعم داخلی و خارجی فراهم شود.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اعتبار، تجهیزات و نیروی انسانی ماهر را مهمترین عوامل برای افزایش مراکز پیوند اعلام کرد و گفت: بعد از ۳۰ سال که از انجام پیوند در کشور می گذارد، پیوند سلولهای بنیادی خونساز هنوز تحت پوشش بیمه ها قرار نگرفته است.
وی تاکید کرد: نیاز است حمایت همه جانبه از طرف بیمه ها و وزارت بهداشت از پیوند سلول های بنیادی خونساز انجام گیرد تا پزشکان تمایل بیشتری به ورود به این حوزه کنند.


پیوند سلول های بنیادی خونساز اولین بار در جهان توسط دکتر توماس در سال ۱۹۶۸ روی بیمار مبتلا به  SCID (نوعی بیماری نقص ایمنی) انجام گرفت که منجر به کسب جایزه نوبل توسط این دانشمند شد.


پس از آن، بانک های اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز در کشورهای مختلف ایجاد شد و به تدریج پیوند از دهندگان غیرخویشاوند نیز بیش از پیش توسعه یافت. همچنین رشته تحصیلی پیوند سلول های بنیادی خونساز در دنیا ایجاد شد و تربیت نیروهای متخصص در این زمینه را به دنبال داشت.


در ایران اولین بار پیوند سلول های بنیادی خونساز در سال ۱۳۶۹ در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد و در سال ۱۳۸۶ هم اولین بخش پیوند مستقل سلول های بنیادی خونساز رده سنی کودکان در این دانشگاه به بهره برداری رسید.
پیوند سلول های بنیادی خونساز، روش درمانی موثر برای بیش از ۷۰ نوع بیماری صعب العلاج از جمله بیماری های خونی، بدخیمی، نقص ایمنی و اختلالات متابولیکی است.


انجام این روش درمانی در کشور علاوه بر نجات جان بیماران، جلوگیری از خروج ارز برای درمان این بیماران، کاهش بار هزینه درمان بیماران مزمن دریافت کننده خون و آنزیم را نیز به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha