رییسی با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: بازگشایی مدارس زمانی اتفاق می‌افتد که سلامت دانش آموزان، کادر مدرسه و ... تامین شود و این موضوع صرفا با تزریق واکسن امکان پذیر نیست. ممکن است واکسن هم به دانش آموزان تزریق شود، اما اجازه بازگشایی مدارس داده نشود.

بازگشایی مدارس منوط به واکسیناسیون دانش‌آموزان نیست/ پاسخ به انتقادها درباره چرایی تولید انواع واکسن کرونا در کشور/ تزریق واکسن آنفلوآنزا به مادران باردار تا دو هفته آینده

سلامت نیوز:رییسی با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: بازگشایی مدارس زمانی اتفاق می‌افتد که سلامت دانش آموزان، کادر مدرسه و ... تامین شود و این موضوع صرفا با تزریق واکسن امکان پذیر نیست. ممکن است واکسن هم به دانش آموزان تزریق شود، اما اجازه بازگشایی مدارس داده نشود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،"علیرضا رییسی" سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  درباره واکسیناسیون افراد کمتر از ۱۸ سال گفت: واکسنیاسیون فعلا برای سن ۱۷ سال به بالا در نظر گرفته شده است و فعلا برنامه‌ای برای افراد واکسیناسیون افراد کمتر از این سن را نداریم.


وی در واکنش به اینکه واکسن‌هایی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد، مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هست یا خیر؟ ادامه داد: بسیاری از واکسن‌هایی که در دنیا مصرف می‌شود به طور کلی مجوز سازمان بهداشت جهانی را ندارد و مجوز سازمان غذا و دارو کشورها را دارد.


معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه واکسیناسیون نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال جزو برنامه‌های ما نیست، تصریح کرد: تزریق برای سنین ۱۷ و ۱۸ سال انجام می‌شود و برای آنها واکسن سینوفارم و سوبرانا استفاده می‌کنیم. البته در کوبا واکسن سوبرانا برای کودکان ۳ تا ۱۷ سال تزریق شده است.


رییسی با بیان اینکه مطالعات مختلفی در خصوص واکسن برای نوجوانان در کشورهای مختلف انجام شده است، خاطرنشان کرد: به طور مثال در آلمان واکسن صرفا برای دانش آموزانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، تزریق می‌شود. در چین برای سنین سه تا ۱۸ سال از دو واکسن سینووک و سینوفارم استفاده کرده‌اند، اصولا واکسن ویروس غیرفعال مانند سینوفارم سال‌های سال است که در واکسن‌های دیگر برای کودکان استفاده می‌شود و کم عارضه است.


وی با تاکید براینکه برنامه ما این است که برای واکسیناسیون سنین ۱۲ سال به بالا برنامه ریزی کنیم، یادآور شد: اگر واکسن سینوفارم استفاده کنیم قطعا دو دوز است و اگر سوبرانا استفاده کنیم حتما تک دوز است. ما در بحث واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال با طمنانینه جلو می رویم.


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: بازگشایی مدارس صرفا با واکسیناسیون دانش آموزان امکان پذیر نیست و بحث ایمن سازی خانواده، والدین دانش آموزان، معلمان، کادر مدارس و راننده سرویس مدارس نیز از ملزومات بازگشایی مدارس است. به این نکته توجه داشته باشید که اگر در جامعه‌ای که ۷۰ الی ۸۰ درصد جامعه ایمن شوند، قطعا زنجیره بیماری قطع می‌شود و می‌توان گفت برای ۲۰ درصد باقی مانده خیلی دیگر خطر جدی وجود ندارد.


رییسی تاکید کرد: اما بازگشایی مدارس زمانی اتفاق می‌افتد که سلامت دانش آموزان، کادر مدرسه و ... تامین شود و این موضوع صرفا با تزریق واکسن امکان پذیر نیست. ممکن است واکسن هم به دانش آموزان تزریق شود اما اجازه بازگشایی مدارس داده نشود.


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که پلتفرم های مختلفی از واکسن کرونا در کشور تولید شده است، چه لزومی دارد این اتفاق بیفتد؟ درحالی که به گفته منتقدان می‌شد روی یک یا دو نوع واکسن سرمایه‌گذاری کرد، گفت: اینکه پلتفرم‌های مختلف واکسن در کشور ما وجود دارد می‌تواند یک امتیاز برای ما محسوب شود یعنی ما لازم نیست صرفا از یک پلتفرم استفاده کنیم.


رییسی ادامه داد: این واکسن‌ها از نوع MRNA یا پروتئین های نوترکیب و ... است. تولید این واکسن‌ها از این لحاظ مهم است که ما نمی‌دانیم در آینده رفتار ویروس و جهش‌های ویروس چگونه خواهد بود اگر از پلتفرم‌های مختلف استفاده کنیم به دلیل اینکه بازآرایی واکسن راحت‌تر است هر جهشی که در ویروس صورت بگیرد می توانیم به سراغ آن برویم و واکسن را تغییر بدهیم تا اینکه منتظر باشیم که از یک کشور دیگر به دست ما برسد.


وی گفت: این واکسن‌ها سرمایه‌گذاران متفاوتی دارند و اگر حتی فقط یک واکسن هم تولید می‌شد در سرمایه‌گذاری آن تفاوتی نداشت، چراکه سرمایه‌گذاران متفاوتی دارند و حداقل در کشور ما نمی‌شد اینها را تجمیع کرد.


معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ممکن است خیلی از واکسن‌ها در مرحله پژوهش و تحقیق باشد، اما به مرحله پری کلینیکال هم نرسد هر گروه یا شرکتی یک الی دو واکسن را پژوهش می کند. واکسن های اصلی همین هایی هستند که الان مجوز گرفته اند، اما باید آینده مصرف را هم در نظر گرفت واکسن هزینه دارد اینکه فکر کنیم بازار همه واکسن‌ها باید داخلی باشد، قطعا شکست می‌خورند حتما باید به بازار خارج از کشور هم نگاهی داشته باشند.


رییسی در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری تجمعات و سفر اربعین می‌تواند شروع پیک ششم را به جلو بیاندازد، و زودتر از آنچه تصور می‌شود وارد پیک ششم شویم، گفت: فکر نمی کنم سفر اربعین باعث شود که پیک ششم زودتر آغاز شود، چراکه افرادی به این سفر می‌روند که دو دوز واکسن را زده‌اند و پی سی آر منفی داده‌اند. در هنگام بازگشت نیز دوباره از آنها تست پی سی آر گرفته می‌شود تعداد هم بسیار اندک است و من خیالم راحت است که هیچ لطمه‌ای از طریق  مراسم اربعین نخواهیم خورد.


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  درباره واردات واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: برای مادران باردار از یک الی دو هفته دیگر تزریق واکسن آنفلوآنزا را شروع خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha