یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 318219

کارشناس حوزه سلامت: طی چند وقت اخیر، وزیر بهداشت و دیگر سران کشور در خصوص واکسیناسیون 50 درصدی جامعه سخن گفته و وعده افزایش آن تا میزان 70 درصد را داده‌اند. در اپیدمیولوژی بیماری کرونا ایراد چنین سخنانی نه تنها یک اشتباه فاحش است، بلکه نتیجه آن عادی سازی بیماری کرونا در جامعه خواهد بود.

سیل واکسن یا فرار از انتقادات

سلامت نیوز: کارشناس حوزه سلامت: طی چند وقت اخیر، وزیر بهداشت و دیگر سران کشور در خصوص واکسیناسیون 50 درصدی جامعه سخن گفته و وعده افزایش آن تا میزان 70 درصد را داده‌اند. در اپیدمیولوژی بیماری کرونا ایراد چنین سخنانی نه تنها یک اشتباه فاحش است، بلکه نتیجه آن عادی سازی بیماری کرونا در جامعه خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در مورد بیماری کرونا تنها واکسیناسیون کامل 70 درصدی جمعیت یک کشور می‌تواند ایمنی جمعی ایجاد کند. منظور از واکسیناسیون کامل هم تزریق دو دُز واکسن با فاصله مشخص و تعیین شده از سوی شرکت واکسن ساز است. به نظر می‌رسد این مسئولان کشور، اطلاعات دقیقی نسبت به این گزاره علمی که در بیماری‌های عفونی «اگر بنا به پیدایش ایمنی جمعی باشد باید حدود بالاتر از 70 درصد از جمعیت کشور دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند نه تک دز» نداشته باشند.

اکنون اگر نگاهی به آماری که درخصوص تعداد افراد واکسینه شده اعلام می‌شود بیندازیم، متوجه خواهیم شد که تعداد واکسینه شده‌ها نهایتا بعد از عقــب ماندن هشت ماهه واکسیناسیون در دنیا، در حقیقت 18.2 درصد جمعیت کشور است؛ به عبارتی، تاکنون کمتر از 16 میلیون نفر و نه 50‌میلیون نفر به طور کامل واکسینه شده‌اند.

بنابراین اختلاف 34 میلیون نفری در آمار واکسیناسیون در سخنان مقامات سیاسی و سلامــت کشـور مشهود است. تاکنون 65 میلیون واکسن وارد کشور شده و از این تعداد، حدود 50 میلیون دز واکسن، تزریق و  تعداد دُزهایی که به مردم تزریق شده است به اسم جمعیت واکسینه شده مطرح می‌کنند، در صورتی‌که دو دُز واکسن باید تزریق شود تا اینکه اعلام کرد چند در صد از مردم کشور واکسینه شده‌اند. 

 عددسازی دردی را دوا نمی‌کند 

در خصوص هر بیمــاری عفـونی که برای آن واکسن تعریف می‌شود و در خصوص بیماری کرونا، واکسن سازهای جهانی اعلام کرده‌اند که برای ایمنی جمعی باید دو دُز واکسن تزریق شده باشد، بنابراین نمی‌توان اعلام کرد که یک دُز واکسن تزریق شده است و ایمنی‌زایی جمعی ایجاد شده است یا همه مردم یا 50 درصد مردم واکسینه شده‌اند.

این سخنان نشان می‌دهد که عده‌ای قصد دارند با چنین سخنانی از فشار افکار عمومی رهایی پیدا کنند و بعد از اشتباهاتی که در دولت قبل صورت گرفت و مسائل و مشکلاتی که برای دولت حســن روحانی پدیــد آوردند، حال می‌خواهند مردم را سرگرم واکسیناسیون و عــددسازی و آمار کنند. درخصــوص ایمنــی جمعی حتی نمی توان دز اول یا دز دوم واکسن کرونا را همزمان به چند نفر تزریق کرد و ادعای واکسیناسیون کامل جمعیت را داشت.

مردم به دنبال آسترازنکا

در این میان مشاهــده شده است به مــردم در دز اول یک نوع وکسن تزریق شده است و در دز دوم واکسن دیگری تزریق کرده‌اند. در رویدادی دیگر، بین دزهای اول و دوم فاصله افتاده است. دستکاری‌هایی اکنون در سامانه واکسیناسیون صــورت می‌گیــرد و عده‌ای که از واکسن‌ها ترسیده‌اند، پول می‌دهند و گواهی واکسیناسیون دریافت کنند یا نوع واکسن‌های دریافت شده را جا‌به‌جا می‌کنند. مردم از طرفی، سرگردان به‌دنبال واکسن آسترازنکا یا واکسن برکت از این شهر و آن شهر هستند. سبد واکسیناسیون در کشور محدود است و بعضا یک نوع واکسن بیشتر پیدا نمی‌شود.

خط واکسیناسیون آسترازنکا در بیشتر مراکز واکسیناسیون مسدود و برچیده شده و تعداد واکسن برکت نیز محدود شده و تعدادی از واکسینه شده‌های نوبت اول، اکنون سرگردان هستند و واکسن چینی یا هر واکسن دیگری هم نمی‌توانند تزریق کنند. تنها واکسن چینی (سینوفارم) به وفور در مراکز واکسیناسیون یافت می‌شود.

با این وضعیتی که توصیف شد چگونه می‌توان مدعی رتبه اول و دوم جهانی در واکسیناسیونی که دنیا تزریق کرده و به گوشه‌ای خزیده است و به زندگی عادی بازگشته، شد؟! مگر می‌توان ادعای واکسیناسیون داشت و اجازه داد مردم در دز اول یک واکسن را دریافت کنند، اما دز دوم تازه با تاخیر یک نوع دیگری از واکسن را تزریق کرد؟! در هفته گذشته اگر آمار بیماری را بررسی کنیم، از ابتدای هفته، آمار کرونا بی سر و صدا افزایش داشته است. برای اینکه صحت و سقم آمار دولتی را متوجه شد کافی است به شرکت‌ها و موسسات خیریه خدمات ترحیم مراجعه کرد یا با کادر درمان بیمارستان‌ها یا با کادر کفن و دفن در آرامستان‌ها گفت‌وگویی انجام داد. بهرام عین اللهی همچنین روز گذشته خبر از تزریق واکسن کرونا به ۹۰ درصد استادان و دانشجویان کشور داد.

وزیر بهداشت و درمان گفت: «از ۲۵۰ هزار دانشجو و 20 هزار استاد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بیش از ۹۰ درصدشان واکسینه شده‌اند و زمینه‌های لازم برای برگزاری کلاس‌های حضوری فراهم شده است.» این آمار نیز تمام واقعیت نیست و صرفا تعداد واکسینه شده‌های نوبت اول را نمی‌توان به‌عنوان جمعیت واکسینه شده دانشگاهی کشور تلقی کرد و تا آنجا عادی سازی کرد که اجازه بازگشایی دانشگاه‌ها داده شود.  

چرا فایزر وارد نمی‌شود؟‌

 با توصیفی که از وضعیت واکسیناسیون در کشور انجام شد، مشکلات واکسیناسیون می‌رود که به‌صورت آغاز پیک‌های بعدی کرونا سر باز کند، در حالیکه سبد واکسیناسیون کشور محدود به حداکثر دو واکسن سینوفارم و برکت است، تعداد مخالفان واکسن همزمان با رفع محدودیت سنی واکسیناسیون در حال افزایش است.

با ثبت بیش از پانزده هزار مورد تازه ابتلا به کرونا در کشور، وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا از تخصیص واکسن‌‌های فایزر وارداتی از بلژیک به زنان باردار خبر داده است و در عین حال، بهرام عین اللهی و علیرضا رئیسی خواستار ادامه واکسیناسیون شهروندان با واکسن‌های سینوفارم و برکت شده‌اند. چشم انداز بیماری کرونا در کشور بر خلاف تبلیغات وسیعی که درخصوص سرعت واکسیناسیون می‌شود خطرناک‌تر از گذشته ارزیابی و تحلیل می‌شود.

واکسیناسیون فعلی کشور پیش بینی می‌شود که به نقطه شکست خود و تجدید واکسیناسیون ختم گردد. وضعیت موجود کشور از نظر واقعیت ویروس کرونا و گسترش بیماری، حقیقی نیست. باید دولت واکسن‌های معتبر خارجی مانند: فایزر و مدرنا و جانسون اند جانسون وارد کند و اجازه دهد تا واکسیناسیون عمومی جامعه تجدید شود و عجله‌ای برای رفع محدودیت‌ها و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نداشت. نمی‌توان بیشتر از این عادی سازی کرد و واکسن‌های خارجی معتبر وارد نکرد. واکسن به وفور در کشورهای مبدأ و تولیدکننده مانند: آمریکا و انگلیس و آلمان تولید می‌شود که در حال ارسال به کشورهای کم برخوردارتر  و محروم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha