یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 318225

بیماری سلیاک یک اختلال هاضمه است که در آن سیستم ایمنی بدن به گلوتن واکنش می‌دهد. در طول زمان، این واکنش به پوشش روده کوچک آسیب می‌زند و از جذب برخی مواد مغذی جلوگیری می‌کند.

بیماری سلیاک چگونه روی بارداری اثر می‌گذارد؟

سلامت نیوز:بیماری سلیاک یک اختلال هاضمه است که در آن سیستم ایمنی بدن به گلوتن واکنش می‌دهد. در طول زمان، این واکنش به پوشش روده کوچک آسیب می‌زند و از جذب برخی مواد مغذی جلوگیری می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،رژیم غذایی عاری از گلوتن تنها روش برای درمان بیماری سلیاک است و این موضوع در دوران بارداری تغییر نمی‌کند. بیماری سلیاک کنترل نشده می‌تواند باعث سقط جنین، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد شود. 

بیماری سلیاک چگونه روی بارداری اثر می‌گذارد؟

بیماری سلیاک باعث می‌شود بدن نتواند ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی را جذب کند.در مقابل، جنین هم مواد معدنی و ویتامین کافی دریافت نمی‌کند.متخصصان بر این باورند که برخی از آنتی بادی‌ها به بیماری سلیاک مرتبط هستند و می‌توانند به جفت و شما آسیب وارد کنند. 

چه بخورید؟

اگر بیماری سلیاک دارید ممکن است بدن شما  روی، سلنیم و اسید فولیک کمتری داشته ‌باشد. این مواد برای دوران بارداری بسیار مهم هستند.به همین دلیل باید مطمئن شوید که هر چیزی را که بدن شما  به آن  نیاز دارد دریافت می‌کنید.مهم‌ترین مواد مغذی که برای دوران بارداری  باید بخورید شامل  این موارد  است:آهن|  اسفناج، سیب زمینی شیرین، نخود، بروکلی، سبزیجاتی با برگ سبز، گوشت گاو و بره منابع خوبی از آهن هستند.اسید فولیک| این ماده از مغز کودک محافظت می‌کند. می‌توانید اسید فولیک را از طریق مصرف حبوبات، سبزیجاتی با برگ سبز، بادام زمینی، مرکبات و کلم بروکلی به دست آورید.کلسیم، ویتامین D و منیزیم | برای استخوان‌های خود به این مواد نیاز دارید.

نداشتن تحمل دریافت  لاکتوز و بیماری سلیاک اغلب به همراه هم دیده می‌شود. به همین دلیل باید منابع غیر لبنی   همچون نوشیدنی‌های غنی شده با کلسیم، ماهی و سبزیجاتی با برگ سبز را مدنظر قرار دهید.اسید چرب امگا 3|  سالمون، تن و ساردین منابع خوبی از اسید چرب امگا3 هستند.اطمینان حاصل کنید که ماهی انتخابی، جیوه نداشته باشد.اگر چنین ماهی در دسترس نداشتید  باید از مکمل‌ها البته زیر نظر پزشک استفاده کنید. 

آیا کودک شما هم بیماری سلیاک خواهد داشت؟

سلیاک یک بیماری ژنتیکی است و به همین دلیل احتمال ابتلای نوزاد به آن وجود دارد.  تا چند وقت پیش محققان بر این باور بودند که شیر دادن به نوزاد، می‌تواند خطر ابتلا به این  بیماری را کمتر کند اما هم اکنون درباره این موضوع مطمئن نیستند. دیگر مطالعات نشان داده که شانس ابتلای کودک به بیماری سلیاک، ممکن است تحت تاثیر زمان و چگونگی مصرف اولین ماده حاوی گلوتن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha