کردکوی‌ همچنان می‌سوزد. اورس‌ها، بلوط‌ها و زرشک‌ها یکی یکی طعمه حریق می‌شوند و سایه‌شان از سر دراز‌نو و کرد‌کوی کم می‌شود. سه بالگرد به کمک جنگل‌های هیرکانی درازنو آمده‌اند.

پرونده ویژه آتش‌سوزی جنگل‌های هیرکانی در دادستانی گلستان

سلامت نیوز:کردکوی‌ همچنان می‌سوزد. اورس‌ها، بلوط‌ها و زرشک‌ها یکی یکی طعمه حریق می‌شوند و سایه‌شان از سر دراز‌نو و کرد‌کوی کم می‌شود. سه بالگرد به کمک جنگل‌های هیرکانی درازنو آمده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،تعداد نیروهای امدادی به ۳۰۰ نفر رسیده است. اکبری فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به «ایران» می‌گوید آتش به کنترل آنها درآمده است. او با توجه به وضعیت جوی احتمال می‌دهد امروز باران هم به کمک درازنو بیاید و به تازه‌ترین آتش‌سوزی عمدی در گلستان پایان دهد. همزمان با نگارش این گزارش در بعداز ظهر شنبه، درازنو سه شبانه روز است که می‌سوزد. خبرهایی در فضای مجازی پیچیده است که آتش به مناطق مسکونی رسیده. این موضوع توسط اکبری تکذیب می‌شود.

او می‌گوید: «آتش به یک سایت صداوسیما رسیده بود اما همچنان در مناطق جنگلی است و مناطق مسکونی را تهدید نمی‌کند.»او از تجهیز نیروهای نظامی و مردمی برای اطفای حریق‌ خبر می‌دهد و می‌گوید: «یگان ویژه به کمک درازنو آمده است.علاوه بر سه بالگرد، ۵۰ خودروی شاسی بلند هم در اختیار نیروهاست‌ تا بتوانند وارد مناطق سخت گذر شوند.»او علت آتش‌سوزی درازنو که اورس‌های بسیاری را تبدیل به خاکستر کرد، عمدی اعلام می‌کند و از دستگیری یک فرد مظنون در این رابطه خبر می‌دهد.

فرد دستگیر شده هنوز بازجویی نشده است، بنابراین اکبری نمی‌تواند تأیید کند که این فرد عامل حتمی آتش‌سوزی جنگل‌های هیرکانی در کردکوی‌ گلستان است یا نه.براساس آمارهایی که او به «ایران» می‌دهد از ابتدای سال تا به امروز ۴۰ نفر به‌دلیل ایجاد آتش‌سوزی‌های عمدی در رویشگاه‌های جنگلی سراسر کشور دستگیر شده‌اند که بسیاری از آنها به‌دنبال تصرف زمین‌های جنگلی بوده‌اند. او عامل ۹۵ درصد از آتش‌سوزی‌های جنگلی را انسانی می‌داند و ۹۰ درصد این آتش‌سوزی‌ها سهوی و ۵ درصد آنها را عمدی می‌خواند.

براساس ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌های کشور، ایجاد حریق در منابع طبیعی و رویشگاه‌های جنگلی ۳ تا ۱۰ سال حبس در پی دارد. دو نفر از ۴۰ نفر دستگیر شده در ۶ ماهه نخست سال‌جاری در زندان به سر می‌برند و دادگاه ۳۸ نفر دیگر در جریان بررسی است. حیدر آسیابی رئیس‌ کل دادگستری گلستان نیز در گفت‌و‌گو با ایرنا‌، از مأموریت  دادستان کردکوی خبر می‌دهد و می‌گوید: «دادستان مأموریت دارد موضوع آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما و منطقه درازنو را به‌صورت ویژه بررسی و عاملان آن را شناسایی کند.»او با تأکید بر حساسیت دستگاه قضایی بر حفاظت از منابع طبیعی استان، می‌گوید: عوامل انسانی این آتش‌سوزی‌ها شناسایی  شده‌اند و در اسرع وقت به سزای عمل خود خواهند رسید.

۸۰ درصد آتش‌سوزی جنگل کردکوی مهار شد

در آخرین خبر، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت در نتیجه تلاش گسترده نیروهای مردمی و امدادی با بهره‌گیری از حداکثر توان ممکن، سطح آتش ارتفاعات جنگلی زرشک‌چال درازنوی کردکوی نسبت به روز جمعه حدود ۸۰ درصد کمتر شد.

مسعود منصور در نشست مدیریت بحران استانداری گلستان اظهار داشت: آتش این منطقه در سه بخش سطحی، تنه‌ای و تاجی بود که موجب وارد شدن خسارت زیاد به بخش‌هایی از این منطقه شد. وی بیان کرد: یکی از راهکارهای مؤثر برای خاموش کردن آتش جنگل‌ها بخصوص در مناطق سخت گذر، استفاده از بالگرد است اما به‌دلیل وزش باد، امکان پرواز بالگرد بر فراز این منطقه وجود ندارد.وی افزود: تغییر جهت وزش باد و گسترش بیشتر پوشش ابر در منطقه از صبح شنبه، عملیات خاموش کردن آتش را اندکی آسان کرد.

وی خواستار افزایش تعداد تانکر آبرسان و بازسازی تجهیزات اطفای حریق در این منطقه شد.رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص علت وقوع آتش‌سوزی در این منطقه افزود: با توجه به دستگیری باند قاچاق چوب در منطقه، به احتمال زیاد عامل انسانی موجب بروز این حادثه است. وی ادامه داد: منطقه از طریق دوربین‌های نظارتی در حال پایش است تا عوامل بروز آتش‌سوزی شناسایی و معرفی شوند.

به‌گفته منصور، سال قبل ۲ هزار و ۶۶۲ مورد با سطح ۳۹ هزار و ۵۰۰ هکتار آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی کشور ثبت شد که امسال از لحاظ تعداد و سطح با ۴۵ درصد کاهش به هزار و ۴۶۰ مورد با سطح ۲۳ هزار هکتار کاهش یافته است. وی ادامه داد: استان فارس با ۵۲۹ مورد و سطح ۱۴ هزار و ۸۰۰ هکتار شاهد بیشترین آتش‌سوزی بود و گلستان با ۱۹۹ مورد و ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha