بیش از 18 ماه از شیوع بیماری همه گیر می‌گذرد، محققان به طور پیوسته بینش‌های جدید و مهمی را در مورد اثرات COVID-19 بر بدن و مغز جمع آوری کرده‌اند. این یافته‌ها نگرانی‌هایی را درباره تاثیرات طولانی مدت ویروس کرونا بر فرآیندهای بیولوژیکی مانند افزایش سن ایجاد می‌کند.

COVID-19 خفیف سبب کاهش حجم مغز می‌شود

سلامت نیوز: بیش از 18 ماه از شیوع بیماری همه گیر می‌گذرد، محققان به طور پیوسته بینش‌های جدید و مهمی را در مورد اثرات COVID-19 بر بدن و مغز جمع آوری کرده‌اند. این یافته‌ها نگرانی‌هایی را درباره تاثیرات طولانی مدت ویروس کرونا بر فرآیندهای بیولوژیکی مانند افزایش سن ایجاد می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا از لایو ساینس، شواهد نشان می‌دهند که COVID-19 می‌تواند بدن و مغز را برای ماه‌ها یا بیشتر پس از عفونت تحت تأثیر قرار دهد.

یک مطالعه در آگوست ۲۰۲۱ شامل داده‌های تصویربرداری مغز از بیش از ۴۵۰۰۰ نفر در انگلستان به سال ۲۰۱۴ است. این بدان معناست که – اساساً – داده‌های اولیه و تصویربرداری مغزی از همه این افراد قبل از همه گیری وجود داشت.

تیم تحقیق داده‌های تصویربرداری مغزی را تجزیه و تحلیل کرد و سپس افرادی را که تشخیص داده شده بودند مبتلا به کووید -19 هستند، برای اسکن‌های مغزی دیگر بازگرداند. آن‌ها افرادی را که COVID-19 را تجربه کرده بودند با شرکت کنندگانی که چنین شرایطی نداشتند، مقایسه کردند.

این تیم تفاوت‌های قابل توجهی را در ماده خاکستری بین افرادی که به COVID-19 آلوده شده بودند و کسانی که این بیماری را نداشتند مشاهده کردند.

در جمعیت عمومی، طبیعی است که با افزایش سن برخی تغییرات در حجم یا ضخامت ماده خاکستری مشاهده شود، اما این تغییرات در افرادی که به COVID-19 آلوده شده بودند بیشتر از حد معمول بود.

جالب اینجاست که وقتی محققان افرادی را که به اندازه کافی بیماری داشتند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند، جدا کردند، متوجه شدند که افرادی که به COVID-19 آلوده شده بودند، حتی در زمانی که بیماری به حدی شدید نبود که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند، دچار کاهش حجم مغز شدند.

سرانجام، محققان همچنین تغییرات عملکرد در وظایف شناختی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند کسانی که به COVID-19 مبتلا شده‌اند، در پردازش اطلاعات کندتر از افرادی هستند که به این بیماری مبتلا نشده‌اند.

در اوایل همه گیری، یکی از رایج‌ترین گزارشات افراد مبتلا به COVID-19 از دست دادن حس چشایی و بویایی بود.

به طرز شگفت انگیزی، مناطق مغزی که محققان بریتانیایی دریافتند تحت تأثیر COVID-19 قرار گرفته‌اند، همگی با پیاز بویایی مرتبط هستند، ساختاری در نزدیکی جلوی مغز که سیگنال‌های مربوط به بوها را از بینی به سایر مناطق مغز منتقل می‌کند. پیاز بویایی با نواحی لوب گیجگاهی ارتباط دارد. ما اغلب در مورد لوب گیجگاهی در زمینه پیری و بیماری آلزایمر صحبت می‌کنیم، زیرا جایی است که هیپوکامپ در آن قرار دارد. با توجه به دخالت در حافظه و فرآیندهای شناختی، هیپوکامپ احتمالاً نقش کلیدی در افزایش سن دارد.

حس بویایی برای تحقیقات آلزایمر نیز مهم است، زیرا برخی از داده‌ها نشان داده است که کسانی که در معرض این بیماری هستند حس بویایی آنها کاهش یافته است. در حالی که هنوز برای نتیجه گیری در مورد اثرات طولانی مدت این تغییرات مرتبط با COVID بسیار زود است، بررسی ارتباطات احتمالی بین تغییرات مغزی و حافظه مرتبط با COVID-19 بسیار مورد توجه است-به ویژه با توجه به مناطق درگیر و اهمیت آنها در حافظه و بیماری آلزایمر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha