دانشمندان شیوه جدیدی از واکسیناسیون را کشف کرده اند که ممکن است جایگزین تزریق واکسن به روش سنتی شود.

چسب واکسن، جایگزین تزریق با سرنگ می‌شود؟

سلامت نیوز:دانشمندان شیوه جدیدی از واکسیناسیون را کشف کرده اند که ممکن است جایگزین تزریق واکسن به روش سنتی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان دانشگاه استنفورد با همکاری دانشگاه کارولینای شمالی موفق شدند نوعی واکسن را به وسیله فناوری چاپ سه بعدی تولید کنند، که ایمنی بیشتری نسبت به واکسن تزریقی  ایجاد می‌کند.


به گزارش سای تک دیلی،در این روش، دانشمندان تعداد زیادی از سلول‌های ایمنی را مستقیما به روش میکرونیدلینگ از طریق پوست وارد بدن می‌کنند.
بر اساس تحقیقات انجام شده در آکادمی علوم دانشگاه استنفورد که بر روی حیوانات انجام شد نشان می دهد، که عملکرد این نوع واکسن ۱۰ برابر بیشتر از واکسن تزریق شده در عضله بازو است.


نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که واکسن‌های چسبی سلول‌های ایمنی لنفوسیت T آنتی بادی اختصاصی را ایجاد می‌کند که ۵۰ برابر بیشتر از آنتی ژن‌های تولید شده در روش تزریقی است، این افزایش پاسخ ایمنی می‌تواند منجر به کاهش نیاز به واکسن‌های مکمل شود و در نتیجه نیاز به واکسن دوز دوم و سوم را کاهش می‌دهد.


میکروسوزن‌های مورد استفاده در این روش بر روی ساختار پلیمری قرار می‌گیرند که باعث می‌شود در زمان طولانی تری آنتی بادی‌ها را وارد بدن کنند و در نتیجه برخورد با سلول‌های بدن بیشتر شده و زمان بیشتری ایمنی در بدن باقی می ماند .
سهولت استفاده و اثربخشی واکسن‌های چسبی مسیر جدیدی را در واکسیناسیون ایجاد می‌کند که بدون درد است و هر فردی می‌تواند بدون نیاز به دانش خاصی از آن استفاده کند.


مزایای واکسن چسبی
با همه گیری ویروس کرونا نیاز واکسیناسیون جمعی در کل جهان آشکار شد اما پس از تولید واکسن، فرآیند تزریق به دلیل نیاز به شرایط نگهداری در دمای خاص و تزریق عضلانی با چالش هایی مواجه شد اما در واکسن های چسبی این چالش‌ها به صورت کامل رفع شده است و نیازی به نگهداری در یخچال و دانش تزریق ندارد، بلکه بلافاصله با اتصال به سطح پوست قابل استفاده است.


یکی از بزرگترین درس‌هایی که ما در دوران همه گیری آموخته ایم این است که نوآوری در علم و فناوری می‌تواند چالش های جهانی را به سرعت حل و زندگی انسان ها را راحت تر کند.


این تیم تحقیقاتی قصد دارد با تولید واکسن‌های چسبی به روش mRNA در صف تولید کنندگان واکسن کرونا قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha