سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰

خبر کمی عجیب است؛ آمارهای هلال‌احمر نشان می‌دهد حجم عملیات‌های امدادونجات در پنج ماه امسال با وجود محدودیت‌های متعدد رفت‌وآمد بین شهرها که ناشی از شدت گرفتن بحران کرونا است، افزایش معناداری پیدا کرده. اما علت این افزایش چیست؟ آن‌طور که مسئولان هلال‌احمر می‌گویند تغییر مقاصد گردشگری و اقبال مردم به طبیعت در دوره کرونا باعث شده تا امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر در استان‌های مختلف کشور نوع متفاوتی از سوانح را شاهد باشند.

کرونا آمار حوادث را بالا برد!

سلامت نیوز: خبر کمی عجیب است؛ آمارهای هلال‌احمر نشان می‌دهد حجم عملیات‌های امدادونجات در پنج ماه امسال با وجود محدودیت‌های متعدد رفت‌وآمد بین شهرها که ناشی از شدت گرفتن بحران کرونا است، افزایش معناداری پیدا کرده. اما علت این افزایش چیست؟ آن‌طور که مسئولان هلال‌احمر می‌گویند تغییر مقاصد گردشگری و اقبال مردم به طبیعت در دوره کرونا باعث شده تا امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر در استان‌های مختلف کشور نوع متفاوتی از سوانح را شاهد باشند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه «شهروند» در ادامه نوشت: در استان مازندران حجم عملیات‌های امدادونجات در مقایسه با پنج ماه سال قبل افزایش زیادی داشت و رتبه نخست مأموریت‌های امدادونجات به این استان رسید. البته در استان‌های اصفهان و گلستان هم وضع به همین منوال بود؛ مناطق کوهستانی و کویرهای اصفهان در کنار جنگل‌های گلستان شاهد وقوع بیشترین حوادث برای گردشگران بودند.

کافی است یک تعطیلی در تقویم باشد آن وقت است که جاده‌های مواصلاتی به شهرهای شمالی کشور شاهد ترافیک سرسام‌آور مسافران به این مناطق می‌شود. سفرهایی که اغلب فارغ از حادثه نیست و برای امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر در استان مازندران دردسرهای خاص خودش را دارد. « صابر خمسی» یکی از نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان مازندران است. او که علاوه بر پایگاه امداد جاده‌ای زنده‌یاد «حبیب‌زاده» حدفاصل بابل و بابلسر در بخش امدادونجات حوادث دریایی هم ید طولایی دارد، می‌گوید روزهای پایانی شهریور امسال عجیب‌ترین و شلوغ‌ترین ایام کاری او و همکارانش بوده است: «یک‌ماه‌ونیم ابتدایی شروع امسال به لحاظ محدودیت‌های ترافیکی و تعطیلی سواحل دریا، ایام خلوتی برای نجاتگران دریا بود. اما یک ماه اخیر درپی کاهش محدودیت‌ها و افزایش حجم سفرها متأسفانه شاهد وقوع حوادث تلخ زیادی در سواحل بابلسر بودیم، به طوری که فقط در روز دوم مهرماه ٥٨ نفر را از غرق‌شدگی حتمی نجات دادیم.» درست است نجات این ٥٨ نفر از غرق‌شدگی حتمی کام نجاتگران را شیرین کرد، اما مرگ‌مغزی دختری ٢٠ ساله اهل تایباد خراسان، با وجود تلاش خمسی و دوستانش، همه آنهارا تحت تأثیر قرار داد.

خدمات امدادی مازندرانی‌ها به ۴۰۰۰ نفر

کرونا و محدودیت‌های سفر برای گردشگران در سال‌جاری باعث شد تا اغلب مردم حاشیه رودخانه‌ها و جنگل‌ها را برای تفریحات خود انتخاب کنند؛ مناطقی که ضریب وقوع حوادث در آنها افزایش یافته است. به گفته «غلامعلی فخاری» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مازندران در ٦ ماه نخست امسال ١٧٠٠ عملیات امدادونجات از سوی نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان مازندران انجام شده که طی آن ٤هزار مصدوم از خدمات امدادی داوطلبان هلال‌احمر بهره‌مند شده‌اند.»

او درباره افزایش حجم مسافرت‌ها به سمت شهرهای شمالی در سال‌های اخیر می‌گوید: «سفر هفتگی صدها هزار نفر به شهرهای شمالی در روزهای پایانی هر هفته طی سال‌های اخیر حجم مأموریت‌های امدادگران جمعیت هلال‌احمر استان مازندران را افزایش داده، به طوری که در ٦ ماهه اول امسال بیشترین فراوانی مأموریت‌های امدادونجات استان را به حوادث جاده‌ای اختصاص داده است.»

به گفته او در این مدت ٦٩١ حادثه جاده‌ای، ٢١٦ حادثه شهری و ٦٣ حادثه دریایی توسط نجاتگران جمعیت هلال‌احمر امدادرسانی و چهار عملیات امدادهوایی انجام شده است. طی این عملیات‌ها ٢هزارو٨٩٢ نفر از خدمات درمانی سرپایی امدادگران بهره‌مند و ٩١٩ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. علاوه بر این ٥٥٤ حادثه‌دیده نیز با مراجعه به پایگاه‌های امداد جاده‌ای از خدمات امدادی هلال‌احمر بهره‌مند شده‌اند: «ما در استان مازندران ٣٥ پایگاه امداد جاده‌ای داریم که ٢هزار امدادگر داوطلب به صورت شیفتی در این مراکز مشغول خدمت به هموطنان هستند.» استان مازندران با راه‌اندازی ٢٨٩ خانه هلال در روستاهای منطقه و  بهره‌گیری از کمک داوطلبانه روستاییان موفق شده است به عملیات امدادونجات درخصوص گمشده‌های جنگل‌ها سرعت بیشتری ببخشد.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مازندران امسال بیشترین گمشدگی در مناطق جنگلی استان مازندران واقع شد و این مسأله کار نجاتگران را در ٦ ماهی که گذشت بسیار سخت کرد: «در ٦ ماهه اول امسال ١٢٧ عملیات گمشدگی و سقوط در کوهستان را شاهد بودیم که این آمار در مقایسه با مدت مشابه افزایش چشمگیری داشت.»

قاچاق‌برهای انسان در اصفهان قربانی می‌گیرند

در استان اصفهان نیز که امسال رتبه دوم عملیات امدادونجات جمعیت هلال‌احمر را به لحاظ کمی از آن خود کرده، وضعیت دست‌ کمی از مازندران ندارد. استانی که به لحاظ برخورداری از مناطق کویری و کوهستانی مقصد بسیاری از گردشگرانی است که تلاش می‌کنند محدودیت‌های کرونایی را دور بزنند و در این مناطق به تفریح و گردش بپردازند. «محمد محمدی» مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان می‌گوید: «از ابتدای امسال تاکنون ١٤٩٣ عملیات امدادونجات در سراسر استان انجام گرفته است که از این تعداد ٧٧٠ مورد حوادث جاده‌ای، ٢٢٤ مورد خدمات حضوری، ١١ مورد حوادث ساحلی، سه مورد ریزش آوار، دو مورد  آماده‌باش برای زلزله،  دو مورد سیل و آبگرفتگی، ٢٦١  مورد حوادث شهری، ١٥١ مورد حوادث صنعتی و کارگاهی، سه مورد  طوفان، ٥٠ مورد حوادث کوهستان و سه مورد حوادث هوایی بوده که این تعداد در مقایسه با سال گذشته ٢٠درصد افزایش داشته است. کل آسیب‌دیده‌های این حوادث هم ١٧٨٩ نفر بوده که از این تعداد ١٠٢٥ نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و ٤٢٢ نفر به صورت سرپایی از خدمات درمانی امدادگران بهره‌مند شده‌اند.»

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان می‌گوید یکی از حوادثی که متأسفانه در ٦ ماه اول امسال شاهد وقوع آن بودیم، تصادف و واژگونی خودروهای قاچاق انسان بود که مسافران قاچاقی افغانستانی را از کاشان به سمت اردستان و نائین انتقال می‌دهند و این حوادث در سایه اتفاقاتی که در کشور همسایه افغانستان رخ داده رو به افزایش است: «در بخش گمشدگان کویر نیز ما امسال به دلیل روی آوردن افراد مبتدی به کویرگردی شاهد افزایش حوادث این بخش بودیم.»

در استان اصفهان ٣٨٠٠ نجاتگر درجه‌بندی‌شده فعالیت دارند. « فربود خواجوی» یکی از این نجاتگران است که از سال ٨٧ تاکنون به صورت داوطلبانه در اکثر مأموریت‌های امدادونجات استان حاضر است. به گفته او افزایش حوادث کوهستان در ٦ ماه اول امسال در این استان بسیار مشهود بوده است: «در روزهای پایانی هفته که گردشگران به این مناطق مراجعه می‌کنند، گاه در یک روز امدادگران سه تا چهار عملیات را پشتیبانی می‌کنند. برای نمونه روز دوم مهر امسال تیم امداد کوهستان ما سه عملیات نجات را در ارتفاعات قلعه‌بزی و شاهکوو پوشش دادند که هر کدام از این عملیات‌ها ٧ ساعت زمان برد.»

تصادفات جاده‌ای در صدر مأموریت‌های گلستانی‌ها

حوزه امدادونجات در استان گلستان هم امسال رتبه سوم عملیات امدادی را از آن خود کرده است. البته به گفته «حسن ملک» معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان گلستان این استان در بخش پاسخگویی به تصادفات و ترافیک جاده‌ای رتبه نخست را در ٦ ماهه اول در بین استان‌های کشور کسب کرده و در بخش امدادرسانی به حوادث در جایگاه سوم ایستاده است: «در ٦ ماهه اول امسال ٩٢٩ حادثه را امدادرسانی کردیم که در این حوادث ٣٠٣٩ نفر متأسفانه آسیب دیده بودند و ١٦٠٨ نفر مصدومانی بودند که از خدمات امدادرسانی نجاتگران بهره‌مند شدند.»

حوادث جاده‌ای در استان گلستان بیشترین حجم حوادث را به خود اختصاص داده است. ملک می‌گوید: «از ٩٢٩ حادثه‌ای که نجاتگران ما برای کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان در صحنه حاضر شدند ٦٩٧ تصادفات جاده‌ای، ٩ مورد حادثه آتش‌سوزی، چهار مورد برف و کولاک و باقی حوادث کوهستان بوده است.»

در استان گلستان ١٦ پایگاه امدادونجات فعال است که از این تعداد ١٢ پایگاه را پایگاه امدادونجات جاده‌ای و چهار پایگاه را پایگاه امدادونجات کوهستان تشکیل می‌دهد. علاوه بر این یک پایگاه امداد هوایی، یک پایگاه تیم واکنش سریع و یک پایگاه آنست هم در استان فعال است و به صورت شبانه‌روزی ١٠٦ نفر از نجاتگران در این پایگاه‌ها مشغول خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان هستند.

رشد ١١ درصدی مأموریت‌های ترافیکی و جاده‌ای در سال ١٤٠٠

«محمدحسن قوسیان‌مقدم» دبیرکل جمعیت هلال‌احمر درخصوص خدمات و مأموریت‌های امدادونجات در سطح کشور در پنج ماه امسال گفت: «بیشتر مأموریت‌های امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در پنج ماه امسال در استان مازندران با انجام ١٤٤٦ مأموریت صورت گرفت که در مجموع بیش از ١١درصد مأموریت‌های هلال‌احمر را به خود اختصاص داد.»

او با بیان اینکه مجموع مأموریت‌های امدادونجات هلال‌احمر نسبت به سال گذشته رشد ٦,٢درصدی داشته است، گفت: «در این میان بیشترین امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر به حوادث جاده‌ای بود که بیشترین آن در استان اصفهان با ٦٣٦ مأموریت بود که ٨.٤درصد از کل مأموریت‌های ترافیکی را به خود اختصاص داد و در رده‌های بعدی نیز استان‌های مازندران و گلستان به ترتیب با ٦٠١ و ٥٩٩ مأموریت قرار داشتند. در مجموع مأموریت‌های جاده‌ای و ترافیکی هلال‌احمر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١١درصد رشد داشت.»

قوسیان‌مقدم درخصوص عملیات‌های نجات فنی جمعیت هلال‌احمر گفت: «ما در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، در رهاسازی مصدومان ٣٣درصد رشد داشتیم و عملیات‌های فنی نیز ١٠,٥درصد بیشتر شده است. استان کرمان با ١١٦ عملیات نجات فنی و اختصاص ١٣درصد از کل عملیات نجات فنی در صدر هلال‌احمرهای استانی قرار دارد و در رده‌های بعدی نیز استان قزوین و استان فارس با ٧٩ و ٧٣ عملیات نجات فنی قرار دارند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha