به دنبال برگزاری تجمعات صنفی معلمان، شماری از مدارس در شیراز به حال تعطیلی در آمد و كلاس‌ها در آغاز سال تحصیلی جدید برگزار نشد.

ادامه اعتراض معلمان /۹۹ درصد معلمان زیر خط فقر هستند

سلامت نیوز: به دنبال برگزاری تجمعات صنفی معلمان، شماری از مدارس در شیراز به حال تعطیلی در آمد و كلاس‌ها در آغاز سال تحصیلی جدید برگزار نشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، تعطیلی كلاس‌ها در برخی مدارس شیراز تا پایان هفته جاری ادامه دارد. معلمان خواهان تصویب و اجرای لایحه رتبه‌بندی هستند، لایحه‌‌ای كه می‌گوید حقوق معلمان باید دست‌كم ۸۰ درصد حقوق استادان دانشگاه‌ها باشد. لایحه رتبه‌بندی معلمان اسفند ۱۳۹۹ به مجلس ارایه شد و كلیات آن ۱۸ خرداد امسال به تصویب رسید اما جزییات این لایحه هنوز تصویب نشده است. بر اساس این لایحه معلمان در ۵ گروه با نام‌های معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم رتبه‌بندی می‌شوند و حقوق‌شان نیز در هر حال نباید كمتر از ۸۰ درصد حقوق استادان دانشگاه باشد.


نگرانی از  اجرا  نشدن رتبه‌بندی معلمان
مزبان حبیبی، یكی از معلمان در شیراز در خصوص تجمعات صنفی اخیر به «اعتماد» گفت: «در پی تلاش‌های چند سال اخیر فرهنگیان در مورد اجرای تبصره یك ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات كشوری در مورد تكلیف دولت در ایجاد سازوكاری مناسب جهت پرداخت حقوق‌های مشابه به مشاغل در شرایط مشابه و همچنین اجرای تبصره سه ماده ۲۹ قانون برنامه توسعه ششم مبنی بر تصویب و اجرای رتبه‌بندی معلمان و در نهایت اجرای راهكار ۱۲ از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، متاسفانه پس از ۱۴ سال تعلل و كارشكنی، در اسفند ۱۳۹۹ لایحه موسوم به رتبه‌بندی معلمان از طرف دولت به مجلس ارسال و اعلام وصول شد و باز هم شوربختانه، تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان چنان مشمول مرور زمان شده كه بیم آن می‌رود اجرای آن به عمر برنامه توسعه ششم هم نرسد و به همین دلیل و دلایل دیگر معلمان را به اجبار وادار به واكنش كرده  است.»


بدعهدی دولت  و  مجلس برای  اجرای  رتبه‌بندی   معلمان
حبیبی در ادامه صحبت‌هایش در مورد دلایل اعتراض‌های معلمان از پیش از شروع سال تحصیلی افزود: «تجمع‌های مكرر معلمان از اوایل شهریور امسال یكی از واكنش‌های فرهنگیان به بدعهدی‌های گذشته دولت و مجلس در اجرای رتبه‌بندی معلمان است و فرهنگیان تا قبل از اجرای این رتبه‌بندی نمی‌توانند به آنها اعتماد كنند و لذا انتظار داریم برای بازگشت آرامش نسبی به حوزه آموزش، نسبت به تصویب و اجرای سریع لایحه رتبه‌بندی معلمان اقدام شود.» این دبیر گفت: «خواسته‌های اصلی معلمان در اولویت اول، تصویب و اجرای رتبه‌بندی معلمان در سریع‌ترین زمان ممكن و نهایتا تا آخر شهریورماه بوده كه محقق  نشد.»


عرصه  بر  معلمان  تنگ  شده
به گفته مزبان حبیبی، انباشت مطالبات معوق معلمان و تاخیرهای چند ده ساله در پرداخت آنها و عدم اجرای قوانین مربوط به افزایش سطح معیشت و حقوق آنها، چنان عرصه را بر این قشر تنگ كرده كه برخلاف میل مجبور  به تجمع‌های  اعتراضی   شده‌اند.
او از پرداخت «سرانه دانش‌آموزی به مدارس كه مدیران را ناچار نكند از اولیا پول دریافت كنند، مطالبات معوق از جمله پاداش بازنشستگی، پرداخت حق‌التدریس‌ها، حق‌الزحمه برگزاری امتحانات نهایی كه چندین دوره پرداخت نشده، حق‌الزحمه تصحیح اوراق كه چندین دوره پرداخت نشده، حق ماموریت معلمان، كمك هزینه ازدواج فرزندان معلمان، حق سفر معلمان، اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی برای رایگان بودن تحصیل، پاداش معلمان بازنشسته در استان فارس و...» به  عنوان  دیگر خواسته‌های معلمان  نام   برد.


معلمان  به  اجرا  نشدن   قانون  معترض  هستند
غفار جلالی، دبیر ریاضی نیز در خصوص دلیل تجمعات صنفی اخیر معلمان در شیراز به «اعتماد» گفت: «تجمعات به دلیل بدقولی نمایندگان مجلس و دولت در اجرای رتبه‌بندی معلمان بوده است.» حرف‌های او هم اشاره به وعده‌های عملی نشده دارد. او توضیح داد: «با توجه به اینكه در ماده ۶۳ برنامه ۵ ساله ششم توسعه كه امسال آخرین سال اجرای آن است، مصوب شده كه رتبه‌بندی معلمان صورت بگیرد و حقوق معلمان با حقوق اساتید دانشگاه همسان‌سازی شود و در هیچ یك از موارد معلمان كمتر از ۸۰ درصد حقوق اساتید دانشگاه دریافت نكنند اما متاسفانه این قانون اجرا نشده و معلمان نسبت به این مساله معترض هستند. اعتراض بعدی معلمان درخواست برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین است. معلمان بازنشسته امروزه در وضعیت معیشتی بدی به سر می‌برند، مطالبه دیگر معلمان به رسمیت شناختن اعتراضات‌شان است، متاسفانه اعتراضات به رسمیت شناخته نمی‌شود و معلمان هزینه می‌دهند.» اما گذشته از مساله بر زمین مانده لایحه رتبه‌بندی، حالا در این یك سال و نیم كرونا نارضایتی‌های دیگری هم بر مطالبات قبلی انباشته شده است: «معلمان می‌گویند ما نمی‌توانیم از لپ‌تاپ و گوشی شخصی خود برای تدریس مجازی استفاده كنیم و دولت موظف است امكانات در اختیار ما قرار دهد تا ما در مدارس حاضر شویم  و  به صورت  مجازی  تدریس كنیم.»


۹۹  درصد  معلمان  زیر خط   فقر  هستند
غفار جلالی در پایان سخنانش گفت: «ماده ۱۲۵ قانون خدمات كشوری می‌گوید كه حقوق كارمندان دولت هر ساله باید بر اساس نرخ تورم افزایش پیدا كند با این حال در سه سال گذشته، ۲۵ درصد، ۱۵ درصد و ۱۰ درصد و در مجموع ۵۰ درصد، حقوق كارمندان دولت افزایش داشته اما تورم در كشور بیش از چند صد درصد است و با افزایش نرخ تورم، وضعیت معیشتی فرهنگیان در سطح بسیار پایینی قرار گرفته. مركز آمار ایران خط فقر را ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان می‌داند اما معلمانی داریم كه چهار تا پنج میلیون و به‌طور میانگین شش تا هفت میلیون تومان دریافت می‌كنند. جز مسوولان رده بالا، به‌طور كل ۹۹ درصد همكاران  فرهنگی ما زیر خط  فقر به  سر می‌برند.»


وعده‌ای  برای  رسیدگی به مطالبات  معلمان
به دنبال تجمعات صنفی معلمان در شهرهای مختلف، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی وعده داده كه لایحه رتبه‌بندی معلمان این هفته در مجلس بررسی خواهد شد؛ وعده‌ای كه باید منتظر ماند و دید به سرانجام  وعده‌های پیشین تبدیل می‌شود یا  اینكه  معلمان را  به  خواسته‌های‌شان  می‌رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha