کم‌کاری تیروئید اختلالی است که در آن غده تیروئید ضعیف شده و کمتر هورمون تولید می‌کند. به همین دلیل، افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید‌ هستند متابولیسم تند و مناسبی ندارند. البته این تغییر در فعالیت هورمونی که مسئول تنظیم سوخت و ساز، واکنش‌های عصبی و جریان خون در بدن است، علائمی ایجاد می‌کند.

اگر کم‌کاری تیروئید دارید با این مواد غذایی سوخت و سازتان را بالا ببرید

سلامت نیوز: کم‌کاری تیروئید اختلالی است که در آن غده تیروئید ضعیف شده و کمتر هورمون تولید می‌کند. به همین دلیل، افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید‌ هستند متابولیسم تند و مناسبی ندارند. البته این تغییر در فعالیت هورمونی که مسئول تنظیم سوخت و ساز، واکنش‌های عصبی و جریان خون در بدن است، علائمی ایجاد می‌کند.

مواد غذایی مناسب برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، کارشناسان ابتلا به کم‌کاری تیروئید را به رژیم غذایی نامناسب، قرار گرفتن در معرض سموم، استرس و دیگر عادت‌های بدی مربوط می‌دانند که بر سلامت عمومی اثر می‌گذارند.

علائم کم‌کاری تیروئید چیست؟
کسی که به کم‌کاری تیروئید دچار می‌شود به تدریج تغییراتی را در اثر این عدم تعادل هورمونی در بدن خود مشاهده خواهد کرد. شایع‌ترین علائم کم‌کاری تیروئید شامل موارد زیر می‌شود:
. نوسانات خلقی
. حساسیت به سرما
. افزایش وزن
. افسردگی و اضطراب
. پریودهای نامنظم یا سنگین
. مشکل در اجابت مزاج
. احساس خستگی یا ضعف
. خشکی پوست
. شکنندگی مو و ناخن
. ریزش موی زیاد

چگونه کم‌کاری تیروئید را درمان و سوخت و سازتان را افزایش دهید
یکی از راه‌های خوب رفع کم کاری تیروئید، کاهش علائم به وسیله‌ی یک سری از عادت‌ها جهت بالا بردن سوخت و ساز بدن است. مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی، مسئول تبدیل انرژی گرفته شده از غذا به سوخت مورد نیاز بدن هستند. این دسته از واکنش‌ها به عملکرد سیستم گوارش، سلامت قلب و عروق و خیلی دیگر از سیستم‌های بدن نیز مربوط می‌شوند.

سوخت و ساز بدن شما به راحتی می‌تواند تغییر کرده و از جهت کاهش وزن و بهبود سلامتی با نیازهای شما منطبق شود. یکی از راه‌های رسیدن به این موقعیت، افزایش مصرف غذاهای سالمی است که غنی از موادی هستند که عملکرد غده تیروئید را تقویت می‌کنند.
همچنین لازم است که بیشتر ورزش کنید و هر شب هفت تا هشت ساعت بدون وقفه بخوابید.

غذاهایی که به سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند
وقتی تشخیص داده شد کم‌کاری تیروئید دارید لازم است تغییراتی در رژیم غذایی‌تان ایجاد کنید تا دچار افزایش وزن و دیگر پیامدهای این عارضه نشوید.
غذاهایی که در ادامه نام می‌بریم همگی از جهت تقویت عملکرد تیروئید و بهبود عارضه‌ی کم کاری تیروئید مفید هستند:

غذاهایی که یُد زیاد دارند
یُد یک ماده مغذی لازم برای عملکرد تیروئید است. کمبود یُد می‌تواند به راحتی منجر به کم کاری تیروئید شود. مصرف یُد به کنترل اضطراب و مشکلات گوارشی مانند انگل، التهاب و بدهضمی کمک می‌کند. شما می‌توانید با مصرف غذاهای زیر یُد بدنتان را تامین کنید:
. غذاهای دریایی
. بلوبری
. ماست ساده
. لوبیا سفید
. توت فرنگی ارگانیک
. نمک
. لبنیات
. سیب‌زمینی‌ها
. مکمل‌ها

روغن نارگیل
روغن نارگیل می‌تواند سوخت و ساز بدن را سرعت دهد و تولید هورمون‌های تیروئید را بیشتر کند. خاصیت آنتی‌بیوتیکی و ضدقارچی روغن نارگیل به مبارزه با باکتری‌هایی مانند هلیکوباکترپیلوری و قارچ‌هایی مانند کاندیدا کمک می‌کند؛ اما مهم است که روغن نارگیل صد در صد ارگانیک تهیه کنید که هیچ فرآوری روی آن انجام نشده باشد. هر روز یک قاشق مرباخوری روغن نارگیل بخورید و کم کم این مقدار را به یک قاشق غذاخوری در روز افزایش دهید.

ویتامین‌های B
همه‌ی ویتامین‌های گروه B برای حفظ سلامت غده تیروئید لازم‌اند اما هر یک از آن‌ها یک نقش مهم مربوط به خود دارند:
. تیامین یا ویتامین B1 در صورتی که پُرکاری تیروئید دارید مهم است.
. ریبوفلاوین یا ویتامین B2 برای تولید هورمون‌های تیروئید مهم است.
. نیاسین یا ویتامین B3 برای عملکرد درست تمام سلول‌ها و غدد بدن لازم است.
. پیریدوکسین یا ویتامین B6 برای بدن لازم است؛ زیرا تیروئید بدون آن نمی‌تواند یُد را به طور موثر پردازش کند.
. کوبالامین یا ویتامین B12 در صورتی که کم‌کاری تیروئید داشته باشید جذب نمی‌شود و این یک مسئله است؛ زیرا کمبود ویتامین B12 ریسک بیماری‌های نورولوژیکی را افزایش می‌دهد.

ویتامین D
کمبود ویتامین D‌ می‌تواند موجب انواع اختلالات خودایمنی شود از جملع مشکلات تیروئید.
شما می‌توانید با کمک مکمل‌ها یا با هر روز چند دقیقه قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید ویتامین D‌ بدن خود را تامین نمایید.

زینک (روی)
هم کم‌کاری تیروئید و هم پُرکاری تیروئید می‌توانند ناشی از کمبود زینک در بدن باشند. این ماده معدنی، واکنش سیستم ایمنی را افزایش داده و ضمنا به کاهش وزنتان کمک می‌کند.

مس
مس به تعادل هورمون‌های تیروئید و کاهش علائمی مانند کاهش گلبول‌های قرمز خون، ضعیف شدن پوست و مشکلات ناخن و مو کمک می‌کند. یک منبع خوب مس، کلروفیل است که در سبزیجات سبز و مکمل‌ها وجود دارد.

روغن ماهی
روغن ماهی می‌تواند به افزایش جذب هورمون‌های تیروئید کمک کند. روغن ماهی دارای اسیدهای چرب امگا 3 است که التهاب را کاهش داده و برای سلامت قلب و عروق مفید است.

فیبر
غذاهایی که سرشار از فیبر هستند می‌توانند جلوی افزایش وزن را بگیرند و سطح قند خون را کاهش دهند. مصرف فیبر به بهبود عملکرد گوارش کمک می‌کند، اشتها را کنترل می‌کند و کلسترول بالا را تنظیم می‌نماید. اگر تردید دارید که دچار کم‌کاری تیروئید هستید، بهتر است جهت تشخیص درست به پزشک مراجعه کنید.
غذاهایی که از آن‌ها نام بردیم فقط تکمیلی برای یک رژیم غذایی سالم‌اند و لازم است تمام انتخاب‌های غذایی‌تان هوشمندانه و درست باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha