آتش بار دیگر شبه جزیره میانکاله را درگیر کرد؛ اینبار " کانال خزینی" در محدوده جغرافیایی گلستان و شبه جزیره "آشوراده" محل رخداد آتش سوزی بود. این چندمین بار در تابستان امسال است که آتش سوزی های گسترده در "پناهگاه حیات وحش میانکاله" رخ می دهد.

فیلم/ آتش سوزی پناهگاه حیات وحش میانکاله در محدوده "کانال خوزینی"

سلامت نیوز: آتش بار دیگر شبه جزیره میانکاله را درگیر کرد؛ اینبار " کانال خزینی" در محدوده جغرافیایی گلستان و شبه جزیره "آشوراده" محل رخداد آتش سوزی بود. این چندمین بار در تابستان امسال است که آتش سوزی های گسترده در "پناهگاه حیات وحش میانکاله" رخ می دهد.

 

به گزارش سلامت نیوز، محمدرضا کنعانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در اینباره به سلامت نیوز گفت:« به محض اطلاع از آغاز آتش سوزی در کانال خزینی، اقدام به اعزام نیرو از استان گلستان انجام شد.»

 

او با تاکید بر اینکه هماهنگی برای اعزام بالگرد نیز انجام شده است گفت:«  ۵۰۰ متر خط آتش در این منطقه داریم که در محدوده جغرافیایی گلستان قرار دارد؛ اما تحت مدیریت محیط زیست مازندران است.»

 

به گفته کنعانی پوشش گیاهی منطقه فوق، "سازیل" و "انار ترش" است که بخشی از آن در اثر آتش سوزی از بین رفته است.  

پناهگاه حیات وحش میانکاله در ۴۰ کیلومتری شرق شهر ساری مرکز استان مازندران و در حاشیه ساحل خزر در شمال شهرستان بهشهر قرار دارد. این منطقه حفاظتی در حال حاضر ۶۸ هزار هکتار مساحت داشته و از استان مازندران تا استان گلستان گسترده است.

 

برخی آگاهان و کنشگران معتقدند آتش سوزی های مناطق حفاظتی از جمله "پناهگاه حیات وحش میانکاله" عمدی بوده و به دلیل کشمکش ها و اختلاف ها بین جوامع محلی، شکارچیان و محیط زیست ایجاد می شود.

 

 به نظر می رسد اگر طرح های مدیریت مناطق بر پایه "مشارکت جوامع بومی" صورت نگیرد خسارت های ناشی از آن در درجه اول، دامن این مناطق طبیعی و اکوسیستم ها را خواهد گرفت. بر همین اساس جهان سال هاست بر "مدیریت مشارکتی" تاکید داشته و این مدل، امروزه الگوی حفاظت در اغلب کشورهای توسعه یافته است و نتایج قابل توجه و مقبولی را برای این مناطق به ارمغان آورده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha