سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 31833
 سلامت نیوز : معاون سازمان غذا و دارو گفت: تدوین فهرست غذاهای سالم با نهایی شدن فهرست مواد غذایی گوشتی و لبنی سالم در وزارت بهداشت آغاز شد كه تا 2 ماه آینده با تصویب شورای عالی سلامت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

بهروز جنت در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: مطابق قانون برنامه توسعه پنجم وزارت بهداشت ملزم شده است تا فهرست مواد و فرآورده‌های غذایی سالم، ایمن و سبد غذایی مطلوب را برای گروه‌های سنی مختلف تدوین و اعلام كند، جلسات اجرای این مصوبه قانونی با همكاری سازمان غذا و دارو و دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت شروع شده است و مسیر خود را طی می‌كند.

وی ادامه داد: تدوین فهرست غذاهای سالم و ایمن در وزارت بهداشت آغاز شده و به صورت مرحله به مرحله اعلام می‌شود، اكنون فهرست فرآورده‌های گوشتی- پروتئینی و لبنی سالم و ایمن تهیه شده كه در جلسه آینده شورای عالی سلامت و امنیت غذایی كه با حضور رئیس جمهوری یا معاون اول وی و تعدادی از وزرا تا 2 ماه آینده تشكیل می‌شود، تصویب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

وی گفت: با توجه به گستردگی مواد غذایی این كار به صورت مرحله‌ای با همكاری وزارت جهاد كشاورزی و وزارت صنعت و تجارت با توجه به نیاز خانواده‌ها انجام می‌شود و ممكن است تهیه فهرست همه گروه‌های غذایی سالم چند سال طول بكشد.

وی افزود: برای شناسایی یك محصول و فرآورده غذایی كشاورزی و دامی سالم باید كل پروسه تهیه تا مصرف آن از مرزعه تا سلول مورد بررسی قرار گیرد و در مورد محصولات كشاورزی همه مراحل از كاشت، داشت، برداشت، حمل و نقل، فرآوری، بسته بندی، نگهداری، توزیع و مصرف باید بر اساس اصول بهینه و استاندارد انجام شود، محصولاتی كه این چرخه سالم را پشت سر بگذارند، محصول سالم و مورد تأیید وزارت بهداشت خواهند بود.

جنت ادامه داد: یكی از عوامل مهم سالم بودن محصولات غذایی كشاورزی، مصرف صحیح سموم آفات نباتی به میزان مجاز و از نوع مجاز است كه وزارت بهداشت این موضوع را نیز در تعریف مواد غذایی سالم لحاظ می‌كند.

وی گفت: بر این اساس سند ملی مواد گوشتی و لبنی سالم تا 2 ماه آینده در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به تصویب می‌رسد و بعد از آن تدوین سند ملی مواد غذایی سالم برای گروه‌های دیگر از مواد غذایی دنبال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha