مطالعه نشان می‌دهد که اسپری بینی استروئیدی ممکن است به بهبود بیماران کرونایی در حالت شدید کمک کند.

تاثیر قابل توجه استفاده از اسپری بینی بر بهبود بیماران کرونایی بدحال

سلامت نیوز:مطالعه نشان می‌دهد که اسپری بینی استروئیدی ممکن است به بهبود بیماران کرونایی در حالت شدید کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال اکسپرس، یک مطالعه اخیر کلینیک کلیولند نشان داد بیمارانی که به طور مرتب از اسپری بینی استروئیدی استفاده می‌کنند، کمتر در معرض بیماری شدید ناشی از کووید-۱۹ قرار می‌گیرند و۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر در معرض خطر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و مرگ و میر قرار دارند. این مطالعه در مجله Allergy and Clinical Immunology: In Practice منتشر شد.


بر اساس این مطالعه بیمارانی که قبل از ابتلا به بیماری کووید -۱۹ از کورتیکواستروئید‌های داخل بینی استفاده می‌کردند، ۲۲ ٪ کمتر در بیمارستان، ۲۳ ٪ کمتر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده و ۲۴ ٪ کمتر در مقایسه با بیمارانی که در بیمارستان بستری بودند، بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست می‌دادند.


یافته‌های این مطالعه، بیمارانی را که به صورت مزمن از کورتیکواستروئید‌های داخل بینی استفاده می‌کنند، تشویق می‌کند تا در صورت لزوم این کار را ادامه دهند، اما نشان نمی‌دهد که استفاده از کورتیکواستروئید‌های داخل بینی برای درمان است یا پیشگیری از کووید-۱۹. نظریه پشت این مطالعه که بر اساس گزارش‌هایی مبنی بر اینکه کورتیکواستروئید داخل بینی در شرایط آزمایشگاهی (در آزمایشگاه)، گیرنده پروتئین ACE۲ را کاهش می‌دهد، باعث می‌شود ویروس سارس-کوو-۲ که باعث کووید-۱۹ می‌شود وارد سلول‌ها شده و بیماری را گسترش دهد.


کورتیکواستروئید‌های داخل بینی اسپری‌های بینی در خانواده دارو‌های استروئیدی هستند. این دارو‌ها برای تسکین گرفتگی بینی، سوزش، حساسیت و سایر مشکلات بینی به بینی اسپری یا استنشاق می‌شوند. آن‌ها را می‌توان بدون نسخه خریداری یا تجویز کرد. تا به امروز نقش دقیق کورتیکواستروئید‌های داخل بینی در کاهش شدت عفونت کووید-۱۹ مشخص نشده است. با این حال بر اساس یافته‌های مطالعه و این واقعیت که بیان ACE۲ در مخاط بینی بیشتر است، می‌توان فرض کرد که با سرکوب بار ویروسی و بیان گیرنده در بینی، استفاده از کورتیکواستروئید‌های داخل بینی می‌تواند در برابر بیماری‌های شدید موثر باشد. برای تایید این یافته‌ها به مطالعات بیشتری نیاز است.


دکتر زین می‌گوید: این مطالعه اهمیت بینی را در عفونت کووید-۱۹ نشان می‌دهد. بینی، در این مورد، دروازه ورود به بدن ماست و به ویروس اجازه ورود و تکثیر در داخل را می‌دهد. استفاده از کورتیکواستروئید‌های داخل بینی ممکن است به اختلال در این دروازه کمک کند. یافته‌های ما به ویژه قابل توجه است، زیرا کاهش بستری شدن در بیمارستان بر اثر کووید-۱۹، بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و مرگ و میر می‌تواند فشار سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی با منابع محدود در سراسر جهان را کاهش دهد، به ویژه در کشور‌های در حال توسعه که دسترسی محدودی به واکسن‌ و جهش‌هایی در ویروس وجود دارد.

ترجمه از باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha