پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 318401

محققان دریافتند که مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات برای تضمین سلامت بدن موثر است.

نیاز بدن به میوه و سبزیجات چقدر است؟

سلامت نیوز:محققان دریافتند که مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات برای تضمین سلامت بدن موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، تحلیلی از متخصصان این دانشگاه نشان می‌دهد که در مجموع مصرف روزانه پنج وعده میوه و سبزیجات برای سلامتی بیشترین مزایا را در پی دارد.


به گزارش  پایگاه خبری دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارددر تحقیق آنها که در مجله "Circulation" منتشرشده، اطلاعات مربوط به سلامت و رژیم غذایی حدود دو میلیون نفر در سراسر جهان را تا ۳۰ سال پیگیری کرده است؛ این نتایج نشان داد، در مقایسه با افرادی که فقط دو وعده میوه یا سبزیجات در روز مصرف می‌کنند، در ،افرادی که پنج وعده از این اقلام غذایی می‌خورند:


خطر مرگ به هر دلیلی ۱۳ درصد کمتر استخطر مرگ ناشی از بیماری قلبی یا سکته مغزی ۱۲ درصد کمتر استخطر مرگ ناشی از سرطان ۱۰ درصد کمتر استخطر مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی ۳۵ درصد کاهش می‌یابدبه‌ گفته دکتر دانیل وانگ، نویسنده اصلی این مطالعه و محقق دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، میوه‌ها و سبزیجات منابع اصلی چندین ماده مغذی هستند که با سلامتی، به‌ویژه سلامت قلب‌ و‌ عروق خونی مرتبط هستند: پتاسیم، منیزیم، فیبر و پلی‌فنول [ترکیبات گیاهی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی].


به‌ گفته محققان در بهترین حالت، افراد باید روزانه دو وعده میوه به‌اضافه سه وعده سبزیجات مصرف کنند.
بیشترین مزایای سلامتی ناشی از خوردن سبزیجات تیره‌رنگ (کلم‌پیچ، اسفناج) و میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین C و بتا‌کاروتن (مرکبات، توت‌ها، هویج) است. ویتامین C و بتاکاروتن آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشند.


جالب اینجاست که بر اساس نتایج این مطالعه، خوردن بیش از پنج وعده میوه یا سبزیجات در روز فایده بیشتری در کاهش خطر مرگ ندارد. دکتر وانگ تاکید می‌کند که اگر در طول یک روز دسترسی به میوه و سبزیجات ندارید، می‌توانید در روزهای دیگر کمی بیشتر از حد معمول بخورید تا میانگین مصرف این مواد را در هفته افزایش دهید.


برای این کار نیازی به ایجاد تغییرات اساسی در وعده‌های غذایی معمولی خود ندارید: به‌عنوان مثال، صبحانه شما می‌تواند یک کاسه غلات با مقداری بلوبری، یا شاید تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی پخته، پیاز و اسفناج باشد؛ ناهار می‌تواند یک وعده سالاد با میوه‌ها و سبزیجات مورد علاقه شما باشد (شاید سالاد کلم پیچ و اسفناج با تکه‌های گریپ فروت، فلفل قرمز، هویج)، یک فنجان ماست با توت‌ فرنگی یا یک اسموتی با کلم‌پیچ و انبه.


در وعده شام، سبزیجاتی مانند بروکلی بخارپز یا کدو زرد و کدو سبز بخورید. اگر فرصتی برای خوردن سبزیجات کافی در طول روز نداشتید، برای وعده شام یک سالاد در حجم زیاد با مقدار زیادی سبزیجات رنگارنگ و مقداری پروتئین مانند مرغ کبابی یا ماهی تهیه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha