عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی گفت: هیچ یک از توصیه های طب ایرانی نمی تواند جایگزین واکسیناسیون شود.

توصیه های طب ایرانی نمی تواند جایگزین واکسن شود

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی گفت: هیچ یک از توصیه های طب ایرانی نمی تواند جایگزین واکسیناسیون شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مرتضی مجاهدی اظهار داشت: برخی از نظرات و پیشنهادات نسنجیده‌ای در خصوص پیشگیری از ابتلاء به کووید ۱۹ توسط افرادی و با نام طب سنتی یا ایرانی ارائه می‌شود اما طب ایرانی کمک‌های خوبی در زمینه پیشگیری از این بیماری از جمله توصیه‌های حفظ سلامتی عمومی دارد که عموماً با مستندات علمی تأیید می‌شود و به کاهش میزان ابتلاء و عوارض بیماری کرونا کمک می‌کند.

وی افزود: متأسفانه برخی افراد به نام طب ایرانی، ادعاهایی را مطرح و اظهارنظر می‌کنند که از نظر علمی، جایگاهی ندارد و قصد آنها بیشتر مطرح کردن نام و سلایق شخصی شأن است که با توجه به اقبال مردم به طب سنتی ایرانی، پشت تریبون‌هایی مثل طب سنتی خودشان را قرار می‌دهند و مطالب گاهاً نادرست شأن را به نام طب سنتی ایرانی به جامعه منتقل می‌کنند تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مجاهدی یادآور شد: افرادی که جریانات مخالفت با واکسن را مدیریت و هدایت می‌کنند، عموماً سطح دانش سلامت و پزشکی اندکی دارند و هدف آنها بیشتر جریان سازی های اجتماعی و مطرح شدن خودشان است. مطالبی که در مخالفت با واکسیناسیون گفته می‌شود، پشتوانه علمی ندارد.

این متخصص طب ایرانی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی افراد موجی از هراس علیه واکسیناسیون را در بین مردم با هدف سو استفاده از افکار عمومی و اهداف شخصی یا کاسب کارانه رواج می‌دهند. جنبش‌ها و جریانات ضد واکسن در بسیاری از کشورهای جهان فعال هستند اما شدت فعالیت آنها در کشورهای مختلف، متفاوت است.

مسئول مرکز تحقیقات طب ایرانی و تاریخ علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: نتایج حاصل از واکسیناسیون، بهترین عامل برای مقابله با شبهه افکنی ها در مورد واکسن است. مطالب علمی که منتشر شده یا می‌شود، می‌تواند مستندی برای تأثیرگذاری واکسیناسیون در کشورهای مختلف باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر واکسیناسیون، مهم‌ترین عامل پیشگیری از مرگ و میر بیماران و عوارض ناشی از کرونا است و در آینده نیز افرادی که واکسینه شده اند حتی با تسلط جهش‌های جدید ویروس، کمتر دچار مرگ و میر و عوارض شدید بیماری، خواهند شد.

عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل تاکید کرد: واکسیناسیون، آسیب‌های وارد شده از سوی کرونا به زندگی در ابعاد مختلف از جمله حوزه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و اقتصادی را به شدت کاهش می‌دهد.

مجاهدی افزود: خوشبختانه در کشور ما، به رغم شبهه افکنی ها در مورد واکسن و فعالیت‌های زیاد جنبش‌های ضد واکسن، درصد زیادی از مردم از واکسیناسیون عمومی علیه کرونا استقبال کرده و می‌کنند. با توسعه واکسیناسیون، حجم زیادی از ابتلاء به کووید ۱۹، مرگ و میر و عوارض ناشی از این بیماری کاهش پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha