چرا برخی افراد با توجه به مشاهده خطرات ناشی از ابتلا به کووید ۱۹، از تزریق واکسن کرونا امتناع می‌کنند؟

چرا عده‌ای مرگ و میر کرونا را می‌بینند ولی واکسن نمی‌زنند؟

سلامت نیوز: چرا برخی افراد با توجه به مشاهده خطرات ناشی از ابتلا به کووید ۱۹، از تزریق واکسن کرونا امتناع می‌کنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، "نازنین آهنگری"، دکتر روان شناس درباره این‌که چرا برخی افراد با توجه به مشاهده خطرات ناشی از ابتلا به کووید ۱۹، از تزریق واکسن کرونا امتناع می‌کنند، بیان کرد: یکی از سو گیری‌ هایی که باعث می‌شود عقلانیت را در زمینه تزریق واکسن کرونا به کار نگیریم، سو گیری منفی نگری است. یعنی تمایل داریم به اطلاعات منفی بیش از حد توجه کنیم. در این شرایط افراد تمایل به منفی نگری دارند. زیرا این موضوع در برخی مواقع از انسان مراقبت می‌کند، به این معنی که اگر فرد می‌خواهد به جایی برود و احتمال خطر بدهد، همین فکر کردن به احتمال خطر می‌تواند آمادگی قبلی در فرد برای مواجهه با خطر ایجاد کند. بنابراین می‌توان عدم تمایل برخی افراد به واکسیناسیون کرونا را نوعی اجتناب از خطر محتمل دانست.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل این نوع رفتار اجتماعی، حفاظت از آزادی شخصی افراد است. در برخی جوامع، افراد از هر اختیاری برای انتخاب، حتی اگر به ضررشان باشد، استفاده کرده و با آن مخالفت می‌کنند تا در نهایت ادعا کنند که حرف آنها به کرسی نشسته است. این حفاظت از آزادی شخصی گاهی به ضرر مردم می‌شود، اما به آنها احساس کنترل شرایط را می‌دهد.

آهنگری گفت: یکی دیگر از دلایل این رفتار اجتماعی، متقاعد سازی است. یعنی گاهی مردم این طور نگاه می‌کنند که در این زمینه هم ممکن است متقاعد شویم و نمی‌خواهیم این اتفاق رخ بدهد.

اطلاع رسانی مناسب انجام شود

نکته قابل توجه دیگر در زمینه تشویق به واکسیناسیون، تبلیغات اجتماعی و تشویق است. بعد از آغاز اپیدمی کرونا، در جهان اعلام شد که این بیماری ناشناخته است و درمان و داروی قطعی ندارد. موضوعی که هنوز هم برقرار است و برای این بیماری داروی قطعی نداریم. سپس برای این بیماری واکسن تولید شد و برخی گفتند چطور ممکن است برای یک بیماری ناشناخته به این سرعت واکسن تولید شود.

بنابراین به نظر می‌رسد کارشناسان در نظام سلامت به اندازه کافی در زمینه آموزش مردم در زمینه این بیماری و سپس واکسیناسیون کرونا کار نکرده‌اند و این اطلاع رسانی مناسب با توجه به گستردگی بسترهای موجود در نظام سلامت، به درستی بهره برداری نشده تا از شدت بی اعتمادی جامعه نسبت به تزریق واکسن کم شود.اطلاعات ضد و نقیض در فضای مجازی نقش موثری در امتناع مردم از تزریق واکسن دارد و این در حالی است که اکثر مردم از قوه تجزیه و تحلیل این اطلاعات برخوردار نیستند.

آهنگری در این زمینه اظهار کرد: اطلاعات ضد و نقیض در فضای مجازی نقش بسیار موثری در امتناع مردم از تزریق واکسن دارد و این در حالی است که اکثر مردم از قوه تجزیه و تحلیل این اطلاعات برخوردار نیستند و در نتیجه سو گیری منفی خواهند داشت تا خود را از خطر بیشتر محافظت کنند. آنچه مانع استقبال مردم از تزریق واکسن می‌شود، اطلاعات غیرعلمی است که تزریق واکسن کرونا را بد جلوه می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha