چند روز پیش رییس‌جمهوری با اشاره به نزدیک شدن آمار واکسیناسیون به حدنصاب ۷۰درصدی جمعیت هدف در جامعه، اعلام کرد که به جای اعمال محدودیت‌های جدید باید درباره رفع محدودیت‌ها برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود؛ این یعنی شمارش معکوس تا رها شدن از زندگی کرونایی آغاز شده است.

شرط و شروط برای زندگی غیر کرونایی

سلامت نیوز: چند روز پیش رییس‌جمهوری با اشاره به نزدیک شدن آمار واکسیناسیون به حدنصاب ۷۰درصدی جمعیت هدف در جامعه، اعلام کرد که به جای اعمال محدودیت‌های جدید باید درباره رفع محدودیت‌ها برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود؛ این یعنی شمارش معکوس تا رها شدن از زندگی کرونایی آغاز شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، اما نکته‌ای که در اظهارات رییس‌جمهور نیز وجود داشت این بود که نباید در اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی سستی صورت گیرد. مطابق با اعلام وزارت بهداشت؛ تا کنون ۳۹میلیون و ۴۱۸هزار و ۷۷۹نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۶میلیون و ۴۰۸هزار و ۴۹۶نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و این یعنی تا زمانی که جمعیت واکسینه‌شده کشور «تزریق دو دوز» به 70درصد نرسد، همچنان احتمال شیوع گسترده و حتی پیوند پیک پنجم کرونا به پیک ششم وجود دارد. به اضافه اینکه در واکسیناسیون 70 تا 75درصدی جمعیت نیز نیاز به نظارت شدید بر مبتلایان جدید برای جلوگیری از سرایت دوباره وجود دارد. البته آنطور که علیرضا خادمی، پزشک بیمارستان اکبر مشهد می‌گوید؛ برخی کشورها همچون چین به مرز واکسیناسیون 70درصدی هم نرسیده‌اند ولی برخی محدودیت‌ها لغو و مردم به زندگی عادی بازگشته‌اند. اما بازگشت به زندگی عادی با درصد پایین واکسیناسیون الزاماتی دارد که در گفت‌وگوی ما با این پزشک اپیدمیولوژیست می‌خوانید.

واکسیناسیون همگانی باید تا چه میزان جلو برود که بگوییم زنجیره انتقال ویروس قطع شده است و آماده برداشتن محدودیت‌های کرونایی هستیم؟
 به‌صورت اصولی باید 65 تا 70درصد جمعیت واکسینه شوند تا زنجیره بیماری قطع شود اما چین با واکسیناسیون 50درصد جمعیت و اعمال محدودیت‌های ویژه، نظارت و کنترل زنجیره بیماری را قطع کرد. درواقع در این پروسه صرفا ایمن بودن هر شخص مدنظر نیست، مهم، قطع شدن زنجیره است. بعد از آن شیوع در کشور به رنگ آبی درمی‌آید و اگر مورد جدیدی یافت شد باید به‌سرعت شناسایی و قرنطینه شود. نه‌فقط خود فرد بلکه تمام کسانی که با او در ارتباط بودند هم شامل این مساله می‌شوند. تمام کشورهای موفق در کنترل پاندمی به همین شکل عمل کردند. هزینه این اقدام بسیار کمتر از هزینه‌هایی است که بعد از شیوع گریبان‌گیر کشور می‌شود. برای این اقدام نیازمند راه‌اندازی پایگاه‌های بسیار هوشمند و هوشیاری هستیم که بیماران را شناسایی کرده و امکاناتی ازجمله کیت تشخیص در اختیارشان قرار داد. اما ازآنجایی‌که ممکن است سخت‌گیری‌ها در کشور ما همچون کشورهای دیگر نباشد، بهتر است تا 70درصد جمعیت واکسینه شوند و رنگ کرونایی کشور آبی شود و بعد محدودیت‌ها را بردارند. در این مدت نیز پروتکل‌ها باید به‌شدت رعایت شود ازجمله اینکه ورود مسافران خارجی به کشور زیر نظر گرفته شود تا وارد موج جدید نشویم زیرا با رعایت نصفه‌نیمه پروتکل‌ها و اعمال قرنطینه‌های بی‌سرانجام مرگ‌ومیر را افزایش خواهیم داد.
 هرچند قرنطینه در این مدت به‌درستی انجام نشده و برای مردم فرصت تعطیلات بوده و نه پیشگیری از بیماری اما قرنطینه نصف‌نیمه چگونه باعث افزایش مرگ‌ومیر می‌شود؟ با این پیش‌فرض که قرنطینه نصفه‌نیمه از اعمال نشدن هیچ قرنطینه‌ای بهتر است.


معتقدم در کشور ما ایمنی گله‌ای شکل گرفت. درواقع موج بیماری از سیستان‌وبلوچستان آغاز و تا شمال‌غربی کشور آمد. کشتار بسیار زیادی به همراه داشت اما سبب ایمنی مردم شد. دولت گذشته کشور را رها کرده بود؛ به‌نحوی‌که تمام مراکز باز بوده و روند فعالیت‌ها عادی بود و درنتیجه همین رهاشدگی برای مردم ایمنی به همراه آورد. هیچ کشوری همانند ما شیوع کرونا را مدیریت نکرد؛ اگر بنا به قرنطینه بود باید همانند چین، کشور در یک قرنطینه سفت‌وسخت فرومی‌رفت اما با قرنطینه نصفه‌نیمه که جلوی بیماری را نمی‌گیرند. چین بعد از قرنطینه سفت‌وسخت هم واکسیناسیون گسترده را آغاز کرد. ما باید همانند آفریقا و عراق عمل می‌کردیم که اساسا اجازه دادند تا ایمنی گله‌ای ایجاد شود. ما نه شبیه اروپا و چین بودیم و نه شبیه آفریقا و عراق. در کشور ما نسبت‌به سایر کشورها سویه‌های خطرناک کرونا بسیار جان گرفت و شیوع پیدا کرد و این به‌دلیل نوع مدیریت کرونایی بود. 19ماه است که به مردم می‌گوییم ماسک بزنید و در خانه بمانید اما قرنطینه هم درست اجرا نشد.


 با این اوصاف احساس می‌کنید اینکه گفته می‌شود از مدتی دیگر محدودیت‌های کرونایی برداشته می‌شود، زود نیست؟ با توجه به اینکه ایمنی زمانی ایجاد می‌شود که 70درصد جمعیت حتما دو دوز واکسن زده باشند نه یک دوز.
 نه زمان زودی نیست، اگر روند واکسیناسیون به همین سرعتی که طی می‌شود ادامه پیدا کند، پایگاه‌های هوشمند برای شناسایی مبتلایان جدید ایجاد کنیم و خدا کمک کند و سویه جدید وارد کشور نشود. اما بااین‌حال پیک پنجمی که گذراندیم بسیار سخت بوده و خود ایمنی زیادی ایجاد کرده است؛ البته بنده با واکسیناسیون گسترده در پیک نیز مخالف بودم؛ رویه‌ای که دولت گذشته پیش گرفته بود. زمانی که در پیک واکسیناسیون گسترده انجام می‌دهید خود باعث مرگ‌ومیر می‌شود؛ زیرا بسیاری کرونا داشته و واکسن زده‌اند یا بعد از تزریق مبتلا می‌شدند. اما درعین‌حال ازآنجایی‌که روند واکسیناسیون در گذشته کند بود برای جلوگیری از مرگ‌ومیر ابتلا چاره‌ای جز واکسیناسیون گسترده هم نیست.


پس اگر رعایت شود حتی با فرض لغو محدودیت‌ها تا چند هفته دیگر، پیک پنجم کرونا را به پیک ششم پیوند نخواهیم زد؟ یا ممکن است اتفاق بیفتد؟
 دو نظریه دراین‌باره وجود دارد؛ برخی می‌گویند ویروس بعدی بسیار شدیدتر است اما تعداد بیشتری می‌گویند بسیار ضعیف خواهد بود که احتمال وقوع این نظریه قوی‌تر است. امیدمان خیلی زیاد است که پیک شدید کرونایی که در پشت سر گذاشتیم و روند واکسیناسیون مناطق آبی خوبی در کشور داشته باشیم. امروز و فردا یک‌سوم کشور آبی خواهد شد. این خبر بسیار خبر خوبی است و پیک پنجم کرونا در حال خروج از کشور است. به‌شرط اینکه دولت حساسیت ویژه‌ای داشته باشد و در اختیار پایگاه‌ها کیت‌های تشخیص فراوان و به‌صورت رایگان قرار دهد. به این صورت هزینه‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند. درحال‌حاضر رمدسیور به مردم با قیمت 6میلیون تومان تزریق می‌کنیم در حالی می‌شود با در اختیار قرار دادن کیت‌های رایگان، حتی کیت‌های «رپید» زنجیره بیماری قطع و هزینه‌ها شدیدا کاهش پیدا ‌ کند. به محض اینکه نمونه مشکوک دیده شد با کیت شناسایی و فرد قرنطینه شود تا روند انتقال بیماری همانجا در نطفه خفه شود.

 پزشک اپیدمیولوژیست: دولت گذشته کشور را رها کرده بود؛ به‌نحوی‌که تمام مراکز باز بوده و روند فعالیت‌ها عادی بود و درنتیجه همین رهاشدگی برای مردم ایمنی به همراه آورد. هیچ کشوری همانند ما شیوع کرونا را مدیریت نکرد


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha