فلوشیپ آنژیوپلاسی و سکته‌های مغزی با اشاره به اینکه هر کدام از بیماری‌های اورژانسی مغز و اعصاب دارای یک زمان طلایی برای درمان هستند، تأکید کرد: اگر این زمان طلایی بگذرد، ممکن است درمان‌ها بی‌تأثیرتر شده و اثرات مخرب آن بر روی بیمار باقی بماند.

آشنایی با زمان طلایی درمان بیماری‌های اورژانسی مغز و اعصاب

سلامت نیوز:فلوشیپ آنژیوپلاسی و سکته‌های مغزی با اشاره به اینکه هر کدام از بیماری‌های اورژانسی مغز و اعصاب دارای یک زمان طلایی برای درمان هستند، تأکید کرد: اگر این زمان طلایی بگذرد، ممکن است درمان‌ها بی‌تأثیرتر شده و اثرات مخرب آن بر روی بیمار باقی بماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیدحسین آقامیری متخصص مغز و اعصاب در برنامه طبیب درباره بیماری‌های اورژانسی مغز و اعصاب گفت: شاید مهم‌ترین این اورژانس‌ها سکته مغزی باشد، اما بیماری‌های دیگری هم هستند که یک محدوده زمانی مشخص برای درمان آنها وجود دارد که اگر آن زمان بگذرد ممکن است درمان‌ها بی‌تأثیرتر شود و افراد هر چه زودتر مراجعه کنند درمان مؤثرتر خواهد شد، سکته مغزی بر اثر ایجاد لخته در یکی از عروق مغزی به وجود می‌آید و یک زمان طلایی برای از بین بردن آن وجود دارد.


وی در ادامه توضیح داد: یکی از آنها روش‌های دارویی است که از داروهای وریدی استفاده می‌شود و یا در مراکز پیشرفته‌تر روش‌های مکانیکی است که از طریق روش‌های آنژیوپلاسی لخته را خارج کنند. اگر در یک بازه زمانی 4، 5 تا 6 ساعته این اتفاق بیفتد، بیمار این شانس را دارد که 50 تا 100 درصد کارکردهای مغزی خودش را دوباره به دست بیاورد اگر این زمان بگذرد درمان‌های ما هم بی‌تأثیر خواهد بود و بیمار مجبور است که تا آخر عمر کم‌توان یا ناتوان باقی بماند.
این پزشک متخصص همچنین تصریح کرد: بنابراین اگر ما علامت‌های ساده سکته مغزی را بشناسیم و به محض بروز باید فورا با اورژانس تماس گرفته و اگر در جایی هستیم که اورژانس وجود ندارد، خودمان مبادرت کنیم به اینکه بیمار را به یک مرکز درمانی منتقل کنیم می‌توانیم و در این صورت می توانیم از اتفاقات بد بعدی پیشگیری کنیم.


بیماری که به طور ناگهانی دچار اختلال در حرکات صورت، اختلال در تکلم، ضعف در یک سمت بدن شده و یا احیانا به صورت ناگهانی علائمی مثل دوبینی، سرگیجه و عدم تعادل به ویژه در سن‌های بالا پیدا می‌کند دچار سکته مغزی شده و اگر در زمان مقرر به مرکز درمانی برسد احتمال درمان به روش‌های مختلف وجود دارد و اما اگر زمان طلایی بگذرد درمان ناامیدکننده خواهد بود. البته این اتفاق بیشتر در مسافرت‌ها پیش می‌آید که افراد با خود فکر می‌کنند باید بعد از برگشت به پزشک مراجعه کنند، درحالیکه همان جا باید فورا با اورژانس آن شهر تماس بگیرند.


آقامیری با اشاره به اینکه یک اتفاق بد دیگر عفونت‌های مغزی به نام مننژیت هستند که شروع آنها عموما با سردرد است، اظهار کرد: لذا کسی که سابقه سردرد ندارد، به تدریج دچار سردرد و تب می‌شود و احساس سفتی در گردن و علائم فشار مغز مثل تهوع پدید می‌آید، این چند علامت می‌تواند نشانه عفونت مغزی باشد، البته این عفونت هم در افرادی بروز پیدا می‌کند که زمینه‌ای داشته باشند مثل مشکلات نقص ایمنی و یا شکستگی در قاعده جمجمه، اما در افراد معمولی هم ممکن است بروز پیدا کند.


وی در ادامه تأکید کرد: اگر این را به حساب سردرد معمولی بگذاریم و از مُسکن‌های معمولی استفاده کنیم آن زمان طلایی که باید از داروهای ضدمیکروبی استفاه کنیم می گذرد. معمولا کسی که دچار عفونت مغزی می‌شود تا 48 ساعت باید تشخیص داده شود والا این عفونت فرد را دچار مشکلات بسیاری می‌کند، پس همراهی این علامت‌ها را جدی بگیرید.


این متخصص مغز و اعصاب همچنین به مشکل خونریزی مغزی اشاره و عنوان کرد: علت این بیماری وجود یک‌سری اختلالات عروقی است که تعدادی تاول معمولا به شکل مادرزادی با جدار خیلی نازک در عروق مغز وجود دارد و در یک لحظه‌ای یک پارگی در آن ایجاد شده و این پارگی ممکن است دو بار اتفاق بیفتد که پارگی دوم کشنده است و ما بین این دو اتفاق فرصت داریم تا آن را درمان کنیم، به سردردی که باعث این اتفاق می‌شود سردرد رعدآسا می‌گوئیم، در این بیماری فردی که سابقه‌ای از سردرد ندارد، در کسری از ثانیه دچار شدیدترین سردرد عمرش می‌شود یعنی احساس می‌کند چیزی در سرش منفجر می‌شود و حتی از خواب بیدار می‌شود، این سردردها ممکن است کاهش پیدا کند، اما افراد حتما باید سریعا مراجعه کنند و در همان 24 ساعت اول تحت درمان قرار بگیرند تا پارگی ترمیم شود.


آقامیری درباره دیگر بیماری‌های اورژانسی مغز گفت: برخی دوستانی که دچار صرع هستند ممکن است گاهی اوقات به تشنج استاتوس یا پی در پی دچار شوند و آن زمانی که بیمار دچار حرکت دست و پا نیست مغزش به طور خاموش در حال تشنج است، در این تشنج‌ها اگر داروهای ضدتشنج وریدی در همان ساعات اول تجویز نشود، به علت تشنج و نرسیدن اکسیژن به مغز ممکن است فرد دچار آسیب‌های غیر قابل برگشت شود و حتی اگر آسیب‌های جدی وارد نشود ممکن است فرد دچار کاهش توانایی‌های مغزی شود.


وی همچنین اشاره کرد: این بیماری‌ها باید در اسرع وقت درمان شوند والا ممکن است کشنده بوده یا با آسیب‌های غیرقبال برگشت همراه باشند؛ خوشبختانه این بیماری‌ها شایع نیستند و شایع‌ترین آنها سکته مغزی است. البته برخی هم به دنبال تب ممکن است دچار ضعف در اندام تحتانی شوند این هم ممکن است به دلیل ایجاد عفونت در نخاع باشد و اگر به موقع درمان نشود ممکن است افراد دچار فلج پا و بی‌اختیاری ادراری شوند.


فلوشیپ آنژیوپلاسی و سکته‌های مغزی در خصوص تزریق واکسن به افرادی که دچار مشکلات مغز و اعصاب هستند هم یادآور شد: برای اغلب افرادی که دچار مشکلات مغز و اعصاب هستند تزریق واکسن هیچ منعی ندارد، مگر آنها که دچار نقص ایمنی هستند مثلا برای بیماران ام اس ممکن است براساس نوع واکسن تأثیر واکسن کمتر باشد ولی منعی برای واکسن ندارند. 


وی درباره تفاوت فلج بلز با سکته مغزی نیز تصریح کرد: این فلج به دلیل اختلال در عصبی است که باعث حرکت خندیدن در صورت می‌شود گاهی به دلائلی این عصب یک طرفه از ناحیه گوش باعث یک فشار موضعی می‌شود و بیمار فقط دچار انحراف در صورت می‌شود و مشکلات دیگری ندارد و تفاوتش با سکته مغزی در همین است؛ البته ممکن است پلک بیمار هم دچار مشکل شده و نتواند پلک بزند و دچار ریزش اشک و خشکی چشم شود، لذا خبر خوب این است که این افراد حتی اگر درمان نشوند ظرف چهار تا شش هفته بهبود می‌یابند و این روند با دارو تسریع می‌شود.


آقامیری در پایان توضیح داد: کاری که باید کنیم این است که تا زمان بهبودی از چشم مراقبت کرده و قطره‌های ضد خشکی بریزند و در موقع خواب باید لای چشم پنبه گذاشته و بچسبانند، اغلب بعد از چند روز فیزیوتراپی بهبود می‌یابند و فقط ممکن است، پنج درصد افراد دوباره بهبود پیدا نکند که در این صورت از جراحان پلاستیک کمک گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha