روزی که ویروس کرونا نخستین قربانیانش را از میان شهروندان چینی انتخاب کرد کسی فکر نمی‌کرد موج‌های پی‌درپی این ویروس منحوس بتواند جان بسیاری را بگیرد و زندگی افراد را از نظر اقتصادی و اجتماعی تحت‌الشعاع قرار دهد، اما کرونا همچنان می‌تازد و کادر درمان لحظه‌ای برای مقابله با آن درنگ نمی‌کنند. این در حالی است که دانشمندان توانستند با معجزه واکسیناسیون تا حد زیادی از جهش‌های بعدی این ویروس جلوگیری کنند. حالا دیگر زمزمه عادی شدن زندگی به گوش می‌رسد؛ البته سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی تاثیر بسیار بالایی در کنترل ویروس کرونا داشته است. تاجایی که رییس‌جمهور بر واکسیناسیون زیر 12ساله‌ها پس از قطعیت علمی تاکید دارد و شتاب در واکسیناسیون دانش‌آموزان را ضروری می‌داند.

کودکان، آخرین گروه در انتظار واکسیناسیون

سلامت نیوز: روزی که ویروس کرونا نخستین قربانیانش را از میان شهروندان چینی انتخاب کرد کسی فکر نمی‌کرد موج‌های پی‌درپی این ویروس منحوس بتواند جان بسیاری را بگیرد و زندگی افراد را از نظر اقتصادی و اجتماعی تحت‌الشعاع قرار دهد، اما کرونا همچنان می‌تازد و کادر درمان لحظه‌ای برای مقابله با آن درنگ نمی‌کنند. این در حالی است که دانشمندان توانستند با معجزه واکسیناسیون تا حد زیادی از جهش‌های بعدی این ویروس جلوگیری کنند. حالا دیگر زمزمه عادی شدن زندگی به گوش می‌رسد؛ البته سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی تاثیر بسیار بالایی در کنترل ویروس کرونا داشته است. تاجایی که رییس‌جمهور بر واکسیناسیون زیر 12ساله‌ها پس از قطعیت علمی تاکید دارد و شتاب در واکسیناسیون دانش‌آموزان را ضروری می‌داند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، براساس معیارهای قطعی تشخیصی از بعدازظهر روز جمعه تا شنبه ۱۰هزار و ۱۳۵بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک‌هزار و ۶۷۳نفر از آن‌ها بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج‌میلیون و ۶۱۱هزار و ۷۰۰نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ساعت گذشته، ۲۱۷بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۰هزار و ۸۸۰نفر رسید. بنابر اعلام روابط‌عمومی وزارت بهداشت، تاکنون ۴۰میلیون و ۶۳هزار و ۵۷۰نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۶میلیون و ۵۳۲هزار و ۵۵۴نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۵۶میلیون و ۵۹۶هزار و ۱۲۴دوز رسید.
 
توجه به نظر علمی
رییس‌جمهور با بیان اینکه تمهیدات آغاز آموزش حضوری در مدارس صورت گرفته است، گفت: در کنار اقدامات انجام‌شده برای واکسیناسیون معلمان، کادر مدارس، والدین و رانندگان سرویس مدارس، لازم است واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای 12سال نیز با سرعت انجام شود. «سیدابراهیم رئیسی» هماهنگی وزارت بهداشت و وزارت آموزش‌وپرورش را در واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای 12سال ضروری دانست و گفت: برای سرعت گرفتن این کار، وزارت آموزش‌وپرورش مساعدت کند مدارسی که شرایط مناسبی برای واکسینه کردن دانش‌آموزان دارند، در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد. با توجه به اینکه برای واکسیناسیون 12سال به پایین، نظرات علمی مختلفی وجود دارد لذا تا زمانی که به قطعیت علمی نرسیم، نباید اقدامی در این زمینه انجام شود.
رییس‌جمهور عادی‌انگاری و کم‌توجهی به رعایت اصول بهداشتی در مبارزه با ویروس کرونا را بسیار خطرناک دانست و گفت: اینکه عده‌ای تصور کنند با تزریق واکسن از خطرات ویروس کرونا در امان هستند، نادرست است و با توجه به نظرات علمی همچنان باید شیوه‌نامه‌ها بین عموم مردم و گروه‌ها و مراکز مختلف، با جدیت رعایت شود. او هرگونه ورود و خروج از کشور را نیازمند تزریق واکسن کرونا دانست و گفت: حساسیت به این اقدام در حقیقت صیانت از سلامت مسافران و زائران عزیز است و به مقطع خاصی هم مربوط نمی‌شود.
رییس‌جمهور با بیان اینکه مسوولیت اطلاع‌رسانی درباره واکسیناسیون، زمان تزریق و مسائل حوزه بهداشت و درمان، با وزارت بهداشت است، گفت: در این زمینه باید مراکز و دستگاه‌های دیگر اخبار و اطلاعات خود را با وزارت بهداشت هماهنگ کنند. رئیسی از مدیران وزارت بهداشت و کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت خواست بلافاصله به ابهامات و سوالات طرح‌شده در فضای عمومی جامعه درباره ویروس کرونا واکنش سریع و پاسخ علمی ارائه کنند تا مردم دچار نگرانی و یأس نشوند. رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برای مقابله با ویروس کرونا محدودیت‌های هوشمند به‌مرور جای تعطیلی مراکز را می‌گیرد، گفت: در شرایط کنونی مراکز علمی و پژوهشی باید برای جبران عقب‌ماندگی‌های ناشی از شیوع کرونا، در مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی، نسخه‌ها و راهکارهای مناسب تدوین و ارائه کنند.
 
والدین به واکسیناسیون کودکان اهمیت دهند
دکتر «علیرضا ناجی»، رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در پاسخ به این سوال که آیا واکسنی که به کودکان تزریق می‌شود همان واکسن ساخت کمپانی سینوفارم است که تغییراتی در ساختار آن ایجاد شده یا خیر، اظهار کرد: این واکسن در واقع همان واکسن سینوفارم مخصوص بزرگسالان است که با کمی تغییرات ازلحاظ تغییر در میزان غلظت برای کودکان استفاده می‌شود. وی اثربخشی واکسن سینوفارم در برابر کرونا برای کودکان را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: این واکسن برای کودکان کاملا ایمن بوده و عوارض آن دقیقا همان عارضه‌های معمول است که از سایر واکسن‌ها انتظار می‌رود. ناجی درد در محل تزریق، تب خفیف یا بدن درد را عارضه طبیعی اغلب واکسن‌ها ذکر کرد و یادآور شد: واکسنی که برای کودکان تزریق خواهد شد واکسن ایمن و کاملا اثربخش است. این استاد دانشگاه به والدینی که مانع از تزریق واکسن کرونا به کودکان خود می‌شوند، هشدار داد: جلوگیری از استفاده از واکسن کرونا ظلمی در حق کودکان محسوب می‌شود چراکه واکسیناسیون کودکان و دانش‌آموزان از جنبه‌های مختلف حائزاهمیت است. وی ضرورت استفاده از آموزش‌های حضوری برای رشد و تعالی کودکان را یادآور شد و گفت: کودکان نیاز دارند در محیط‌های واقعی و حضور و همچنین در تعامل با همسالان آموزش‌های لازم را دریافت کنند.
رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه کودکان می‌توانند به‌عنوان کانون‌های اساسی انتقال ویروس کرونا عمل کنند، اهمیت واکسیناسیون کودکان و دانش‌آموزان علیه کووید۱۹ را یادآور شد. وی گفت: کودکان توانایی رعایت دقیق و بی‌کم‌وکاست پروتکل‌های بهداشتی را ندارند؛ بنابراین از این منظر نیز واکسیناسیون دانش‌آموزان و کودکان نیز علیه کرونا مورد توجه است.
ناجی پوشش حداکثری واکسیناسیون علیه کووید را راهکار اساسی قطع زنجیره این بیماری دانست و ادامه داد: در شرایطی برای اینکه به ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون دست یابیم، حتما باید کودکان و نوجوانان خود را در برابر کرونا واکسینه کنیم و با توجه به اینکه اکنون واکسن‌هایی در سطح جهان وجود دارد که می‌تواند برای تزریق به کودکان مورد استفاده قرار گیرد، ما می‌توانیم با تزریق این واکسن‌ها به کودکان و نوجوانان خود، تا حد امکان در مدت‌زمان کمتری به ایمنی جمعی در برابر کرونا دست یابیم. وی در پایان خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت که با واکسیناسیون کامل کودکان و نوجوانان در برابر کرونا، خطر ابتلای دانش‌آموزان به این بیماری بعد از بازگشایی حضوری مدارس به صفر می‌رسد ولی ما هرچقدر سطح واکسیناسیون جامعه را افزایش دهیم و به کودکان و نوجوانان خودمان واکسن کرونا تزریق کنیم، امکان چرخش ویروس در جامعه را کمتر کرده‌ایم و بنابراین واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در سطح جهان می‌تواند نقش مهمی در تبدیل کرونا از یک بیماری همه‌گیر جهانی به یک بیماری واگیر شایع در برخی مناطق داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha