کیفیت مواد غذایی، متأثر از آلودگی‌های میکروبی، شیمیایی و فیزیکی است. وجود هر یک از این آلودگی‌ها، کیفیت مواد غذایی و خوراکی را به لحاظ پزشکی و تغذیه‌ای مردود می‌کند. بنابراین وجود آزمایشگاه‌هایی که قادر به آنالیز نتایج معتبر و قابل اعتماد باشند، نقش مهمی را در ارزیابی کیفیت محصولات غذایی ایفا می‌کنند.

آزمایشگاه مواد غذایی چیست ؟ آزمایشگاه همکار استاندارد و غذا و دارو

سلامت نیوز: کیفیت مواد غذایی، متأثر از آلودگی‌های میکروبی، شیمیایی و فیزیکی است. وجود هر یک از این آلودگی‌ها، کیفیت مواد غذایی و خوراکی را به لحاظ پزشکی و تغذیه‌ای مردود می‌کند. بنابراین وجود آزمایشگاه‌هایی که قادر به آنالیز نتایج معتبر و قابل اعتماد باشند، نقش مهمی را در ارزیابی کیفیت محصولات غذایی ایفا می‌کنند.

آزمایشگاه مواد غذایی

کنترل کیفیت مواد غذایی نقش حیاتی در سلامت انسان دارد. غذا و تغذیه از جمله نیازهای بنیادی جامعه بشری و تأمین آن در مقوله امنیت و بهداشت غذایی نهفته است. همواره امنیت غذایی به عنوان یکی از شروط تحقق امنیت ملی در نظر گرفته می‌شود، تأمین غذای با کیفیت، سالم و کافی برای جمعیت کشور همواره مسئله‌ای اساسی و مهم برای دولتمردان و متخصصان در این زمینه بوده است و یک رکن اساسی در تغذیه صحیح است که به موازات آن کنترل دقیق و مناسب ماده غذایی در فرآیند تولید تا مصرف نیز حائز اهمیت می‌باشد.

آزمایش و آگاهی از ویژگی‌های شیمیایی و میکروبی مواد غذایی و آشامیدنی برای مصرف انسان و خوراک دام، طیور و آبزیان نه تنها ضامن سلامت مصرف کننده است، بلکه برای تولید کنندگان محصول نیز لازم و ضروری است. بر همین اساس کنترل کیفی مواد غذایی و خوراک دام و طیور، شناسایی مواد شیمیایی مختلفی که در صنعت جهت اهداف خاصی به غذا اضافه می‌گردند، بررسی باقیمانده آنتی بیوتیک‌ها که به عنوان مکمل غذایی و یا در موارد معالجه دام‌ها مصرف می‌شوند و نیز تعیین آلودگی مواد غذایی به فلزات، مواد شیمیایی، حشره کش‌ها و آفت کش‌ها از اهداف مهم آزمایشگاه مواد غذایی می‌باشد.

خدمات آزمایشگاه مواد غذایی

در آزمایشگاه‌ مواد غذایی از روش‌های کلاسیک (فیزیکی و شیمیایی) و روش‌های دستگاهی جهت تجزیه مواد غذایی استفاده می‌شود. در روش‌های کلاسیک اغلب از وسایل ساده آزمایشگاهی و بکارگیری واکنش‌های مختلف استفاده می‌شود ولی در روش‌های دستگاهی، تجهیزات مدرن آزمایشگاهی کاربرد دارند.

خدمات آزمایشگاهی بخش گسترده‌ای است که توسط برخی از آزمایشگاه‌های معتبر به متقاضیان و محققان ارائه می‌شود. این خدمات می‌تواند شامل اندازه گیری باقیمانده‌‌ی سموم دفع آفات نباتی، اندازه گیری مایکوتوکسین‌ ها، اندازه گیری فلزات سنگین، آزمون‌های شیمی عمومی، آزمون‌های میکروبی و تعیین تراریختگی در محصولات غذایی باشد.

آزمایشگاه همکار غذا و دارو

سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع تأیید سلامت محصولات حوزه‌های مختلف پزشکی (دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، غذا و آشامیدنی، بیولوژیک، طبیعی، سنتی و مکمل) مسئول صدور مجوزهای تولیدی کلیه شرکت‌های فعال در این حوزه می‌باشد.

اداره کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی یکی از بخش‌های سازمان غذا و دارو می‌باشد که وظیفه نظارت و مجوزدهی به آزمایشگاه‌های مجاز و همکار سازمان غذا و دارو را بر عهده دارد. این سازمان با استفاده از متخصصان مختلف در تمامی حوزه‌های مربوط، اقدام به پایش و ارزیابی آزمایشگاه‌های فعال و مجاز در این حوزه می‌نماید. بر همین اساس، لیست آزمایشگاه‌های همکار غذا و دارو بر روی سامانه این ارگان موجود می‌باشد تا متقاضیان بتوانند بر اساس آن، اقدام به بررسی عمکرد محصولات تولیدی خود بنمایند.

ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌ها بر اساس دامنه فعالیت آزمایشگاه و مطابق با استانداردهای معتبر انجام می‌گیرد. آزمایشگاه مرجعان خاتم نیز به عنوان آزمایشگاه مجاز سازمان غذا و دارو توانسته است تأییدیه ‌های لازم از سازمان غذا و دارو را اخذ نموده و به عنوان آزمایشگاه همکار غذا و دارو ارائه خدمات ‌نماید.

آزمایشگاه همکار استاندارد

سازمان ملی استاندارد ایران در چهارچوب اصل44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر واگذاری خدمات خود به بخش خصوصی، امور مربوط به آزمون وکنترل کیفیت عملکرد، ایمنی، رده انرژی، کالیبراسیون، بازرسی کالا و...... را به شرکتهای خصوصی واجد شرایطی که مورد تأیید آن سازمان باشند، واگذار نموده است. در واقع یک شرکت آزمایشگاهی مسئولیت بسیار حساس کنترل کیفیت یک کالا مطابق با استاندارد ملی و یا بین المللی مربوطه را بر عهده دارد.

بر همین اساس مجموعه آزمایشگاه‌های مرجعان خاتم (www.marjaangroup.com)  موفق به اخذ گواهینامه استاندارد از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران و نیز تأییدیه آزمایشگاه همکار از سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو وزرات بهداشت گردیده است. بنابراین مرجعان خاتم شناخته شده ترین آزمایشگاه همکار غذا و دارو و آزمایشگاه همکار استاندارد می‌باشد که به واسطه حضور کارشناسان مجرب و در اختیار داشتن دستگاه ‌های پیشرفته آزمایشگاهی و نیز تجربیات ارزنده، خدمات آزمایشگاهی را با دقت و صحت بالا و در کمترین زمان ممکن به متقاضیان و محققان عرضه می‌کند.

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان یک شرکت خصوصی دانش ‌بنیان است که بیش از ۲۰ سال از شروع فعالیت آن در حوزه سلامت مواد غذایی می‌گذرد. تمرکز خدمات مرجعان خاتم بر روی آموزش و تحقیقات مرتبط با خوراک انسان و دام است و این شرکت، رسالت اصلی خود را مشارکت مؤثر در حفظ سلامت و بهداشت جامعه می‌داند که مهم‌ترین نتیجه این هدف، افزایش کیفیت زندگی و داشتن فرزندان سالم است.

در حال حاضر خدمات آزمایشگاهی مرجعان خاتم در سه شعبه آزمایشگاه تهران، آزمایشگاه خرمشهر و آزمایشگاه بندر امام خمینی ارائه می‌شود. در این آزمایشگاه‌ها که تأییدیه سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت را هم در اختیار دارند، از طریق کارشناسان حرفه‌ای و دستگاه ‌های پیشرفته آزمایشگاهی، خدمات گسترده‌ای ارائه می‌شود. خدماتی مثل آزمون‌های میکروبی، اندازه‌گیری فلزات سنگین، تعیین تراریختگی، آزمون‌های شیمی عمومی، اندازه‌گیری باقیمانده سموم دفع آفات نباتی، اندازه‌گیری مایکوتوکسین‌ها، آزمایش و آنالیز مواد غذایی، آزمایش‌های تخصصی بر روی انواع مواد غذایی مرتبط با انسان، خوراک دام و طیور و بسیاری خدمات دیگر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha