دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 318609

متخصص گوش،حلق و بینی گفت: آلرژی از دسته بیماری‌هایی است که علائم آن با شروع فصل‌های بهار و پاییز افزایش می‌یابد و راهی هم برای فرار از آن نیست بلکه فقط باید این علائم را کنترل کرد.

آلرژی فصلی قابل پیشگیری است؟

سلامت نیوز:متخصص گوش،حلق و بینی گفت: آلرژی از دسته بیماری‌هایی است که علائم آن با شروع فصل‌های بهار و پاییز افزایش می‌یابد و راهی هم برای فرار از آن نیست بلکه فقط باید این علائم را کنترل کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد اجل لوئیان متخصص گوش،حلق و بینی و جراحی سر و گردن  با اشاره به شروع فصل پاییز و افزایش میزان آلرژی در این فصل از سال گفت: آلرژی در تمامی فصل ها وجود دارد اما در ابتدای دو فصل بهار و پاییز بیشتر می‌شود. با تغییرات آب و هوایی در فصل پاییز، آلرژی بیشتر بروز و ظهور می کند.


وی افزود: بعضی وقت ها می‌توان فهمید آلرژی با چه عاملی تشدید شده است که باید از آنها دوری کرد اما آلرژی فصلی بواسطه تغییرات فصلی، افزایش ریز‌ذره‌ها و آلودگی می‌تواند تشدید شود و نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم. افرادی که دچار آلرژی فصلی می‌شوند معمولا افراد مستعدی هستند و زمینه‌های آلرژی هم دارند. علائم در این افراد به صورت آبریزش، ترشح و خارش بینی بروز می کند که در موارد خفیف نیاز به دارو نیست و صرفا با شستشوی بینی علائم برطرف می شود اما افرادی که علائم شدید دارند؛ بینی آنها بسته شده و حس بویایی کم شده یا از بین رفته و حتی اختلال در خواب دارند باید از دارو استفاده کنند. درمان حدود 3 ماه طول می کشد و فرد تا سال دیگر نیازی به مصرف دارو ندارد.


اجل لوئیان در رابطه با واکسن‌های اختصاصی درمان آلرژی گفت: در مواردیکه افراد خودشان علاقمند به پیگیری باشند و مرکز هم تمایل به ادامه کار علمی داشته باشد می‌‌توان از این واکسن ها استفاده کرد که معمولا برای موارد خاص مثل گرده ها و برخی مواد غذایی کاربرد دارد و ربطی به فصل ندارند و فرآیند درمان می‌تواند 3 تا 4 سال هم طول بکشد. شرط اول علاقه و اراده فرد است و شرط دوم اطمینان از صحیح بودن عملکرد مرکزی است که به آن مراجعه می‌شود.


وی توصیه کرد: افرادی که می‌دانند به چه موادی آلرژی دارند به این مراکز مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند.
متخصص گوش،حلق و بینی کشورمان با تاکید بر اینکه آلرژی فصلی قابل پیشگیری نیست گفت: ممکن است مکان زندگی در بروز علائم این افراد مرتبط باشد که در صورت امکان باید محل زندگی را عوض کرد و از مکان مورد نظر دور شد. اگرچه اغلب مردم نمی توانند اینکار را انجام دهند به همین دلیل عملا نمی توان از آلرژی فصلی پیشگیری کرد بلکه فقط می‌توان با مراجعه به پزشک آن را کنترل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha