دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 318612

فضای کوچک سالن انتظار مطب پزشکان، کمبود پزشک متخصص، اصرار بر معاینه توسط پزشکان خاص و مراجعات غیرضروری همه دست در دست هم داده تا به علت رعایت نکردن فاصله فیزیکی، مطب پزشکان به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شود.

همنشینی با کرونا در مطب پزشکان

سلامت نیوز: فضای کوچک سالن انتظار مطب پزشکان، کمبود پزشک متخصص، اصرار بر معاینه توسط پزشکان خاص و مراجعات غیرضروری همه دست در دست هم داده تا به علت رعایت نکردن فاصله فیزیکی، مطب پزشکان به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، وضعیت مطب پزشکان و حضور پرشمار بیماران و مراجعه کنندگان موجب دوری ذهن از وجود ویروس کرونا در این اماکن شده است گویا مراجعان به این اماکن از وجود بیماری کووید ۱۹ بی خبر هستند یا در مطب پزشکان این ویروس امکان انتقال و سرایت ندارد.

صف های طولانی افرادی که ایستاده و نشسته، دفترچه بیمه به دست، مستاصل و نگران چشم انتظار ویزیت پزشک هستند؛ برخی جلوی بینی و دهان خود را با ۲ ماسک پوشانده اند، تعدادی هم با وجود زدن یک ماسک دست خود را به عنوان حائل و سدی در برابر کرونا، جلوی ماسک خود گرفته اند.

مراجعه روزانه بیش از ۲۰ هزار نفر به مطب پزشکان در شهر همدان این محل را به شلوغ ترین اماکن تبدیل کرده به گونه ای که می توان عنوان کرد که این روزها در مطب برخی از پزشکان حتی جای سوزن انداختن هم نیست.

استاندارد نبودن ساختمان پزشکان و مطب ها برای حضور بیمار، تجمع زیاد بیمار در فضای کوچک به اصطلاح سالن انتظار، حضور جمع کثیر دیگری از بیماران در راهروها و پله های طبقات ساختمان به واقع شرایط بسیار مطلوبی را برای انتقال راحت و بدون دردسر ویروس کرونا به یکدیگر فراهم کرده است.

افزایش بار مراجعان و شلوغی مطب ها موجب رعایت نکردن یکی از مهمترین مولفه مورد نیاز برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا یعنی «فاصله گذاری اجتماعی» شده است بنابراین انتقال بیماری در این اماکن و مبتلا شدن شمار زیادی از مراجعه کنندگان به کرونا دور از این انتظار نیست.

پس از شیوع کرونا بسیاری از فعالیت ها به سمت الکترونیکی شدن پیش رفت اما با وجود تاکید فراوان به نوبت دهی اینترنتی، اما در این باره مطب پزشکان نمره قابل قبولی دریافت نکردند چرا که همچنان نوبت هی به صورت حضوری و مراجعه بیمار به منشی پزشک صورت می گیرد.

هر چند منشی ها با کشیدن نایلونی دور میزشان خود را از مراجعه کنندگان جدا کرده تا به کرونا مبتلا نشوند اما در برخی از مطب ها اصول اولیه بهداشتی نیز رعایت نشده یعنی حتی ژل و ماده ضدعفونی کننده برای مراجعان به مطب پیش بینی نشده است.

با وجود گذشت حدود ۲۰ ماه از شیوع کرونا، از پزشکان فعال در مطب ها انتظار می رفت در زمینه مقابله با این ویروس و حفظ سلامت مردم نسبت به سایر بخش ها پیشگام باشند اما بگفته بازرس ستاد مقابله با کرونا استان همدان همچنان مطب ها یکی از کانون های پرخطر اپیدمی این ویروس است.

اوج گرفتن مراجعه به مطب ها با فروکش کردن کرونا

سردار «مهدی فرجی» رییس کمیته بازرسی ستاد مقابله با کرونا استان همدان دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: با فروکش کردن خیز کرونا و پایین آمدن آمار بستری و متوفیان ناشی از ابتلا به این ویروس، مراجعه مردم به مطب ها نیز افزایش یافته است و افرادی که به خاطر نگرانی از ابتلا به کرونا عمل های غیرضرور را به تعویق انداخته بودند هم اینک پیگیر این موضوع هستند.

جانشین سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان ادامه داد: مشکلات موجود در مطب پزشکان و تاثیر آن در انتشار ویروس کرونا احصا و مقرر شد در جلسه ای با حضور سخنگوی ستاد کرونا و رییس سازمان نظام پزشکی همدان این چالش ها مطرح و برای رفع ان اقدام شود.

مهمترین علت ازدحام مراجعان در مطب پزشکان کم توجهی به نوبت دهی اینترنتی است.

سردار فرجی گفت: مشکل ازدحام و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی تنها مختص مطب ها نیست بلکه در آزمایشگاه ها و داروخانه ها نیز با این وضعیت مواجه هستیم که باید نوبت دهی اینترنتی در این اماکن نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: با ورود به فصل سرما امکان انتظار در بیرون از مطب و داورخانه برای دریافت خدمات نیز سلب می شود بنابراین باید تجهیز داروخانه ها و مطب ها به تهویه مناسب، مورد توجه قرار گیرد.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این باره گفت: در بسیاری از مطب ها به علت کمبود فضای انتظار و افزایش شمار مراجعه کنندگان فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود بنابراین در جریان بازرسی از مطب ها به پزشک اخطار لازم داده شده و حتی در صورت بحرانی بودن موضوع مطب پلمب و فرد خاطی به مرجع قضایی معرفی می شود.

«علیرضا میرمحمدی» اضافه کرد: حتی در چینش صندلی ها فاصله‌گذاری رعایت نشده و مردم هنگام حضور در مطب پزشک اقدام به نشستن در کنار هم بدون رعایت فاصله پیش بینی شده می کنند.

وی ادامه داد: با وجود سیل عظیم مراجعه کنندگان به مطب ها اما در بسیاری از این اماکن مواد گندزدایی و ضدعفونی برای مراجعه کنندگان پیش بینی نشده تا در صورت نیاز بیمار از آن برای ضدعفونی کردن دست ها استفاده کند.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: تعداد بالای مطب ها و محدودیت نیرو امکان بازرسی مستمر این اماکن را  از کارشناسان بهداشت محیط سلب کرده است.

میرمحمدی با بیان اینکه مکان مطب ها به گونه ای طراحی شده که تهویه و پنجره ای به سمت بیرون ندارند گفت: بیشتر مطب ها در آپارتمان ها مستقر هستند و قرار دادن پنجره،  تهویه برقی و مکانیکی در آن امکان پذیر نیست.

نظام پزشکی: مطب‌ها در رعایت اصول بهداشتی پیشگام هستند

رییس سازمان نظام پزشکی همدان بر خلاف مطالب طرح شده در زمینه رعایت نشدن اصول اولیه بهداشتی در مطب ها میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در این اماکن را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هم اینک درصد بالایی از مطب پزشکان به پروتکل های ابلاغی را به طور کامل اجرا می شکنند.

«علیرضا مدرکیان» افزود: فاصله گذاری اجتماعی در مطب ها به خوبی رعایت می شود و پذیرش بیماران نیز به تواتر و با فاصله زمانی مشخص صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه مراجعه کنندگان فاقد ماسک در مطب ها پذیرش نمی شوند ادامه داد: سیستم نوبت دهی از اغلب مطب ها به صورت اینترنتی شده و افراد بدون نیاز برای دریافت نوبت، به صورت اینترنتی کار خود را پیش می برند.

وی درباره کمبود فضا و محل انتظار برای پذیرش بیماران و رعایت نشدن فاصله اجتماعی نیز گفت: هیچ ساختمان پزشکانی در شهر همدان به صورت استاندارد طراحی نشده چراکه شهرداری در صدور مجوز ساخت هیچگاه از نظام پزشکی نظر و تاییدیه و استعلامی  دریافت نکرده است.

کوچک بودن فضای مطب و محل انتظار بیمار، مجهز نبودن به تهویه، مجهز نبودن، پیش بینی نکردن پله اضطراری و چندین در برای خروج از جمله اشکالات مطب ها به شمار می رود.

وی اضافه کرد: کوچک بودن فضای مطب و محل انتظار بیمار، مجهز نبودن به تهویه، رعایت نکردن استانداردهای لازم، مجهز نبودن به آسانسور یا پیش بینی نکردن آسانسور به تعداد لازم برای مراجعه کنندگان و آسانسور برای حمل بیمار با برانکاد از جمله اشکالات موجود به شمار می رود.

رییس سازمان نظام پزشکی همدان افزود: حتی در صورت بروز حادثه ای پله و راه فرار در ساختمان پزشکان در نظر گرفته نشده است و به علت نداشتن دسترسی به راه های خروجی احتمال بالا رفتن تلفات در صورت بروز حوادث از جمله  آتش سوزی زیاد است.

مدرکیان بیان کرد: اغلب ساختمان های پیش بینی شده برای پزشکان مسکونی  است و با هزینه مسکونی احداث و به اسم تجاری با چند برابر قیمت در اختیار پزشکان قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: حدود یک هزار مطب پزشک در همدان وجود دارد که هیچکدام از آنها به لحاظ فضا و ویژگی های محیطی و ساخت و ساز، استانداردهای لازم را ندارند به عنوان نمونه در یکی از ساختمان های پزشکان بین ساعت پنج تا ۶ بیش از ۵۰۰ نفر مراجعه می کنند که در صورت بروز حادثه ای راه خروج و فرار برای آنها در نظر گرفته نشده است.

کمبود پزشک متخصص و شلوغی مطب ها

رییس دانشگاه علوم استان همدان گفت: یکی از عوامل موثر در شلوغی مطب ها کمبود پزشک متخصص در برخی از رشته های پزشکی است به عنوان نمونه ۲ پزشک فوق متخصص روماتولوژی در استان وجود دارد.

رشید حیدری مقدم اضافه کرد: این پزشکان روزانه ۱۰۰ نفر را ویزیت می کنند که در مجبور کردن آنها به ویزیت روزانه ۱۵ نفر با هدف رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از شیوع کرونا سبب صف های طولانی در انتظار ویزیت می شود.

وی یکی از مشکلات را کمبود فضا در مطب ها دانست و افزود: همه مطب های موجود در کشور و استان همدان برای زمان های غیر کرونایی طراحی شده یعنی یک فضای ۶۰ تا ۷۰ متری برای مطب خریداری یا اجاره کرده در حالیکه هم اینک این فضا برای این شرایط پاسخگو نیست.

حیدری مقدم ادامه داد: یعنی ساختار مطب های موجود برای چنین شرایطی طراحی نشده است و از فضای و ظرفیت جمعیت متناسب با پذیرش بیمار، تهویه و نور مناسب وبرخوردار نیستند.

اذعان پزشکان به شلوغی مطب ها

یک پزشک متخصص در شهر همدان نیز به خبرنگار ایرنا گفت که واقعا مطب پزشکان شلوغ است و این موضوع را قبول داریم که محیط برای شیوع ویروس خطرناک است ، اما به واقع هیچ اقدام عملی را نمی توانیم انجام دهیم.

این پزشک متخصص افزود: نمی توان به بیمار گفت که به پزشک مراجعه نکند و یا اینکه به رغم اعلام زمان حضور مشخص در مطلب، بیماران به مراتب زودتر مراجعه می کنند که این امر هم خود منجر به شلوغی و ازدحام می شود.

وی در خصوص استرلیزه کردن فضا و تجهیزات مورد استفاده در مطب ها نیز گفت: به لحاظ تئوری باید امکانات و ابزارهای مورداستفاده پس از بکارگیری برای یک بیمار با هدف پیشگیری از انتقال ویروس، استرلیزه و ضدعفونی شوند و سپس برای بیمار بعدی بکار گرفته شوند.

وی تصریح کرد: اما در شرایط عملی این اقدام ممکن نیست چراکه با توجه به تعداد بیماران و زمان تعیین شده برای ویزیت و بررسی مشکل، امکان انجام این کار وجود ندارد.

به گفته وی، البته ما در ایام کرونا کمتر از تعداد معمول بیمار پذیرش می کنیم و به بیماران نیز زمان مشخصی را برای حضور در مطلب اعلام کنیم که عموما از سوی مردم رعایت نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha