"کانال محیط زیست ومنابع طبیعی ایران" به مناسبت انتصاب علی سلاجقه به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه تاکید شده که حمایت کنشگران و متخصصین محیط زیست ومنابع طبیعی کشور هرگز به منزله چشم پوشی بر عملکرد رییس سازمان محیط زیست نبوده و نقد و مطالبه گری ادامه خواهد داشت.

حمایت کنشگران و متخصصان به منزله چشم پوشی بر عملکرد رییس سازمان محیط زیست نیست/ نقد و مطالبه گری ادامه دارد

سلامت نیوز: "کانال محیط زیست ومنابع طبیعی ایران" به مناسبت انتصاب علی سلاجقه به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه تاکید شده که حمایت کنشگران و متخصصین محیط زیست ومنابع طبیعی کشور هرگز به منزله چشم پوشی بر عملکرد رییس سازمان محیط زیست نبوده و نقد و مطالبه گری ادامه خواهد داشت. 

 

در این بیانیه که از سوی اعضای هیات مدیره این کانال تلگرامی معتبر امضا شده، دیدگاه ها و اهم مطالبات میهنی در راه اعتلا و بازسازی ویرانه برجای مانده در پردیسان در چند بند آمده است. همچنین در انتهای این بیانیه، آمادگی برای هرگونه همکاری با اهداف و برنامه های سازنده رییس جدید پردیسان اعلام شده است.

 

امضاکنندگان این بیانیه یادآوری کرده اند که حمایت کنشگران و متخصصین حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور از شخص رییس سازمان، هرگز به منزله چشم پوشی بر عملکرد و تصمیمات ایشان در دوره جدید نخواهد بود و سازمان های مردم نهاد و کنشگران این حوزه با نگاهی مبتنی بر همکاری و همراهی و رویکردی نظارتی و انتقادی به عنوان پشتوانه استوار سازمان حفاظت محیط زیست در کنار سازمان خواهند بود و در صورت لزوم از اهرم های قانونی نقد، پرسش گری و مطالبه گری که ارکان سازنده کنشگری در این بخش به شمار می روند بهره خواهند برد.

 

"کانال محیط زیست ومنابع طبیعی ایران" یک کانال تلگرامی بسیار معتبر و متشکل از تعدادی از متخصصان و کنشگران حوزه های محیط زیست ومنابع طبیعی است. کاربران می توانند از طریق لینک زیر در تلگرام به این کانال دسترسی داشته باشند. 

@irannaturalresources

 

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

 

 

به نام خدا 

 

در حالی که از سال ها قبل تاکنون، شیوه حکمرانی و معیارهای انتصاب مدیران منابع طبیعی و محیط زیست کشور به گرایش ها و خط کشی های سیاسی آلوده بوده است، اما اینبار درخواست بیش از ۱۶۰ استاد دانشگاه و پژوهشگر و کنش‌گر شناخته شده ی محیط زیست ایران شنیده و با انتخابی هوشمندانه و شایسته تقدیر، دکتر علی سلاجقه استاد برجسته دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به سمت ریاست سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد. اگرچه بدون هیچ بزرگنمایی می توان گفت سلاجقه ویرانه ای را در سازمان حفاظت محیط زیست تحویل می گیرد که بنیان ها و ساختارها و چارچوب هایش در چهار سال گذشته به بدترین شکل ممکن پایمال و دستخوش ساختارشکنی های زیربنایی شده و از سوی دیگر نیک می دانیم که سلاجقه روزهای بسیار سخت و نفس گیری را با همکاران خود در هیات دولت پیش رو دارد، اما از آنجایی که ایشان نزد همکاران و شاگردانش به صداقت و سلامت و بهره گیری از نظرات متخصصین بی ادعا و اصل مترقی مشورت پذیری و میدان دادن به نخبگان شهره است، می توان همچنان امیدوار بود تا دوره ای اثرگذار را در تاریخ مدیریت محیط زیست ایران رقم بزند و نامی نیک از خود برجای نهد.

 

در این راستا، ضمن عرض تبریک خدمت جناب دکتر سلاجقه و کارشناسان، دانشگاهیان، محیط بانان و کنش‌گران محیط زیست و منابع طبیعی ایران، دیدگاه ها و اهم مطالبات میهنی خود را در راه اعتلا و بازسازی این ویرانه برجای مانده در پردیسان خدمت ایشان تقدیم می کنیم؛

 

1.  تردیدی نیست که در همه جای دنیا، "دولت" ها و تصمیم گیران، با دستاویز شعار "توسعه"، بزرگترین تخریب کنندگان محیط زیست و منابع طبیعی به شمار می روند. کشور ما نیز مستثنا از این حقیقت نیست. از این روی پیشنهاد می کنیم تا "آموزش" اصول و مبانی و ضرورت های صیانت از حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی برای دولتمردان و به طور مشخص برای اعضای هیات وزیران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قضات دادگستری به عنوان ایده ای نوآورانه در دستور کار جدی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد.

 

2. دکتر سلاجقه همواره مدافع مدیریت یکپارچه زیست بوم کشور و پیگیر تشکیل "وزارت محیط زیست و منابع طبیعی" بوده اند. ارتقای جایگاه سازمانی دو سازمان "حفاظت محیط زیست" و "جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور"، به عنوان گام نخست و پیش نیاز اساسی مدیریت درست منابع زیستی کشور، خواسته ی تاریخی بسیاری از کارشناسان و دانشمندان کشور است که مصداق آن، نامه معروف ۱۱۰ استاد دانشگاه به سران نظام بوده که در آن بر ضرورت تشکیل این وزارتخانه تاکید شد. امیدواریم با همکاری و هم افزایی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست و پشتیبانی های سرکار خانم دکتر سمیه رفیعی، رییس محترم فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و نیز هم افزایی رییس بعدی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور این مهم هر چه زودتر محقق شود.

 

3. یکی از مهم ترین معضلات کشور در سال های گذشته که همواره زمینه سازی برای دست اندازی به منابع طبیعی و محیط زیست بوده، باوجود تذکرات رهبر انقلاب در خصوص «ضرورت تدوین پیوست زیست محیطی برای طرح های عمرانی» عدم توجه به ضرورت تدوین و پایبندی به گزارش های ارزیابی زیست محیطی این طرح ها بوده است. تا جایی که به گفته رییس پیشین این سازمان، بیش از 90 درصد سدهای ساخته شده در کشور فاقد گزارش ارزیابی زیست محیطی بوده اند. لابی گری و فشارهای خارج از سازمان برای تصویب گزارش های ارزیابی زیست محیطی نیز شوربختانه به روندی معمول در تهیه و تصویب این گزارش ها تبدیل تا جایی که کارکرد این مطالعات ارزیابی را به طور کلی مخدوش کرد. لذا پیشنهاد می شود در گام نخست، نسبت به تشکیل "کمیته بازنگری گزارش های ارزیابی زیست محیطی" متشکل از کارشناسان سازمان، دانشگاه ها، مراکز و موسسات تحقیقاتی و البته حضور نمایندگانی از سازمان های مردم نهاد دارای نگرش مبتنی بر منافع ملی تشکیل و نسبت به بازبینی و ارزیابی مجدد این طرح های، روند تدوین، سابقه و توانمندی شرکت های مشاور و چگونگی تصویب و اجرای آنها اقدام شود.

 

 

4. یکی از معضلات مدیریت محیط زیست کشور طی دهه های گذشته، وادادگی برخی روسا و مدیران سازمان در برابر مافیای آب و سد سازی، معدن، جاده سازی و دیگر پروژه های به اصطلاح عمرانی و تسلیم شدن در برابر فشارهای سیاسیون محلی و منطقه ای، نمایندگان مجلس، استانداران و ائمه جمعه و ... بوده که شریان های حیاتی کشور را دچار بحران کردند. لذا به ایشان پیشنهاد می کنیم در گزینش و به کارگیری مدیران ستادی و استانی اصل استقلال شخصیتی و توانمندی "نه" گفتن به قدرت های محلی و منطقه ای را در کنار توانمندی های تخصصی و کارشناسی به عنوان اصلی اساسی مد نظر قرار دهند.

 

5. سال هاست که کارشناسان فریاد می زنند راه نجات از بحران آب در ایران، تقویت آبخوان ها و اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی است و ظرفیت سدسازی در کشور به پایان رسیده، اما مدافعان مدیریت سازه محور آب با جنون سدسازی و چپاول هزاران میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور، زیست بوم های این سرزمین را به زوال کشاندند که از جمله مصادیق بارز آن می توان به نابودی پارک ملی دریاچه ارومیه، مضمحل شدن حوضه های آبریز استان خوزستان و تبدیل این پاره تن میهن به سرزمین سوخته و خشکاندن بسیاری از رودها و تالاب های کشور ( از جمله هورالعظیم) اشاره کرد. شوربختانه با نظریه پردازی های ریاست سازمان در چهار سال گذشته مبنی بر حمایت از سدسازی ها در جنگل های هیرکانی با توسل به دیدگاه بی بنیان «جلوگیری از هدر رفت آب رودخانه های شمال در دریا»، به روشنی تکرار آنچه که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و کارون بزرگ گذشت با ساخت سدهای متعدد در حال تکرار در استان های شمالی و از جمله مازندران، این خانه دوم همه ایرانیان است. ساخت سدهای فینسک، زارم رود، کسیلیان، روزیه، شهدا، سجارود، گلوگاه، شفارود، لاسک، آزارود، چهاردانگه، نور چمستان، آپون، رامیان، سیاه جوی، شصت کلاته، تنیاب، خالصان، خرمنگاه، عزیزکیان، شوییل، گولک، تکلیم و هراز... بیانگر عزم جزم برای تکرار فاجعه دردناک خوزستان در استان های شمالی کشور است که می طلبد تا ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست با ورود جدی و مستقیم نسبت به توقف و تدقیق ارزیابی های زیست محیطی این طرح ها و البته صدها سد که در دیگر نقاط کشور مشغول بند آوردن شریان زندگی در روددره های این سرزمین هستند اقدام نمایند.

 

6. در ارتباط با انتقال آب بین حوضه ای از جمله طرح میهن بر بادده شیرین سازی و انتقال آب دریاچه کاسپین به سمنان و طرح های انتقال اّب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی که در چهار دولت گذشته در دستور کار قرار گرفته بود نیز متاسفانه شاهد آن بودیم که سازمان حفاظت محیط زیست با زیرپا گذاشتن اهداف و شرح وظایف و ماموریت های مصرح خود، در عمل به هموار کننده مسیر وزارت نیرو و مافیای انتقال آب تبدیل و با تلاش و پافشاری بر ضرورت صدور مجوز زیست محیطی این طرح ها که البته هیچ گاه مفاد آن برای افکار عمومی منتشر نشد، ضربه سنگین و جبران ناپذیری را بر پیکر و هویت سازمان وارد ساخت. لذا ضروریست تا سازمان حفاظت محیط زیست در این دوره جدید مدیریتی، در راستای کسب مجدد اعتماد عمومی و بازسازی پیکر کارشناسی خود، با اعلام مخالفت قاطع با این پروژه ها، به این دغدغه مهم کارشناسان و کنش‌گران محیط زیست کشور برای همیشه پایان دهند.

 

 7. از جناب دکتر سلاجقه درخواست میکنیم در انتصاب مدیران زیرمجموعه خود به هیچ وجه خط کشی سیاسی نداشته باشند و از تمامی نقدهای سازنده متخصصان بهره ببرند و درب سازمان را با اشتیاق کامل به روی اصحاب رسانه، کارشناسان و منتقدان و کنش‌گران محیط زیست کشور باز بگذارند چراکه سرمایه اصلی سازمان حفاظت محیط زیست، همین مردم رنجور از حکمرانی نابخردانه زیست بوم ایران و رسانه های مستقل و میهن پرست هستند.

 

8. ارتقای کمی و کیفی مدیریت مناطق تحت حفاظت سازمان، برنامه ریزی با هدف ترویج آموزه های زیست محیطی، پایبندی و مشارکت فعال در کنوانسیون ها و تعهدات بین المللی حوزه ماموریت سازمان، ارتقای جایگاه ایران در نشست های تصمیم گیری و سیاست گذاری در سطح بین المللی، شناسایی و بهبود وضعیت گونه های در معرض انقراض در سطح ملی، بهبود وضعیت مدیریت مناطق ثبت شده در فهرست های جهانی نیز از جمله دیگر مطالبات و پیشنهادات ضروری است که امید است تا در دستورکار جدی مدیران سازمان در این دوره قرار گیرد.

 

9. تلاش بیش از پیش برای ساماندهی وضعیت آلودگی کلان شهرها، افزایش استاندارد سوخت مصرفی در خودرو های عمومی و شخصی، جلوگیری از مصرف مازوت در نیروگاه های برق، افزایش نظارت بر روند مصرف نهاده های شیمیایی در بخش کشاورزی از جمله سموم و کودهای شیمیایی با هدف جلوگیری از آلودگی منابع آب و خاک و همچنین ارتقای سلامت محصولات کشاورزی تولید شده نیز از جمله مواردیست که می طلبد در این دوره مورد بررسی و پیگیری جدی قرار گیرد.

 

10. تدوین لایحه ای مبنی بر ممنوعیت فروش شکار به اتباع خارجی و همچنین ممنوعیت کامل شکار گونه های حیات وحش تحت هر عنوانی در داخل کشور با هدف احیای جمعیت گونه های حیات وحش از جمله دیگر مواردیست که انتظار می رود در این دوره مورد پیگرد قرار گیرد.

 

11. از رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست مجدانه درخواست میکنیم برای امنیت شغلی محیط بانان و ارتقای سطح حقوق و مزایا و اختیارات قانونی این حافظان سرزمین مان در امر صیانت و حفاظت از زیستگاه ها نیز  نهایت کوشش و پیگیری های موثر را معمول فرمایند. بی گمان این امر بدون ایجاد تعادل و توازن در سهم بودجه سالانه سازمان از بودجه عمومی کشور هرگز امکان پذیر نخواهد بود.

 

مادامی که بودجه سالانه این سازمان از بودجه ساخت یک سد معمولی هم کمتر باشد، نمی توان انتظار داشت تا سازمان به وظایف قانونی خود عمل کند لذا پیشنهاد می کنیم از هم اکنون کمیته ای با هدف ارتقای جایگاه مالی سازمان در بودجه عمومی کشور تشکیل شود و پرداختن به این مهم در دستور کار ویژه قرار گیرد.

 

درپایان ضمن آرزوی توفیق برای ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست در اجرایی ساختن شرح ماموریت ها و وظایف قانونی سازمان و اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری با اهداف و برنامه های سازنده ایشان در این بخش، یادآوری این نکته را ضروری می دانیم که اگرچه سازمانی قدرتمند، مقتدر، پویا و مردمی مورد حمایت و انتظار جامعه مدنی کنشگر در این بخش است، اما حمایت کنشگران و متخصصین حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور از شخص ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست هرگز به منزله چشم پوشی بر عملکرد و تصمیمات ایشان در دوره جدید نخواهد بود. سازمان های مردم نهاد و کنشگران این حوزه با نگاهی مبتنی بر همکاری و همراهی و رویکردی نظارتی و انتقادی به عنوان پشتوانه استوار سازمان حفاظت محیط زیست در کنار سازمان خواهند بود و در صورت لزوم از اهرم های قانونی نقد، پرسش گری و مطالبه گری که ارکان سازنده کنشگری در این بخش به شمار می روند بهره خواهند برد.

 

12 مهر ماه 1400 

 

هیات مدیره کانال محیط زیست و منابع طبیعی ایران :


- نوشین آفتاب طلب؛ پژوهشگر حوزه منابع طبیعی و عضو انجمن ملی اتازیس

- مینا استقامت؛ مدیرعامل انجمن توسعه زیست بوم های پایدار

- رضا شیخ پور؛ روزنامه نگار حوزه منابع طبیعی ایران

- حنیف رضا گلزار؛ پژوهشگر و عضو هیات مدیره جمعیت دیده بان طبیعت

- الهه موسوی؛ روزنامه نگار حوزه محیط زیست و منابع طبیعی ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha